۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۱
کد خبر: ۵۱۷۱۶۰
با همکاری انجمن سواد رسانه مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم؛

دوره تخصصي سبک زندگي و رسانه در کاشان برگزار شد

با همکاری انجمن سواد رسانه مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم دوره تخصصي سبك زندگي و رسانه با عنوان کارگاه جريان شناسي و جريان سازي رسانه اي با موضوع تاثيرات ماهواره بر سبک زندگي در کاشان برگزار شد.
سيد محمدرضا خوشرو سيد محمدرضا خوشرو سيد محمدرضا خوشرو

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، سيد محمدرضا خوشرو، مدير گروه فرهنگ و هنر ديني رسانه اداره کل پژوهش‌هاي اسلامي رسانه، بعد از ظهر امروز در کارگاه جريان شناسي و جريان سازي رسانه اي با موضوع تاثيرات ماهواره بر سبک زندگي، با اشاره به وجود فرآيند جنگ رواني از زمان ظهور اديان توحيدي گفت: شاهد ظهور اين پديده در صدر اسلام و حتي در زندگي ائمه اطهارنيز بوده ايم و همچنان اين موضوع با شدت بيشتر خود را در جهان امروز نشان مي دهد.

وي با بيان اينکه جنگ ها در دنياي کنوني پيش از اينكه ميداني باشد رسانه اي است، افزود: در جنگ رواني قلب و روان افراد به تسخير در مي آيد و به جاي جان انسان  ها، دشمن روح و ذهن آنان را نشانه مي‌گيرد.

اين پژوهشگر رسانه، در خصوص گونه هاي مختلف عمليات جنگ رواني گفت: اين عمليات گاهي به صورت ذهني و در قالب مهندسي پندار صورت مي‌گيرد و گاهي بر مبناي عيني و  بر اساس مهندسي رفتار انجام مي‌گيرد که در اين زمينه استراتژي، تاکتيک و تکنيک اجراي آن قابل بررسي است.

خوشرو، با اشاره به سه مرحله کاشت، داشت و برداشت در عمليات جنگ رواني، به ذکر نمونه هايي با طي اين مراحل پرداخت و افزود: گذر از اين مراحل است که در طول سال ها مي‌تواند جامعه را نسبت به يک ارزش يا پديده واحد  وادار به واکنش هاي متفاوت و حتي متضادي کند.

وي به سند 2030 و واکنش هاي مختلف نسبت به آن اشاره و افزود: عدم واکنش ابتدايي مسؤولان نسبت به آن تا قبل از موضع گيري صريح مقام رهبرمعظم انقلاب به دليل آن است که مفاهيم آن در طول دو و سه دهه اخير در جامعه، دولت و نخبگان نهادينه شده است.

مدير گروه فرهنگ و هنر ديني رسانه اداره کل پژوهش‌هاي اسلامي رسانه با يادآوري فعاليت هزاران شبکه ماهواره اي، گفت: نظام استکباري بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، تمام توان خود را براي سرنگوني نظام توحيدي به کار گرفت و از تمام شيوه هاي بحران داخلي، جنگ نظامي و نبرد اقتصادي بهره برد،  اما پس از ناکامي در اين توطئه ها  تصميم به تهاجم و شبيخون فرهنگي گرفت.

خوشرو، با بيان اينکه شبکه هاي اجتماعي حتي از کنترل سازندگان آن خارج شده است، بيان کرد: در چنين شرايطي مشاهده مي کنيم که نامزد پيشتاز انتخابات رياست جمهوري آمريکا که از حمايت رسانه ها و افكار عمومي برخوردار است در مقابل شبکه هاي اجتماعي ميدان رقابت را به حريف خود واگذار مي‌کند.

وي رهاشدگي فضاي مجازي در کشور را نگران کننده دانست و خواستار اجراي عملي راه اندازي شبکه ملي اطلاعات شد و گفت: بر خلاف تبليغات برخي افراد، اين شبکه ملي علاوه بر قيمت ارزان تر  و سرعت بيشتر، به هيچ عنوان در تضاد با آزادي دسترسي اطلاعات نيست و تنها اين امکان ر ا به وجود مي آورد که داده ها در بستري امن و مطمئن مبادله شوند.

مدير گروه فرهنگ و هنر ديني رسانه اداره کل پژوهش‌هاي اسلامي رسانه، در ادامه با اشاره به استفاده تفرقه افکنانه نظام استکباري از رسانه هاي به اصطلاح مذهبي و ذکر نمونه هايي از اين شبکه ها نظير «اهل بيت»، «کلمه» گفت: تفرقه فصل مشترک اين شبکه ها است، تلويزيون هايي که در لس آنجلس، انگلستان و برخي کشورهاي مرتجع و با حمايت مالي آنان فعاليت مي کنند.

خوشرو، به صنعت سريال سازي به عنوان ابزار ديگري براي تحريف واقعيت به ويژه در تفکر وهابي اشاره و تصريح کرد: اين سريال ها عمدتا سعي دارند شخصيت ها و ارزش هاي مقدس را با قلب واقعيت هاي تاريخي تضعيف کرده و در عين حال شيعيان را خطري بزرگ براي امت اسلامي معرفي کنند./1307/پ۲۰۴/ب۱

ارسال نظرات