۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۰
کد خبر: ۵۱۶۵۰۵
استاد رجبی دوانی:

برخی روشنفکران برای بی‌دین شدن ایران باستان را بهانه می‌کنند

استاد دانشگاه با بیان این‌که برخی روشنفکران کشور می‌گویند اسلام را رها کنیم و به دوران ایران باستان برگردیم، گفت: این افراد برای بی‌دین شدن ایران باستان را بهانه می‌کنند.
محمدعلی رجبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدعلی رجبی، در کلاس آموزشی «غرب به مثابه تاریخ نیست انگاری» سومین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی از برخی روشنفکران که دائما دم از ایران باستان می‌زنند انتقاد کرد.

وی افزود: برخی روشنفکران بی‌سواد و کم‌سواد زمانی که از مدیران و مسؤولان به ویژه مسؤولان قوه قضائیه زده می‌شوند می‌گویند اسلام را رها کنیم و به دوران ایران باستان برگردیم، آنها فکر می‌کنند که ایران باستان دوره بی‌دینی بوده است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: مردم در فرهنگ ایران باستان برای اهل صداقت مشروعیت قائل می‌شدند نه اهل دروغ و معتقد بودند کسی که اهل صداقت باشد مورد عنایت خداوند است، چون خدا را همه کاره می‌دانستند.

وی ادامه داد: مردم در فرهنگ ایران قدیم از هرکسی که صداقت داشت و مورد عنایت خدا بود اطاعت می‌کردند، اما این روشنفکران بی‌سواد که از دین زده شده‌اند، زیر دین می‌زنند و داعیه‌دار ایران باستان هستند.

رجبی خطاب به این افراد خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهید بی‌دین شوید حرفی نیست، اما اینکه ایران باستان را شعار می‌دهید معنی ندارد چون اسطوره دین بوده، به ویژه در زمانی که ایران چسبیده به اسلام است.

وی متذکر شد: اردشیر بابکان وقتی سلسله ساسانیان را تشکیل داد می‌گفت قانون کشور کتاب مقدس دین یعنی اوسطا است و هر حکمی بخواهد داده شود باید از این کتاب مقدس باشد؛ بنابراین تمام قاضی‌ها باید علمای دینی باشند.

این استاد دانشگاه افزود: بالاترین مرجع سیاسی کشور در آن زمان شورای علمای بزرگ مجلس زردشتی به نام شورای موبدان بود که هم مرجع دینی بودند و هم مرجع سیاسی و عجیب‌تر این‌که برای هر هزار سرباز، یک روحانی به نام موق یا موقه گذاشتند.

وی اظهار داشت: این دین باستان به اسلام چسبیده بود، لذا ما ایرانی‌ها مانند عرب‌ها نبودیم که بت پرست باشیم، ایرانیان به بهشت و جهنم قائل بودند، شب  اول قبر و حتی پل صراط به نام «چینود» با همین توصیف از مو نازک‌تر از شمشیر تیزتر، داشتند؛ لذا مسلمان شدن این‌ها کاری نداشت.

استاد رجبی گفت: ما وقتی مسلمان شدیم از عرب‌ها خیلی مسلمان‌تر شدیم، خونخواه امام حسین(ع) ما بودیم، پشتیبان حضرت علی(ع) ما شدیم و الآن هم عرب‌ها اسلام را رها کرده و با آمریکا و اسرائیل می‌سازند و ما پای اسلام ایستاده‌ایم./920/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات