۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۵۱۶۶۶۲

حاشیه ای بر سند ۲۰۳۰ در شماره پنجم نشریه رسائل

پنجمین شماره ماهنامه «رسائل؛ اندیشه حوزه علمیه عصر انقلاب» ویژه تیر ۱۳۹۶ منتشر شد.
ماهنامه رسائل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پنجمین شماره ماهنامه رسائل (اندیشه حوزه علمیه عصر انقلاب) ویژه تیر ۱۳۹۶ به سردبیری مسعود معینی‌پور  منتشر شد.

این ماهنامه با آثار و گفتارهایی از: سید احمد مددی موسوی، علی لطیفی، موسی حقانی، طاهره همیز، مهدی فیض و علی ذوعلم همراه است.

شماره جدید رسائل شش پرونده با نام‌های «جریان شناسی حجاب»، «حاشیه‌ای بر سند 2030؛ فرهنگ کنش‌گری و واکنش‌گری»، «انسان خمینی»، «تاریخ علم»، «رصد» و «کتاب؛کالبد جاودان اندیشه» را در بردارد.

در پرونده نخست رسائل با عنوان «جریان شناسی حجاب» کوشش شده است تا مسأله حجاب با رویکردی اجتماعی، جریان شناسی شود.

«پوشش آدم قبل از هبوط»، «مشت آهنین؛ دیکتاتوری منور»، «آتاتورک میرپنج»، «سایه اشرافیت سیاسی و اقتصادی بر حجاب»، «طوماری بر حفظ عفت»، «نمی‌خواهیم زن‌هایمان به شکل سابق باشند»، «آیت الله طالقانی و گزینه حجاب روی میز حوزه»، «نامسئله حجاب»، عنوان‌های مطالبی است که در نخستین پرونده پیش‌روی ما قرار داده شده است.

همچنین در ادامه این پرونده این مقالات آمده است: «حجاب فراتر از کنش دینی و در قامت کنشی غیرشناس و انقلابی»، «چندگانگی مسئله حجاب»، «در قضیه زنان؛ ما طلبکاریم،»، «حساسیت بالاست...»، «حریر فرهنگ بر قامت لباس»، «مردان هم باید حصن داشته باشند»، «3 حجاب»، «حجاب در مقیاس مدرنیته»، «ادیان الهی و عفاف و حجاب»، «گوهری درونی»، «ترجیح اهم»، «به مردها بگویید نگاه نکنند».

حاشیه‌ای بر سند 2030؛ فرهنگ کنش‌گری و واکنش‌گری عنوان دومین پرونده این ماهنامه است که در آن، فارغ از نگاه‌های سیاسی سعی شده است  به این سؤال کلیدی پاسخ داده شود که چرا اسناد راهبردی کلان برای اداره نظام آموزش و پرورش در خارج از کشور نگاشته شده است. بنابراین در این پرونده به موضوع‌هایی «ترافیک در مسیر نقد و نقض»، «بایسته‌های یک مواجهه»، «می‌توان بر اسناد بین‌المللی تأثیر گذاشت»، «یونسکو و اهداف توسعه پایدار»، «برنامه آموزش 2030؛ مسئله چیست؟»، «بررسی اشکالات برنامه آموزش 2030»، «واکنش‌ها به سند 2030»، «خطر سکولار شدن حکومت جدی است» و «اسناد بین‌المللی باید دربست رد کرد» پرداخته شده است.

همچنین در ادامه این پرونده این موضوعات نیز آمده است: «آموزش جنسی و سند 203»، «توصیه یا تکلیف؟ مسئله این است»، «جراحی یا استحاله؟»، «2030 و پاسخ به برخی از انتقادها»، «از اول انقلاب، جزء آرزوها بود...»، «تصمیم‌سازی در نقطه بحرانی»، «سند و سندنویسی»، «ضعف دغدغه در دستگاه تعلیم و تربیت»، «سند تحول بنیادین چیست؟»، «دو قطبی‌سازی خطرناک»، «جایگاه حوزه‌های علمیه در سیاست گذاری فرهنگی» و «حوزه و سندنویسی فرهنگی».

موضوع سومین پرونده «انسان خمینی؛ آغاز بررسی درباره انسان خمینی» است که در آن به بررسی هویت اجتماعی، دغدغه‌ها و پروژه‌های فکری نسلی از فرزندان امام خمینی(ره) همچون مرحوم «روح الله نامداری» پرداخته شده است.

«روح الله؛ انسان خمینی»، «انقلاب و نظریه اجتماعی»، «گذار به خمینی(ره)»، «مواجهه فکر امام خمینی(ره) با غرب»،‌«سرباز بودن برای روح الله»، «گفت‌وگو درباره «راحتی یا راحت طلبی»»، «موقوفه امام خمینی»، «عاشق روح الله و دلسوزی خلق الله»، «گفت‌وگو «درباره مبانی نظری»، «نهضت تفکر پابرهنگان»، «گفت‌وگو و ستیز» و «درباره نسل میانی بعد از انقلاب» عنوان‌های مطالبی هستند که در این فصل آمده است.

در پرونده چهارم ماهنامه رسائل با عنوان "تاریخ علم" جایگاه و کارکردهای تاریخ علم و همچنین تطورات معنایی آن‌ در علوم و موضوع تاریخ علم در تمدن اسلامی و انواع مواجهه آن با علم مدرن در تاریخ معاصر بررسی شده و در این پرونده مقالاتی با عنوان‌های: «کارکردهای 4 گانه تاریخ علم»، «گونه‌شناسی معنای علم در تمدن اسلامی»، «علم مدرن و حوزه‌های علمیه»، «مسائل فقهی در بستر تاریخی»، «نگرش تاریخی در دستگاه اجتهاد»، «اصول فقه به تاریخ علم توجه دارد؟»، «اجتهاد اصیل در کاربست تاریخ»، «تاریخ علم و نگاه بیرونی و درونی به فقه» و «نیاز انقلاب به اجتهاد درونی» آمده است.

در بسته «رصد» نیز تلاش شده است به طور گذرا به تحولات و جریانات درون و برون حوزوی که نسبتی با نهاد دین و حوزه دارند، پرداخته شود. در این بسته تحولات و جریانات مجامع و نهادهای علمی حوزوی و همچنین جریان فکری شخصیت‌های اثرگذار و تطورات علمی و کنشگری‌های اندیشمندان و پژوهشگران نسبت به موضوعات و مسائل معاصر رصد شده و موضوع‌های «واپسین اظهار نظرهای شخصیت‌های برجسته علوم انسانی اسلامی»، «تفاوت دین ایدئولوژیک و ایدئولوژی دینی»، «فرایند تمدن‌سازی توقیفی است»، «فلسفه سیاسی صدرالمتألهین و در بوته نقد و نظر»، «کلام کاربردی؛ ضرورت و قلمرو»، «سیر علوم انسانی در بستر غرب» و «نسبت پژوهی حک صدرایی و فضای مجازی» پیش روی ما قرار گرفته است.

بسته کتاب «کالبد جاودان اندیشه» نما و نمایشی از کنش علمی و تألیفی جبهه انقلاب در مقابل مسئله‌های اجتماعی است و در این بسته به معرفی و گزارش محتوایی مهم‌ترین کتاب‌های تازه منتشر شده همچون حقیقت وحی، مبانی کلامی انسان اسلامی؛ عصمت در قرآن؛ عالمان شیعه و صیانت از سرمایه‌های ملی و کارآمدی روش اجتهادی امام خمینی در تولید اندیشه فقهی ـ سیاسی پرداخته شده است.

تحلیل و بررسی برخی از کتاب‌هایی که نیازمند تأمل بیشتر بوده‌اند و معرفی آثاری همچون مجموعه چهار جلدی بسته جامع اجتهادی و کتاب فقیهان و انقلاب اسلامی از دیگر مطالب این بخش است.

در بخش یادداشت‌هایی تحلیلی نیز تلاش شده است تا افقی تازه فراروی مخاطب فرهیخته به خصوص حوزوی گشوده شود. برای نمونه در یادداشت های تحلیلی آسیب‌شناسانه بر جریان نشر در حوزه علم کلام، تحلیلی توصیفی بر جریان نشر در موضع فلسفه سیاسی حکمت متعالیه و صدرالمتألهین؛ معرفی انتشارات «کتاب‌شناسی شیعه» و مطلبی تحلیلی در تبیین رابطه حوزه علمیه با داستان علمی ـ تخیلی  از منظری خاص به تبیین وضع موجود و مطلوب پرداخته‌ شده است.

گفتنی است، پنجمین شماره ماهنامه رسائل؛ اندیشه حوزه علمیه عصر انقلاب ویژه تیر ۱۳۹۶ با قیمت ۱۰۰۰۰ تومان منتشر شده است و علاقه‌مندان می‌توانند این نشریه را از روزنامه‌فروشی‌ها و گیشه‌های معتبر سراسر کشور تهیه و یا با شماره تلفن‌های ۰۲۵۳۷۷۴۸۳۰۱- ۰۹۱۹۲۹۵۰۷۹۹ تماس حاصل فرمایند./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات