۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۱
کد خبر: ۵۱۶۴۷۶
امام جمعه موقت کرمان:

حج زمینه وحدت امت اسلام را در سطح بین الملل فراهم می کند

امام جمعه موقت کرمان با بیان اینکه حج زمینه وحدت امت اسلام را در سطح بین الملل فراهم می کند، گفت: مسلمانان می توانند از مراسم حج درس وحدت بگیرند؛ اما دشمنان اسلام از وحدت و یکپاچگی مسلمانان واهمه دارند و تلاش می کنند تا مناسک حج بی روح انجام شود.
حجت الاسلام و المسلمین مهدی عرب پورمدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمان

حجت الاسلام مهدی عرب پور، رییس ستاد نماز جمعه کرمان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان ، به تبیین نقش حج در وحدت و همدلی مسلمانان جهان پرداخت و اظهار کرد: حج یکی از واجبات دین میبن اسلام است که امام صادق (ع) در فرمایشی فرمودند « اسلام بر پنچ پایه نماز، زکات، جهاد حج، روزه و ولایت استوار است» بنابراین همانگونه که نماز یک عبادت دارای ابعاد تربیتی در بُعد فردی و اجتماعی است، مسأله حج نیز به عنوان یک امر واجب دارای ابعاد معرفتی در فرد و همچنین ابعاد اجتماعی برای جامعه مسلمین است.

وی با اشاره به اینکه مسأله حج باید در مکان و هم زمان خاص انجام شود، بیان کرد: حج یکی از مهم ترین فروع دین اسلام است؛ مکان و زمان اعمال حج در سرزمین حجاز، مسجدالحرام، اطراف مکه و سرزمین عرفات، مشعر و منا است و تمامی اعمال حج باید در دهه اول ماه ذی الحجه انجام شود.

حجت الاسلام عرب پور تصریح کرد: وقتی از سراسر جهان همه مسلمین در یک مکان جمع می شوند طبیعی است در کنار مناسک حج باید مسائل جهان اسلام در بین سران و آنهایی که به عنوان رهبر حجاج کشورها هستند، مسائل مهم جهان اعم از مسائل فرهنگی و اقتصادی بحث و گفت و گو شود، از این رو اعمال حج از یک سو می تواند زمینه وحدت امت اسلام را در سطح بین الملل و هم در کشور ایران فراهم کند.

امام جمعه موقت کرمان ادامه داد: در مناسک حج زائرانی با نژادهای مختلف در کنار هم با وحدت و همدلی به اعمال حج می پردازند که این امر سبب وحدت و یکپارچگی تمام مسلمانان جهان است و از طرفی مسائل و مشکلات جهان اسلام مطرح  و چاره سازی می شود، در حقیقت حج تمرین بندگی خدا محسوب می شود.

این مسؤول با تأکید بر اینکه از سوی ائمه معصومین(ع) به مسأله حج اهمیت زیادی داده شده است، خاطرنشان کرد: تجمع زائران خانه خدا در تمامی اعمال حج سبب وحدت، همدلی و از سوی نیز سبب از بین رفتن  تفرقه بین مسلمان جهان و  حل شدن مشکلات جهان اسلام خواهد شد؛ که این از برکات حج به شمار می رود.

وی یادآور شد:  از این رو مسلمانان می توانند از مراسم حج درس وحدت بگیرند؛ اما دشمنان اسلام از وحدت و یکپاچگی مسلمانان واهمه دارند و دشمن در تلاش است تا مناسک حج بی روح انجام شود و مخالفت خود را با آنچه که با برائت همراه است؛ اعلام می کند.

حجت الاسلام عرب پور عنوان کرد: حضرت امام خمینی(ره) فرمودند « حج بی برائت حج نیست؛ چون روح حج وحدت و یکپارچگی مسلمین جهان است»؛ بنابراین دشمنان اسلام از مراسم حج که پیام وحدت و یکپارچگی بین مسلمانان جهان را به دنبال دارد، وحشت دارند./۹۷۰۹/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات