۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۵۱۵۳۵۴
وزیر سابق راه و ترابری عراق در گفت‌وگو با رسا:

همه پرسی استقلال کردستان عراق «لاف‌درغریبی» است/ بارزانی بدون جلب رضایت بغداد گامی از پیش نخواهد برد

وزیر سابق راه و ترابری عراق با اشاره به همه پرسی کردستان عراق تاکید کرد که این سخنان تنها برای باج گیری بیشتر از حکومت مرکزی عراق است.
عامر عبدالجبار وزیر سابق راه و ترابری عراق

عامر عبدالجبار وزیر سابق راه و ترابری عراق و رییس مرکز رایزنی عراق در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری رسا با اشاره به مساله همه پرسی استقلال کردستان عراق گفت: مساله کردستان و فریاد جدایی طلبی موضوع جدیدی نیست و از سال 2003م همواره مساله جدایی کردستان به عنوان اهرم فشاری برای دستیابی مسؤولان کردستان عراق به منافع بیشتر از دولت تبدیل شده است. چند سال قبل یادداشتی با عنوان «عرب عراق به دو بخش تقسیم شدند و کردها همانند عرب‌ها سهم‌خواهی می‌کنند» به تفصیل توضیح دادم که کردهای عراق تنها کسانی هستند که از اشغال عراق بیشترین منفعت را برده‌اند.

جنگ داخلی نتیجه جدایی کردستان از عراق
وی افزود: اختلافات میان احزاب سیاسی از شیعه و سنی سبب مطرح شدن مسأله استقلال کردستان شده است. رویکرد اقلیم کردستان عراق هم بازی با این اختلافات است. گاهی در کنار احزاب سیاسی اهل سنت با شیعیان مخالفت می‌کنند و گاهی با شیعیان علیه اهل سنت همراهی می‌کنند و تمام این اقدامات برای دستیابی به منافع جدید است. از دیگر سیاست‌های اقلیم کردستان تهدید مسؤولان به مساله جدایی است و سیاست‌مداران کرد در رسانه‌ها ظاهر شده و اعلام می‌کنند که به زودی از عراق جدا خواهند شد در حالی که اگر واقع امر را بخواهید هیچگاه آنها دست به جدایی نخواهند زد. کردهای عراق در برابر دشمنان با یکدیگر وحدت دارند اما به محض آنکه دشمنی موجود نباشد خصومت‌ها و درگیری‌های داخلی میان احزاب سیاسی تشدید شده که در سال 1996م نمونه آشکار این درگیری‌ها را دیدیم.

وزیر سابق راه و ترابری عراق خاطر نشان کرد: در صورتی که فرض کنیم اقلیم کردستان از عراق جدا شود در مدت زمان کوتاهی جنگ‌های داخلی میان احزاب کردی شکل خواهد گرفت. احزاب اسلامی کردی تا به امروز هیچگونه موفقیتی را به دست نیاورند و همگی بر خلاف حرکت تغییر برای اتحاد کردستان یا کشور کردستان با شکست مواجه بودند. از سوی دیگر وضعیت کردهای عراق بسیار مناسب است زیرا آنها در کردستان همانند یک دولت مستقل زندگی کرده و نه تنها از تمامی حقوق برخوردارند بلکه بارها قانون اساسی را نقض کردند مضافا آنکه آنها در سطوح بالای مدیریتی کشور مانند نخست وزیر، نماینده مجلس، رییس جمهور و ... حضور دارند. آنها برای فدرال شدن عراق گام بر می‌دارند و دولت نیز به مجرّد آنکه احساس کند آنها برای استقلال و جدایی تصمیم جدیّ دارند نیروهای خود را برای بازگشت از این تصمیم به آنجا ارسال می‌کند.

رییس مرکز رایزنی عراق ادامه داد: وظیفه دولت، احزاب عربی و غیر عربی آن است که خطر جدایی کردستان از عراق را در رسانه‌ها به مردم بگویند. مردم کردستان شاید از روی احساس و عاطفه با مساله جدایی و تشکیل دولت مستقل برخورد کنند اما باید همگی شرایط را برای مردم کردستان تشریح کنند و به آنها بگویند که جدایی از عراق نه تنها به صلاح آنها نیست بلکه منافع شهروندان کرد زبان خارج از اقلیم کردستان را با خطر جدی مواجه می‌کند. به عنوان مثال حکومت کردستان به دنبال صادرات نفت خارج از نظر دولت عراق بود و این مساله مشکلات بسیاری را برای شهروندان کردستان به وجود آورد به گونه‌ای که مساله دستمزدها و درآمدها در کردستان متوقف شد اما حکومت مرکزی با مشکل خاصی مواجه نشد. بنابر این به نظر بنده جدایی کردستان مشکلات فراوان اقتصادی را جدای از مشکلات سیاسی برای اقلیم کردستان به وجود خواهد آورد. قطعا ایران، ترکیه و سوریه با این مساله مخالف هستند زیرا جدایی‌طلبی کردها این کشورها را نیز با چالش مواجه خواهد کرد.

جدایی کردستان آغازی بر پایان این حکومت خواهد بود
عامر عبدالجبار با اشاره به ادعاهای آمریکا مبنی بر حمایت از عراق یکپارچه تصریح کرد: آمریکایی‌ها دارای سخنان و رویکردهای متناقضی هستند. آنها همیشه راه میانه را در پیش می‌گیرند. به مجرد آنکه دولت عراق مقداری به آمریکا نزدیک می‌شود سخنانی در حمایت از عراق یکپارچه از سوی آمریکا به زبان رانده می‌شود اما در صورت وجود کوچکترین اختلافی شاهد تغییر در رویکرد آمریکایی‌ها نسبت به قبل هستیم. اگر از گزارش کروکر اطلاع داشته باشید در این گزارش هیچ سخن آشکاری پیرامون وحدت عراق بیان نشده بود بلکه تنها به گزارش شرایط عراق بسنده شده است. موضع حکومت عراق و منطقه نسبت به این گزارش کاملا مشخص بود اما تنها رژیم صهیونیستی که از تجزیه منطقه و شکل‌گیری کردستانی در عراق با رویکرد نزدیک به اسرائیل نفع می‌برد، از این گزارش حمایت کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تبیین مساله همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق در ماه‌های آینده اظهار داشت: اگر چنین اتفاقی رخ دهد مطمئن باشید که این حکومت تازه تاسیس یا این اقلیم جداشده از محاصره کشورهای همجوار در رنج و مشقّت خواهد بود. حتی سخنان بارزانی اصرار بر جدایی همراه با برقراری روابط حسنه با حکومت مرکزی عراق است زیرا می‌داند که جدایی از عراق بدون همراهی دولت مستقر در بغداد به معنی شکست طرح جدایی است. از سوی دیگر صادرات نفتی و درآمد نفتی کردستان به تنهایی برای تامین تمامی نیاز این اقلیم کافی نیست. آنها اکنون نفت را صادر کرده و 17 درصد از درآمد را در اختیار دارند که این میزان برای تامین دستمزد کارمندان نیز کافی نیست. اگر اقلیم کردستان بخواهد از عراق جدا شود بی‌شک در یک باتلاقی از مشکلات گرفتار خواهد شد که برون رفت از آن ممکن نیست.

این مقام مسؤول عراقی در پایان تاکید کرد: موضع ایران، ترکیه و سوریه در قبال مساله جدایی کردستان کاملا شفاف است و این سه کشور بارها خطر جدایی کردستان عراق را اعلام کردند بنابر این حکومت مرکزی عراق نباید در برابر این بحران ساکت بنشیند بلکه از طریق رسانه‌ها خطر افرادی همچون بارزانی‌ها را برای مردم کردستان تشریح کند. بسیاری از سیاست‌مداران گفتند که کردهای ساکن در سایر استان‌های عراق به سمت اقلیم کردستان بروند و این سخن به عنوان یک اهرم فشار برای اقلیم کردستان است زیرا بسیاری از کردهای ساکن استان‌های عراق همگی تاجران سرشناسی هستند که منافع آنها با کوچ اجباری به کردستان به خطر خواهد افتاد. آنچه که نقشه جدایی کردستان را با شکست مواجه می‌کند آگاهی و هوشیاری مردم کردستان است و دولت عراق باید خطر جدایی کردستان را برای آنها تبیین کند تا مانع از اجرایی شدن همه‌پرسی شوند./981/ب920/ر

 

ارسال نظرات