۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۵۱۶۲۳۵
دبیر مجمع علمای خراسان شمالی:

مدیریت ناکارآمد پایه‌های معاش و معیشت را متزلزل می‌کند

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی با بیان اینکه مدیریت ناکارآمد پایه‌های معیشت و معاش جامعه را متزلزل می‌کند، گفت: مدیر بی‌تدبیر هم عمر خود را تباه کرده و هم سرمایه‌های ملی و انسانی را سرخورده و بی‌بهره می‌کند.
حجت الاسلام قدیمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام اصغر قدیمی، دبیر مجمع علمای خراسان شمالی، امروز در دیدار با طلاب حوزه علمیه استان، اظهار کرد: انگیزه و پیش‌بینی برای مدیریت زندگی امری عقلایی و طبیعی است؛ اما انسان نباید گرفتار آرزوهای دست‌نیافتنی بشود که در ظرف عمر یک فرد امید به رسیدن آنها ممکن نیست.

وی ادامه داد: کسانی که در تدبیر معیشت و زندگی محاسبه‌گر نیستند و دچار خیالات و تصورات بالا و درازمدت شده‌اند معلوم نیست بتوانند معیشت را به‌درستی مدیریت کنند و به قرار و امنیت و آسایش دست یابند.

حجت‌الاسلام قدیمی خاطرنشان کرد: امام علی(ع) می‌فرماید: «آفة الأَمَلَ الأَجَلَ» و تأکید می‌کند که آفت آرزو اجل است که این یعنی آرزویت را به‌گونه‌ای تنظیم کن که در ظرف عمر طبیعی بگنجد وگرنه ممکن است کاری را آغاز کنی که در عمر کوتاه جواب درستی ندهد.

وی اضافه کرد: بنابراین بی‌تدبیری در معیشت گاهی از آنجا ناشی می‌شود که طرح‌ها و برنامه‌ها با واقعیت‌ها ناسازگاری پیدا می‌کند و آنچه فرد می‌خواهد با آنچه می‌تواند باشد همسویی و هم‌خوانی ندارد.

حجت‌الاسلام قدیمی با اشاره به آفت مدیریت ناکارآمد، اظهار کرد: اگر در یک نگاه کلان بخواهیم راز و رمز شکست و سقوط قدرت‌ها و مدیریت‌ها را نگاه کنیم بدون شک یکی از آنها درست مدیریت نکردن و دیمی عمل کردن است.

وی تصریح کرد: مدیریت پایدار و نتیجه‌بخش آن است که مدیر برنامه‌ریزی ریلی داشته، گام‌به‌گام برای مدیریتش برنامه‌ریزی کند و نقطه آغاز و پایان برای وی معلوم و مشخص باشد.

حجت‌الاسلام قدیمی اضافه کرد: در این زمینه امام علی(ع) می‌فرماید: «یستَدَلُّ عَلَی الإِدبارِ بِأَربَعٍ: سوءِ التَّدبیرِ وقُبحِ التَّبذیرِ وقِلَّةِ الِاعتِبارِ وکثرَةِ الِاعتِذارِ» و تأکید می‌کند که به چهار چیز می‌توان بر سقوط یک موقعیت و مدیریت استدلال کرد.

وی ادامه داد: بنا به فرموده امیرمؤمنان بی مدیریتی و بد مدیریتی، بریزوبپاش و اسراف، عبرت نگرفتن از گذشتگان و عذرخواهی فراوان از دیگران به‌واسطه اشتباهات زیاد سبب ناکامی یک مدیریت می‌شود.

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی گفت: مدیریت ناکارآمد در کنار این عوامل پایه‌های معیشت و معاش آدمی را متزلزل می‌سازد و زندگی را بر انسان تیره و تار می‌سازد؛ درنتیجه انسان بی‌تدبیر هم عمر خود را تباه می‌سازد و هم سرمایه‌های ملی و انسانی را سرخورده و بی‌بهره می‌گذارد./9314/پ202/ب1

ارسال نظرات