۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۵۱۶۳۷۲
استاد حوزه و دانشگاه:

نداشتن زبان بین‌المللی مهم‌ترین ضعف فیلم‌های انقلابی است

مسؤول سابق نشر آثار شهید آوینی در مؤسسه روایت فتح گفت: برخی از فیلم‌های ما به پیام انقلاب و ارزش‌های انقلابی نزدیک شده‌اند؛ اما زبان بین‌المللی ندارد که این ضعف مهم سینمای ما است.
حجت الاسلام عباس محسنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام عباس محسنی، استاد حوزه و دانشگاه و مسؤول سابق نشر آثار شهید آوینی در مؤسسه روایت فتح، امروز در نشست تخصصی نسیم حیات در بجنورد که با محوریت آثار شهید آوینی برگزار شد، با اشاره به کتاب «آینه جادو» شهید آوینی، به مساله سینما پرداخت و اظهار کرد: سینما یک معنای وسیع و عام دارد؛ اما آنچه در ده سال اخیر در دنیا بیشتر باب شده بحث سریال است که اساس سریال اداره افکار عمومی بوده و این ژانر جدید محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اگر در گذشته ساخت اثر سینمایی و یا سریال بر اساس اقتباس از یک ذهنیت بود امروزه نویسندگان به‌صورت تفکر جمعی شروع به نوشتن می‌کنند و قسمت به قسمت سریال بر اساس فیدبک‌ها یا بازخوردهای مخاطب ساخته می‌شود.

حجت‌الاسلام محسنی در خصوص سینمای ایران گفت: مسأله مهم در سینما این است که آیا سینما در مقابل فرهنگ می‌تواند واکنش مناسب نشان دهد یا اینکه صرفاً انتقال‌دهنده فرهنگ باشد، البته در سینمای ایران بیشتر بازنمایی فرهنگ به خود ما است.

وی با اشاره به فیلم ماجرای نیم روز، گفت: برخی از فیلم‌ها به پیام انقلاب و ارزش‌های انقلابی نزدیک شده‌اند؛ اما زبان بین‌المللی ندارد که این ضعف مهم در سینمای ما به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام محسنی همچنین با اشاره به ساخت و اکران فیلم‌هایی با موضوع دینی در کشور، اضافه کرد: برخی از فیلم‌ها به صرف اینکه با موضوع دینی هستند دینی نیستند؛ بلکه ضد دین هم به شمار می‌روند به این دلیل که اولاً مبنای دینی ندارند و در ثانی راه‌حل دینی ارائه نمی‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: برای ساختن یک فیلم دینی، فیلم‌ساز می‌تواند به سراغ کسانی بروند که دین را می‌شناسند تا نتیجه و خروجی کار او دینی بوده و اثرگذاری مناسبی در جامعه مخاطبان داشته باشد.

حجت‌الاسلام محسنی با اشاره به اینکه شهید مرتضی آوینی یک الگو برای ساخت فیلم‌های دینی است، افزود: این شهید بزرگوار افزون بر فیلم‌ها، کتاب‌ها و رفتارش هم دینی بوده و اثرگذاری مطلوبی در جامعه داشته است.

گفتنی است، طرح مطالعاتی نسیم حیات طرحی است که راه آموزش و تحقیق در آثار سید مرتضی آوینی را نشان داده و هدف از اجرای آن نیز پرورش فکری خواص انقلاب اسلامی است، درواقع یکی از بهترین راه‌ها برای پرورش فکری خواص انقلاب اسلامی، بررسی تحقیقی آثار شهید سید مرتضی آوینی به عنوان کسی که با نگاه به افق غایی انقلاب اسلامی از منظر حکمت به شناخت غرب پرداخته، وضعیت فعلی ما را در برابر غرب تبیین کرده و آثار ارزشمندی را در حوزه نظری در موضوعات فرهنگ و ادب، سینما، هنر و مسائل خاص انقلاب اسلامی از خود باقی گذاشته، است.

تشکیل گروه‌های مطالعاتی 10 تا 15 نفره برای مطالعه منظم و برنامه‌ریزی‌شده و فهم دقیق مقالات و درنهایت کسب آمادگی برای تحقیق در موضوعات پیش روی انقلاب اسلامی با انتخاب موضوع از آثار شهید آوینی و یا بر اساس تجربه این شهید در برخورد با پدیده‌های عالم جدید، شاکله اصلی این طرح است.

حوزه هنری خراسان شمالی جلسات طرح نسیم حیات دوره مطالعاتی آثار شهید آوینی را از اردیبهشت سال 95 آغاز کرد که کارگاه‌های آموزشی دوره مقدماتی با حضور حجت‌الاسلام محسنی برگزار شد و سطح دوم برنامه مطالعاتی هم از بهمن‌ماه 1395 آغاز شد و در مردادماه 1396 به پایان رسید./9314/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات