۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۵۱۶۵۰۰
حجت‌الاسلام آقامیری:

تبیین روش‌های ارشاد اسلامی وظیفه وزارت ارشاد است

عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی گفت: وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه و بیان فرهنگ و روش‌های ارشاد اسلامی است.
حجت الاسلام آقامیری

حجت‌الاسلام سید محمدرضا آقامیری، عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به این سؤال که چه انتظاراتی باید از وزارت فرهنگ و ارشاد دولت دوازدهم داشته باشیم، گفت: وظیفه‌ای که بر عهده بسیاری از نهادها گذاشته شده در راستای همان عنوانی است که بر آنها نهاده شده است.

وی افزود: وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه و بیان فرهنگ و روش‌های ارشاد اسلامی است. در هر دولتی باید اعمال این وزارتخانه را مانند سایر وزارتخانه‌ها در چارچوب تعریف شده برای عملکردهای آن قرار داد تا متوجه شد تا چه میزان در راستای اهداف از پیش تعیین شده گام برداشته است.

مدیر عامل مؤسسه تبیان با اشاره به سینما به عنوان یکی از ابزارهای توسعه فرهنگ ابراز داشت: سینما بخشی از فرهنگ کشور و یکی از ابزارهای توسعه آن است، در این راستا باید دید سینما کدام باورها را تبدیل به نگرش و کدام نگرش‌ها را تبدیل به فرهنگ کرده است، حتی سینمای معناگرا.

وی در ادامه اظهار داشت: سینمای معناگرا نیز باید چنان مدبرانه عمل شود که از آن معنایی برداشت شود که قرار است از سینما مورد استفاده قرار بگیرد. گاهی ممکن است هدف از یک فیلم، در عین معناگرا بودن، ضد تبلیغ باشد و کاملاً اثر عکس در توسعه فرهنگ داشته باشد.

عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی افزود: البته نهادهای مختلفی برای انجام بسیاری از کارها به علت سنگینی آنها وجود دارد به همین علت حتی شاید در حاکمیت نیز نهادی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود داشته باشد؛ اینکه نگاه ما به توسعه فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدگاهی دولتی، حاکمیتی و یا درازمدت باشد هر یک اهمیت و جایگاه خاص خود را دارد.

وی با اشاره به اینکه گاهی توسعه برخی سازمان‌ها و عملکرد آنها به صورت روزمره چه بسا مشکلات جدی ایجاد می‌کند، عنوان کرد: برنامه کل حاکمیت و نظام جمهوری اسلامی، تبلیغ و توسعه فرهنگ اسلامی، نشر معارف دینی، توسعه دین‌مداری و دین‌باوری و توسعه معارف الهی است که همه نهادها و سازمان‌ها تابع آن هستند.

حجت‌الاسلام آقامیری با بیان اینکه مشکلات بسیار جدی در زمینه فرهنگ وجود دارد، ابراز داشت: ما موظفیم ماهیت فرهنگ و گسترش دین را شناسایی کنیم، مخاطب‌شناسی کرده و روش‌های مواجهه با مخاطبی که در برابر دین‌مداری و فرهنگ او مسئول هستیم، بررسی کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به علت گستردگی فرهنگ نمیتوانیم به تنهایی میزان موفقیت وزارت فرهنگ را بررسی کنیم، چه بسا که حوزه‌های علمیه نیز به طور جدی باید کالبد شکافی شوند که آیا حوزه علمیه تنها برای پرورش مجتهد تأسیس شده یا مانند مکتب امام جعفر صادق(ع)، وظیفه آن توسعه و گسترش اسلام است./966/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات