۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۵۱۶۸۵۵
امام جمعه ایلام:

حُسن خلق پیامدهای مثبتی در زندگی فردی و اجتماعی دارد

امام جمعه ایلام گفت: دین اسلام مردم را از درشتی و تندخویی باز می دارد و حسن خلق و گشاده رویی از بارزترین صفاتی است که پیامدهای مثبتی در زندگی فردی و اجتماعی دارد.
حجت الاسلام و المسلمین لطفی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، حجت الاسلام والمسلمین محمدنقی لطفی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، ظهر امروز در حسینیه حضرت زینب ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار داشت: دین مقدس اسلام همواره بر نرم خویی و ملایمت در رفتار با دیگران تاکید می کند.

وی افزود: دین اسلام مردم را از درشتی و تندخویی باز می دارد و حسن خلق و گشاده رویی از بارزترین صفاتی است که پیامدهای مثبتی در زندگی فردی و اجتماعی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین لطفی خاطر نشان کرد: حسن خلق پیامد های بسیار مثبتی دارد، چرا که هر کسی ناچار است که با هم نوعان خود زندگی کند و لازمه زندگی اجتماعی برخورد حساب شده انسان دوستانه و خردمندانه است که در حسن خلق خلاصه شده است؛ رسول اکرم(ص) می فرمایند؛ اگر بنده می دانست که چه ارزش هایی در خوشرویی نهفته است در می یافت که به خلق نیکو نیازمند است.

امام جمعه ایلام خاطر تاکید کرد: اخلاق نیکو در فرهنگ اسلامی ارزش ویژه ای دارد و ائمه با سخنانی زیبا و دلنشین آن را بیان کرده اند، امام صادق(ع) می فرماید هیچ زندگی گواراتر از زندگی با خوشرویی نیست.

وی ادامه داد: این گونه ارج گذاری و ستایش از حسن خلق، این خوی پسندیده را در ردیف اصول فضایل انسانی قرار می دهد و هر انسانی را موظف می کند تا خوش اخلاق باشد و به سهم خود فضای اجتماع را گوارا و معطر کند، بدین ترتیب همه مردم در محیطی گرم و صمیمی زندگی خواهند کرد.

نماینده ولی فقیه در استان ایلام تصریح کرد: رعایت اخلاق نیکو در یکدیگر نیز تاثیر متقابل دارد و گاه به طور مجموعی آثار ارزشمندی را خلق می کند، در روایات اهل بیت(ع) همانگونه که حسن خلق به طور انفرادی مورد بحث قرار گرفته همراه با دیگر فضایل نیز آمده است، رسول اکرم(ص) خوشخویی و خوشرویی را هم ردیف تقوا دانسته و آن دو را مهمترین عوامل ورود به بهشت معرفی کرده است.

این مدرس حوزه با بیان اینکه خوشخویی و اخلاق حسنه در بهبود وضع جامعه تاثیر بسیار ارزنده ای دارد، یادآور شد: رعایت اخلاق نیکو، دوستی و محبت را افزایش می دهد چرا که انسان ها تشنه محبت اند و دل های آنها اسیر کمند محبت می شود و طبعا از دیگران انتظار برخوردی خوش و انسان دوستانه دارند و تحت تاثیر عواطف دیگران نیز قرار می گیرند و بلافاصله عواطف انسانی خویش را بروز می دهند پس چه بجا است که همه افراد اجتماع نسبت به یکدیگر با زبانی نرم و رویی گشاده و برخوردی دوستانه برخورد کنند.

امام جمعه ایلام در پایان عنوان کرد: با صمیمی شدن انسان ها نسبت با یکدیگر طبعا دغدغه ها، جنگ اعصاب ها، بی اعتمادی، اضطراب و دلهره از بین می رود و افراد جامعه در امنیت روحی و اعتماد متقابل به زندگی خود ادامه می دهند و همدیگر را در کارها یاری می کنند./۸۷۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات