۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۵۱۵۴۶۷
معاون استان‌های ستاد اقامه نماز:

دین اسلام به دنبال ارتقای شاخصه‌های فرهنگی در جامعه است

معاون استان‌های ستاد اقامه نماز گفت: فرهنگ دینی و دین مبین اسلام می‌خواهد شاخصه‌های فرهنگی را در جامعه ارتقا ببخشد و اسلام در تمام امور فرهنگ غنی دارد.
مسعود دریس

دریس، معاون استان‌های ستاد اقامه نماز کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز گفت: انسان‌ها برای ادامه حیات خود نیاز به هوا برای تنفس دارند و برای این امامزادگان واجب‌التعظیم و ائمه اطهاری که افتخار ما ایرانیان است که در سرزمین و موطن ما هستند، به سان آن هوایی است که برای تنفس نیاز داریم.

وی با بیان اینکه امروز دنیا تشنه معنویت است تصریح کرد: جوانان غرب و اروپا، با توجه به نیاز فطریشان به نیایش و عبادت و معنویت به سمت اسلام آمدند و دیدند تنها دینی که می‌تواند پاسخ مثبت به فطرتشان بدهد، اسلام است؛ آن هم اسلام ناب.

دریس افزود: وقتی که تئوریسین‌ها و نظریه‌پردازان غرب متوجه گرایش جوانان غربی به سمت اسلام ناب شدند، برای جلوگیری از این گرایش، بیش از ده هزار نوع از عرفان‌ها و معنویت‌های کاذب را به وجود آوردند تا جوانان غربی را از آن معنویت واقعی منحرف کنند.

معاون استان‌های ستاد اقامه نماز کشور تأکید کرد: انسان‌ها مثل ماشین‌ها، که برای حرکت به جایگاه‌های سوخت خودرو نیاز دارند، به یک سوخت و احتراق درونی نیاز دارند و احساس و عقیده بنده بر این است که هر مدتی باید به یکی از این امام‌زادگان و بزرگواران مراجعه کرده و مثل پایگاه سوخت‌گیری، معنویت لازم را برای حرکتمان دریافت کنیم تا بتوانیم با ثبات قدم و استحکام در باب معنویت گام برداریم.

وی مهمترین رکن برای استحکام فرهنگی جامعه را توجه ویژه به بخش معرفت‌افزایی دانست و تصریح کرد: هرچقدر معرفت آحاد جامعه نسبت به تهدیدها و فرصت‌ها، چالش‌ها و موانع پیش‌رو، و آگاهی در مسائل فرهنگی بیشتر باشد، مطمئنا انقیاد و اطاعت‌پذیری و عمل به واجبات دینی هم بیشتر می‌شود.

دریس ادامه داد: فرهنگ دینی و دین مبین اسلام می‌خواهد شاخصه‌های فرهنگی را در جامعه ارتقا ببخشد. اسلام در تمام امور فرهنگ غنی‌ای دارد مثل فرهنگ سلامت، فرهنگ سیاسی و... که اگر بخواهیم فرهنگ را استحکام ببخشیم باید معرفت افراد را افزایش بدهیم.

معاون استان‌های ستاد اقامه نماز کشور افزایش معرفت را اکتسابی دانست که با آموزش‌حاصل می‌شود.

به عقیده وی باید آموزشها را متنوع‌ کرد و در قالب‌ها و بسته‌بندی‌های مختلف و شیک به ذائقه‌های مختلف ارائه کرد و این نیاز به شناخت نیاز و ذائقه مخاطب دارد که برای این برنانمه‌ریزی، باید مشکلات مخاطب در حوزه فرهنگ را خوب تشخیص دهیم و به موقع و نیز اقدام به موقع انجام دهیم.

دریس معتقد است که برای استحکام مسائل فرهنگی، شناخت دغدغه‌ها و نیازها و مشکلات و اقدام به‌موقع و موثر باید وجود داشته باشد. چون در مسائل فرهنگی وقتی معضلی باشد، یا رخنه فرهنگی وجود داشته باشد اگر نسبت به آن بی‌توجهی شود، این رخنه بزرگ‌تر می‌شود و هزینه‌هایی که برای التیام آن مشکل برای ما ایجاد می‌کند، چندبرابر افزایش می‌یابد. از این رو تشخیص به موقع و اقدام به موقع و موثر از کارهای مهمی است که در مسائل فرهنگی باعث استحکام می‌شود.

معاون استان‌های ستاد اقامه نماز کشور به جایگاه خاص حرم امام رضا(ع) و دیگر امامزادگان(ع) واجب‌التعظیم اشاره کرد و گفت: مطمئنا متولیان امر به اهمیت جایگاه رفیع امامزادگان و به تأثیر و سهم به سزایی که در مهندسی فرهنگی این اماکن و عتبات مقدسه دارند، قطعا واقف هستند.

وی افزود: ما یقین داریم که متولیان امر تمام سعی و تلاش وافر خودشان را انجام دادند که بتوانند از این ظرفیت عظیم فرهنگی و دینی در سطح ملی استفاده کنند. ولی آنچه که از بیرون می‌بینیم، این است که ظرفیت این امام واجب‌الاطاعه خیلی بیش از اینهاست.

دریس با بیان اینکه متولیان تلاششان را کرده‌اند ولی آیا به نتیجه‌ مطلوب رسیده‌اند، تصریح کرد: این را می‌شود به ذرس قاطع گفت نه. ما خیلی با نقطه ایده‌آل فاصله داریم. ظرفیت وجودی یک امام در یک کشور یا خواهر و برادر یک امام مثل حضرت معصومه(س) یا شاهچراغ(ع) می تواند ظرفیت‌های فرهنگی بسیار بزرگی که در کنارش می‌شود به ارزش افزوده‌های اقتصادی، اجتماعی، معنوی و دیگر عرصه‌ها هم اشاره کرد.

وی افزود: به نظر می‌رسد که تاکنون حداقل بهره را از این اماکن و عتبات مقدسه برده‌ایم. امیدوارم با برنامه‌ریزی بهتر شاهد بهره‌وری بیشتر و ارزش افزوده بیشتر در زمینه فرهنگی معنوی باشیم./825/ت302/ب1

ارسال نظرات