۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۵۱۶۲۰۵
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

خنثی‌سازی توطئه حمله تروریستی به منزل‌ ‌آیت‌الله سیستانی/ جشن پیروزی حزب‌الله در سایه حمایت قاطع علما

خنثی‌سازی توطئه حمله به منزل آیت‌الله سیستانی، مخالفت با همه پرسی کردستان عراق، تاکید الازهر بر مبارزه با تروریسم و پیروزی حزب‌الله در لبنان مهمترین حوادث جهان اسلام در هفته گذشته بود.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: در بسته این هفته «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین اخبار و حوادث جهان اسلام را در هفته گذشته مرور خواهیم کرد:

لبنان: پیروزی حزب الله لبنان در نبرد با تکفیری‌ها
آیت الله عبدالامیر قبلان رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان بر لزوم همکاری میان ارتش های سوریه و لبنان علیه تروریسم صهیونیستی و تکفیری تأکید کرد.
سید حسن نصر الله دبیرکل حزب الله لبنان ضمن تمجید از سوریه در پایان درگیریها در جرود عرسال اعلام کرد که فرماندهی سوریه همه گونه تسهیلاتی را در عملیات آزادسازی جرود عرسال ارائه کرد.
حجت الاسلام محمد یزبک عضو ارشد حزب الله لبنان برافراشتن پرچم ارتش از سوی نیروهای مقاومت را دلیلی بر همبستگی میان این دو سازمان دانست.
حجت الاسلام شیخ علی یاسین رییس جمعیت علمای صور لبنان از سنگ اندازی برخی گروه های سیاسی در برابر کمک های ایران به ارتش این کشور انتقاد کرد.
حجت الاسلام شیخ علی الخطیب نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان از حضور برخی سیاستمداران در واشنگتن و هجمه علیه مقاومت اسلامی ابراز تاسف کرد.
حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت با اشاره به مصائب ملت یمن تأکید کرد که بهای جنگ طلبی‌ها را این ملت پرداخت می کند.
حجت الاسلام احمد قبلان امام جمعه برج البراجنه بیروت، سرکوب شیعیان العوامیه عربستان را فتنه ای جدید از سوی آمریکا توصیف کرد.
حجت الاسلام شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان تأکید کرد که این کشور با دست لبنانی ها از لوث تروریست ها آزاد می شود و نیازی به ترامپ و کشورهای غربی ندارد.
حجت الاسلام شیخ علی دعموش نایب رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان گفت: مخالفان عملیات نظامی مقاومت در جمع شکست خوردگان قرار دارند.
حجت الاسلام شیخ حسن فرحات عضو دفتر سیاسی جنبش امل بر لزوم بازگشت اعراب و مسلمانان به مساله اصلی یعنی فلسطین تأکید کرد.
شیخ احمد القطان یکی از روحانیان اهل تسنن لبنان اظهار داشت که حزب الله از همه لبنانی ها دفاع می کند نه حزب و مذهب خاصی.
شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت از هجمه برخی دولت های عربی علیه مقاومت به بهانه تشیع و ارتباط با ایران ابراز تاسف کرد.
شیخ خضر الکبش عضو تجمع علمای مسلمان لبنان از هجمه های صورت گرفته علیه مقاومت اسلامی به شدت انتقاد کرد و گفت: مقاومت با وجود جنگ علیه تروریست ها در سوریه و لبنان در آمادگی کاملی جهت ایستادگی در برابر هرگونه تجاوز صهیونیستی به کشور قرار دارد و مجاهدان مقاومت نیز تا آزادی کامل کشور به نبرد ادامه خواهند داد.
شیخ حسام العیلانی امام جمعه مسجد الغفران صیدای لبنان از هجمه یکی از مسؤولان جماعت اسلامی این کشور علیه حزب الله انتقاد کرد.

عراق: همه پرسی کردستان محکوم به شکست است
منابع خبری عراقی از کشف و خنثی‌سازی «خطرناک‌ترین طرح تروریستی»‌ در تاریخ عراق علیه عتبات عالیات و منزل آیت‌الله سیستانی خبر دادند.
آیت الله بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف اشرف بر ضرورت هوشیار جوانان نسبت به دسیسههای شوم دشمنان که درپی ترویج الحاد در جهان هستند، تاکید کرد.
حجت الاسلام قیس الخزعلی دبیرکل حزب عصائب اهل الحق عراق، ضمن استقبال از طرح ابتکاری رهبر جریان صدر برای اتحاد کشور، داعش را نیروی ویژه عربستان، ترکیه، رژیم صهیونیستی و آمریکا خواند.
حجت الاسلام علی بحسون نماینده حضرت ‌آیت الله بشیر نجفی گفت: عملیات عرسال گامی مهم برای پاکسازی لبنان از لوث تروریسم است.
سید ریاض حکیم فرزند حضرت آیت الله سید محمد سعید حکیم طی پیامی با اشاره به آخرین تحرکات سیاسی در عراق بیان داشت: خاندان حکیم یک خانواده علمایی، دینی و فعال در عرصه فرهنگی و اجتماعی در داخل و خارج از عراق است.
حجت الاسلام سید احمد صافی نماینده حضرت آیت الله سیستانی بر ضرورت اهتمام دانش آموزان به فراگیری قرآن تاکید کرد.
حجت الاسلام سید علاء موسوی رییس سازمان اوقاف شیعیان عراق در دیدار با دانشجویان رشته علوم پزشکی خواستار توجه آنان به علوم اسلامی شد.
عامر عبدالجبار وزیر سابق راه و ترابری عراق با اشاره به همه پرسی کردستان عراق تاکید کرد که این سخنان تنها برای باج گیری بیشتر از حکومت مرکزی عراق است.
دفتر رهبر جریان صدر عراق اعلام کرد که حجت الاسلام مقتدا صدر به دعوت رسمی عربستان عازم این کشور شد. در پی این سفر مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در شهر جده دیدار کرد.
دفتر پاسخگویی به سوالات شرعی از ازدواج روزانه بیش از ۵۰ زوج در جوار حرم امام علی (ع) به عقد هم در میآیند.
گردان سرایا عاشورا بر دوری اعضای این گردان از مسائل سیاسی و پیروی از فرمایشات آیت الله سیستانی تاکید کرد.

مصر: کاهش شدید فعالیت داعش در شبکه‌های مجازی
علی جمعه مفتی سابق مصر با اشاره به اسلام هراسی در غرب تاکید کرد که نظام آموزشی کشورهای غربی مبتنی بر دشمنی با اسلام و مسلمانان است.
شوقی علام مفتی مصر با اشاره به روز جهانی مبارزه با قاچاق انسان تاکید کرد که قاچاق انسان از نظر اسلام حرام است.
عباس شومان معاون شیخ الازهر از امضای پیش‌نویس «طرح مبارزه با اهانت به اسلام» از سوی علمای الازهر و اتحادیه عرب خبر داد.
محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر تاکید کرد که آموزه‌های ادیان آسمانی همواره بر ترویج صلح و امنیت در جهان استوار است.
دیده‌بان فتواهای تکفیری وابسته به دارالافتای مصر از کاهش شدید فعالیت‌های داعش در شبکه‌های اجتماعی خبر داد.
کمیته فتواهای افراطی الازهر تاکید کرد که مفهوم حاکمیت در اسلام از سوی تروریست‌ها به دستاویزی برای توجیه جنایات و کشتار مردم تبدیل شده است.
مجمع پژوهش‌های اسلامی با بیان اهمیت تبلیغ چهره به چهره بر تمرکز مبلغان دینی بر مسائل روز و مشکلات جوانان و خانواده تاکید کرد.
الازهر مصر در بیانیه‌ای حمله هزاران تن از یهودیان به مسجد الاقصی را به شدت محکوم کرد.
وزارت اوقاف و امور اسلامی مصر از افتتاح مرکز جهانی فرهنگ اسلامی در شهر «السلام» شرم الشیخ همزمان با برگزاری همایش «سیناء؛ پایتخت گردشگری دینی» در این کشور خبر داد.

عربستان: سرکوب شیعیان عوامیه
عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان درخواست قطر برای نظارت بین المللی بر مراسم حج را‌ اقدامی خصمانه و اعلام جنگ از سوی این کشور برشمرد.
فعالان اطلاع‌رسانی عربستان از تیراندازی کورکورانه نظامیان سعودی در شمال منطقه عوامیه خبر دادند.
کمیته ملی حقوق بشر قطر محدویت‌های تحمیل شده از سوی عربستان علیه حجاج قطری را نقض آشکار قوانین بین‌المللی دانست.
کمیتۀ عمومی حج در سوریه اعلام کرد که عربستان سعودی، برای پنجمین سال متوالی، حجاج سوری را از ادای فریضۀ حج منع کرد.

فلسطین: انفعال جهان اسلام در قبال مساله فلسطین
از زمان عملیات استشهادی یک فلسطینی در قدس اشغالی تاکنون بیش از ۱۵ شهروند فلسطینی در تیراندازی صهیونیست‌ها به شهادت رسیده و حدود ۱۵۰۰ فرد دیگر زخمی شده‌اند.
شیخ عکرمه صبری مفتی سابق فلسطین و خطیب مسجد الاقصی تاکید کرد که ملت فلسطین و به ویژه ساکنان قدس با ثبات و پایداری خود پیروز نبرد دفاع از مسجد الاقصی در برابر دشمن صهیونیستی شدند و این رژیم را وادار به بازگشایی تمامی درهای این مسجد کردند اما عجیب است که برخی سران و حکام کشورهای عربی می خواهند این پیروزی را به خود نسبت دهند.
شیخ جواد ریاض عالم الازهر مصر تاکید کرد که حوادث اخیر فلسطین نتیجه رویکرد و موضع‌گیری منفعلانه کشورهای اسلامی در برابر تجاوزگری دشمن اسرائیلی است.
شیخ حسین الحنفی عالم برجسته الازهر مصر تاکید کرد که آلبانی و بن‌باز اولین کسانی هستند که فتوای حرمت عملیات استشهادی در فلسطین را صادر کردند.
مراجع دینی قدس بر حقوق ثابت خود در قدس تأکید و اعلام کردند از آن عقب‌نشینی نمی‌کنند.
کمال الخطیب نائب رییس جنبش اسلامی فلسطین در اراضی اشغالی درباره کار گذاشتن مواد شیمایی خطرناک در دیوارهای مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیستی هشدار داد.

یمن: محمد علی الحوثی رییس کمیته عالی انقلاب یمن، عربستان را دعوت کرد که به ماه‌های حرام احترام بگذارد و اجازه بدهد که با آتش‌بس در موسم حج، حجاج یمنی نیز به مکه بروند.
صالح الصماد رییس شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرد پروژه دشمنان برای تجزیه یمن محقق نخواهد شد./۹۸۱/ب۹۵۲/ر

ارسال نظرات