۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۵
کد خبر: ۵۱۶۵۰۲
حجت الاسلام تراشیون تبیین کرد؛

ملاک های تربیت فرزندان صالح و عامل به دستورات دینی

استاد حوزه علمیه با بیان این که فرزندان مهمترین سرمایه های زندگی ما در این عالم خاکی هستند، گفت: بدین جهت اهمیت دارد که بدانیم چگونه باید آنان را تربیت کنیم اما متاسفانه فرزندان گاهی اولویت چندم زندگی ما می شوند.
حجت الاسلام تراشیون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید علیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه قم، عصر امروز در رواق امام خینی حرم مطهر رضوی با بیان این که فرزندان مهمترین سرمایه های زندگی ما در این عالم خاکی هستند، گفت بدین جهت اهمیت دارد که بدانیم چگونه باید آنان را تربیت کنیم اما متاسفانه فرزندان گاهی اولویت چندم زندگی ما می شوند.

وی با بیان این که نباید مسکن، پوشاک و سایر مسائل مادی بر تربیت فرزندان اولویت و برتری پیدا کنند، تصریح کرد: والدین باید ظواهر دنیایی در نظرشان نسبت به سنت تربیت حسنه فرزند کم اهمیت و کم ارزش تر باشد.

حجت الاسلام تراشیون با بیان این که مادربزرگ ها افزون بر سیسمونی نوه شان کتاب های تربیت فرزند صالح را به دخترانشان هدیه کنند تا آنان با روش و منش دینی آنان را تربیت کرده و پرورش دهند، ابراز کرد: متاسفانه سوق جامعه به سوی مد گرایی سبب شده تا تیپ و ثیافه ظاهری و ظواهر افراد از تربیت آنان اولویت برتری داشته باشد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به راهکارهایی موثر و کاربردی در تربیت موثر فرزندان صالح اظهار کرد: تلاش کنید تا به فرزندانتان لقمه حلال بدهید و حتی در روایاتی اینطور آمده که 40 روز پیش از تشکیل نطفه فرزند نباید لقمه حرامی باشد و خداوند نیز در قرآن کریم می فرماید شیطان را در اعمال زندگی تان شریک نکنید.

وی با بیان این که زوج های جوان باید با لقمه های حلال و پاک نسل های نورانی تربیت کنند، افزود: بنا به تعبیر کارشناسان اخلاق نیز تلاش کنید تا لقمه های شبهه ناک نخورید، خمس اموال را بدهید، احکام اسلامی را رعایت کنید، از هرگونه کمفروشی و یا فروش چندین و چند برابری نسبت به قیمت اصلی پرهیز کنید تا زندگی شاد و پاکی داشته باشید.

حجت الاسلام تراشیون با بیان این که لقمه حلال و حرام اثرات وضعی دارد، گفت: در روایتی از امام صادق(ع) این چنین آمده که آن تاثیر لقمه حرام از تاثیر کارد بر انسان سریع تر است و باید این را مراقبت کنید چراکه لقمه حرام زمینه حق ناپذیری فرد را فراهم می کند و ایستادگی برابر تبعیت از راه ائمه اطهار و اهل بیت عصمت و طهارت لقمه حرام است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در روز عاشورا کلامی حق تر از فرمایش امام حسین(ع) نبود اما ایستادگی و نیش خند زدن لشکر عمر بن سعد به سبب لقمه حرامی بود که وجودشان را فراگرفته و شکمشهایشان را پر کرده بود.

وی با بیان این که در روز قیامت فرزندان از پدران خود لقمه حلال در دنیا را بازخواست می کنند و بدین جهت باید تلاش کرد تا لقمه ای حلال و پاک بر سر سفره خانواده آورد، خاطر نشان کرد: مراقب باشید در جریان اجتماع محو و غرق در گناه نشوید همانطور که خداوند متعال به انسان های اندیشمند خرد عطا کرده تا بر این اساس راه صحیح را انتخاب کنند.

حجت الاسلام تراشیون با بیان این که اگر می خواهید تربیت موفق داشته باشید روزی همسر و خانواده را نورانی کرده و با گناه و معصیت آمیخته نکنید، ادامه داد: پیروی از عقل و اندیشه در طی کردن راه دین ضروری بوده و بر اساس فرمایش حضرت آیت الله جوادی آملی در قدیم حتی برخی زنان برای ورود به مطبخ وضو می گرفتند که امروز نیز این چنین باید با معرفت نسبت به احکام و دستورات دینی در راستای تربیت فرزند صالح و عامل به دستورات و احکام دینی تلاش کرد./864/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات