۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۵۱۶۶۰۶
با حکم رهبر معظم انقلاب؛

آیت الله تحریری به تولیت مدرسه علمیه مروی منصوب شد

رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور حکمی آیت الله تحریری را به تولیت مدرسه علمیه مروی منصوب و از خدمات آیت الله محسنی گرگانی تقدیر کردند.
با حکم رهبر انقلاب، آیت الله  تحریری به تولیت مدرسه مروی منصوب شد

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی آیت الله محمّدباقر تحریری را به تولیت مدرسه مروی منصوب کردند.

متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ محمّدباقر تحریری دامت برکاته

نظر به اینکه حجت‌الاسلام والمسلمین آقای محسنی گرکانی دامت‌ برکاته پس از چند سال تولیت مدرسه‌ مروی و خدمات باارزشی که انجام داده‌اند، اکنون از آن مسئولیت کناره گرفته‌اند، جنابعالی را که بحمدالله حائز مقام علمی و معنوی می‌باشید به تولیت آن مرکز مهم علمی و ملحقات آن منصوب می‌کنم.

انتظار دارم تلاش خود را متمرکز بر تربیت علمی و اخلاقی طلاب بنمایید و جایگاه آن پایگاه دیرین فقه و فلسفه را ارتقا بخشید.

والسلام علیکم و رحمةالله

سیّدعلی خامنه‌ای

15 مرداد 1396

گفتنی است، مراسم تودیع و معارفه تولیت حوزه علمیه مروی تهران، صبح دوشنبه ۱۶ مرداد ماه با حضور اعضای شورای حوزه های علمیه استان تهران،‌مدیران مدارس علمیه،‌ استادان و طلاب حوزه علمیه تهران برگزار شد.

در این مراسم از زحمات آیت الله محسنی گرگانی تقدیر و آیت الله محمدباقر تحریری به عنوان تولیت جدید معرفی شد.

مدرسه علمیه مروی تهران از اولین مدارس علوم دینی شیعه قرن سیزده و چهارده هجری قمری است. تاریخ بنا در کتیبه، سال ۱۲۳۱ هجری قمری را نشان می دهد.

مدرسه مروی بزرگ و کوچک، جمعاً به مساحت چهارهزار و پانصد متر مربع به پلاک ۴۷۳۰ در منطقه ۱۲ شهر تهران واقع است.

مسجد و مدرسه خان مروی را محمدحسین خان ملقب به فخرالدوله والی مرو در زمان سلطنت فتحعلی شاه بنا کرد به همین دلیل این مدرسه را خان مروی نامیده اند.

صحن این مدرسه، مربع مستطیل شکل است و شامل چندین حجره و سه مدرس و یک کتابخانه، مشتمل بر کتاب های مهم قدیمی و چند باغچه و حوض بزرگ است.

اطاق هایش گنجایش اقامت و تحصیل دویست نفر طلبه شب خواب را دارد. در قسمت جنوبی صحن، مسجد وسیعی واقع است مشتمل بر محرابی بلند که آب انبار بزرگی، برای استفاده عموم زیر آن بنا شده است.

 در زمان پهلوی دوم، تبدیل به دبستان و دبیرستان شد. بعد از انقلاب ۵۷ ایران احیا شده و هم اکنون طلبه ها در این مکان مشغول تحصیل علوم دینی هستند.

همانطور که از وقفنامه حوزه علمیه مروی به دست می آید اولین متولی مدرسه که در زمان خود خان مروی برای آنجا در نظر گرفته شده است میرزا مسیح مجتهد تهرانی است. در صفحه سی و چهار وقفنامه مروی این طور آمده است: «و تولیت مدرسه مروی و ما یتعلّق بها و مسجدین و املاک و رقبات مرقومه را مفوض فرمودند به عالیجناب شرایع حقایق نساب، افادت و افاضت انتصاب، جامع الفروع و الاصول، حاوی المعقول و المنقول، میرزایی میرزا مسیح خلف مرحوم ملا بابایی استرآبادی اعلی الله درجتهما».

بعد از درگذشت آیت الله محمد رضا مهدوی کنی،  حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی احمد محسنی گرکانی را به تولیت مدرسه مروی منصوب کرد

در سال ۱۲۸۲ ه ٍ.ق تولیت حوزه مروی به ملاعلی کنی واگذار شد. او جهت تقویت علمی حوزه مروی و احترام به موقعیت علمی و جایگاه معنوی علماء دین و استفاده بهتر از توانایی های آنان، درصدد دعوت از اساتید به نام به منظور تدریس در حوزه مروی پرداخت. از جمله ابوالقاسم کلانتری که پس از واگذاری تولیت مدرسه به ملاعلی کنی، به تدریس در مدرس مروی دعوت شد و به مدت ۷ سال در آن مدرسه به تدریس علم فقه و اصول مشغول بود.

/۹۰۷/۲۰۲

ارسال نظرات