۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۸
کد خبر: ۵۱۶۹۶۷
معاون آموزش حوزه علمیه استان ایلام:

بیکاری زمینه انحرافات اخلاقی را فراهم می آورد

معاون آموزش حوزه علمیه استان ایلام گفت: از نظر اسلام کار و تلاش برای اداره زندگی امری پسندیده و با دینداری سازگار است، امام معصوم مردم را به تلاش و فعالیت تشویق و از تنبلی و بیکاری نهی کرده اند.
حجت الاسلام مهدی تقوایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، حجت الاسلام مهدی تقوایی، معاون آموزش حوزه علمیه استان ایلام، عصر سه شنبه در مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) شهر ایلام اظهار داشت: تلاش برای زندگی مادی از موضوعاتی است که در شریعت مقدس اسلام بر آن بسیار تاکید شده است.

وی افزود: از نظر اسلام کار و تلاش برای اداره زندگی امری پسندیده و با دینداری سازگار است، امام معصوم مردم را به تلاش و فعالیت تشویق و از تنبلی و بیکاری نهی کرده اند.

حجت الاسلام تقوایی خاطر نشان کرد: پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم خود کار می کردند و به جای کمک به محتاجان معمولا به آنها ابزار کار و کسب می دادند و دین اسلام کار را به منزله عبادت و موجب افتخار و رسیدگی به مال و ملک را نشانه جوانمردی و ایمان  می داند.

معاون آموزش حوزه علمیه استان ایلام تصریح کرد: بیکاری عقل را کم می کند و دعای شخص بیکار مستجاب نمی شود و پیشوایان ما برای تن آسایی دعا نمی کردند و کار در صورتی موثر و ثمر بخش است که انسان از حرام خوری و خیانت بپرهیزد و از مشاغل و شیوه های غیر مجاز استفاده نکند.

وی ادامه داد: ز دیدگاه اسلام کار تلاش و اشتغال به یکی از حرفه های مفید نه تنها با ایمان و تدین منافاتی ندارد بلکه در مدح اشتغال و نکوهش تنبلی و بیکاری احادیث فراوانی به دست ما رسیده است. امام صادق(ع) می فرمایند؛ اگر روزی دیدی دو لشکر با هم مواجه و درگیر شده اند باز هم از طلب روزی دست برندار.

حجت الاسلام تقوایی با بیان اینکه امامان معصوم علیه السلام افزون بر تشویق به کار و تلاش و نکوهش بیکاری و تنبلی تلاش کرده اند، گفت: ائمه نظر مخاطبان خویش را از جهات مختلف به کار جلب می کردند و گاهی کار را عبادت شمرده و با معیار معنویت ارزیابی می کنند و گاهی آثار کار و بیکاری را بررسی می کنند و زمانی شیوه های کار بهتر و موثرتر  را به اصحاب خویش گوشزد می کردند.

این مدرس حوزه تاکید کرد: یکی از مهمترین اصولی که در مساله کار و اشتغال باید رعایت شود کسب روزی حلال و پرهیز از کسب حرام است، مال حرام انسان را از روزی حلالی که خدا مقرر فرموده محروم می کند و موجبات تباهی عبادات و عصیان افراد می شود و انسان را فقیر می کند.

حجت الاسلام تقوایی در پایان ابراز کرد: بر همه ما واجب است که زمینه اشتغال و کسب روزی حلال را فراهم آوریم چرا که بیکاری یکی از آفت های زندگی اجتماعی و فردی است و زمینه ساز بسیاری از انحرافات اخلاقی را فراهم می آورد./۸۷۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات