۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۵۱۶۸۶۲
با موضوع بررسی نقش تاریخی مدرسه فیضیه صورت گرفت؛

تولید مستند« مدرسه فیضیه» از سوی خانه هنرمندان امروز

مستند «مدرسه فیضیه» با هدف بررسی نقش تاریخی مدرسه فیضیه در وقایع تاریخی از سوی خانه هنرمندان امروز تولید شد.
مستند فیضیه

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حوزه علمیه‌ قم از دوران حیات امام صادق (ع) فعالیت داشته و از‌‌ همان زمان مرکز تجمع علما و محدثان بزرگ بوده است و این حوزه یکی از قدیمی‌ترین مراکز نشر علوم اسلامی در جهان اسلام است که تاکنون باقی مانده است.

فیضیه نام یک مدرسه علمیه‌ مشهور در قم و محلی برای تعلیم و تربیت طلاب علوم دینی است که به دلیل نقش آن در تحولات حوزه‌های علمیه، اهمیت زیادی دارد.

عباس صالح مدرسه ای درباره ساخت مستند «مدرسه فیضیه» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: با توجه به جایگاه مدرسه علمیه فیضیه در قرون متمادی، تلاش گروه سازنده فیلم بر آن بود تا از جوانب مختلف به آن بپردازد.

وی در مورد تحقیقات انجام شده برای تولید این اثر گفت: همکاران بنده در سه سال گذشته علاوه بر پژوهش های مفصل، نسبت به جمع آوری اسناد و مدارک مکتوب و تصویری اقدامات وسیعی انجام دادند.

تهیه کننده «پیامبران سرزمین ما» در پاسخ به این سوال که لزوم ساخت چنین اثری چیست تصریح کرد: این اثر تلاش کرده که نقش تاریخی مدرسه فیضیه طی قرن های اخیر خوانا شود و پاسخی شایسته برای آن بیابد.

وی تاکید کرد: محور توسعه علمی قم وامدار حضور پر برکت حضرت فاطمه معصومه (س) است و حضور ایشان و شهادتشان توجه علما، سیاسیون و مردم را به این نقطه جلب کرد و علاقه مریدان به حضور در مجاورت ایشان جمعیتی را در اینجا گرد آورد که هر یک ظرفیت ایجاد حرکتی علمی و اجتماعی را در خود پرورش می‌داد و حملات متعدد مخالفان و چندین بار نابودی کامل شهر هم نتوانست سیر علمی در این نقطه از ایران را متوقف سازد.

این مستند ساز تاکید کرد: وقایع تاریخ معاصر از محاصره تهران تا حضور قوای بیگانه در ایران، قم را به دلیل ظرفیت بالای تحریک پذیری و نزدیکی به تهران، در کانون حوادث قرار داد.

صالح مدرسه ای ابراز کرد: با شعله‌ور شدن آتش انقلاب اسلامی، قم به کانون حوادث بزرگ انقلاب تبدیل شد و مدرسه فیضیه نقش مهمی در هدایت و استقرار نظام نوپای اسلامی ایفا کرد و ما تلاش کرده ایم در این اثر این موضوعات را مورد بررسی قرار دهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مهرداد زاهدیان مشاور پروژه، امیر محمدی تصویربردار، احمد وفایی تدوین، مهرداد جلوخانی طراحی و ترکیب صدا، محمد هادی صالح پژوهشگر، عاطفه میارکیانی نویسنده گفتار متن، کامبیز خلیلی گوینده، عباس قلیچ لو برنامه ریز و مدیر تولید، عباس کبیر گرافیست،  همکاران این مستند هستند که خانه هنرمندان امروز به عنوان مجری طرح، این اثر را در مدرسه فیضیه تهیه کرده است./872/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات