۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۵۱۵۲۷۱

بررسی ابعاد دشمن شناسی سند ۲۰۳۰

حجت الاسلام میرزایی گفت: کشورهای جنگ‌طلبی که چنگالشان به خون مستضعفین جهان آلوده است خودشان عضو سازمان ملل بوده و با تدوین سند توسعه پایدار، ادعای صلح‌طلبی و مبارزه با تروریست می‌کنند.
یونسکو

اشاره: بررسی ابعاد گوناگون سند 2030 منجر به تجربه اساسی برای ملت ایران می‌شود تا طرف‌های خود را بهتر بشناسند و طعم خدمت یا خیانت، غفلت یا اعتقاد را بچشند. حجت الاسلام مهدی میرزایی نویسنده و پژوهشگر حوزوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا به بسط مطالب می‌پردازد. متن زیر بررسی ابعاد دشمن شناسی سند 2030 است که تقدیم خوانندگان محترم می شود.

رساـ مشکل ما در پذیرش سند 2030 چیست؟

مشکل ما در حوزه دشمن‌شناسی است که با تأسف، لازم است عرض کنم که در جامعه ما، بعضی از افراد این موضوع را جدّی نگرفته‌اند.

رساـ در عرصه دشمن‌شناسی چه مسائلی هست که با پذیرش این سند مشکل دارد؟

نکات مهمی وجود دارد، مقام معظم رهبری فرمودند: نقشه دشمن را بشناسید، اگر نقشه دشمن را شناختید امکان تدبیر در مقابل این نقشه به وجود می‌آید و اگر نقشه دشمن را نشناختیم امکان تدبیر وجود نخواهد داشت و در پیدا کردن راه خودمان اشتباه می‌کنیم و در عملکرد خودمان دچار اشتباه خواهیم شد. این فراز را در سال 92 فرمودند و باز در عرصه فرهنگی مقام معظم رهبری فرمودند: «کاری که دشمن از لحاظ فرهنگی می‌کند، نه فقط تهاجم بلکه شبیخون فرهنگی و قتل عام فرهنگی است». یعنی مسئله فرهنگ، مسئله بسیار مهمی است و ما در پذیرش سند 2030 مشکل اساسی داریم. این سند با مسائل فرهنگی ما تضادّ دارد.

رساـ وظیفه ما در مقابل این مسائل چیست؟

وظیفه ما اولاً این است که دشمن را خوب بشناسیم، چون بعضی ها باور ندارند دشمنی وجود دارد و می‌گویند: «شما دچار توهّم توطئه هستید»، اولاً باور داشته باشیم که دشمنانی هستند که سعی دارند به ما ضربه بزنند.

 اما در گام دوم باید هدف دشمن را شناخت. هدف دشمن ویران کردن فرهنگ اسلامی است. در عرصه فرهنگی دشمن، فرهنگ ما، باورهای دینی ما را هدف قرار داده است، ما در مذاکرات ژنو شاهد بودیم که دشمنان ما گفتند: «مهمترین مسئله برای ما فرهنگ جمهوری اسلامی است و رئیس جمهور قبلی آمریکا گفت: «ما در پی این هستیم که پیچ و مهره‌های نظام جمهوری اسلامی را باز کنیم» چه زمانی می توانند این کار را بکنند؟

فرهنگ نظام جمهوری اسلامی را اگر بتوانند تغییر بدهند در واقع توانسته‌اند پیچ و مهره‌های نظام جمهوری اسلامی را باز کنند و از بین ببرند.

رساـ فرهنگ ما چه ویژگی هایی دارد که دشمن سعی دارد در مقابل آن بایستد؟

شاخصه مهم در فرهنگ اسلامی-شیعی، دشمن‌ستیزی است، با توجه به آموزه های قرآنی که خداوند می فرماید: «محمد رسول الله والذین آمنوا معه اشدّاء علی الکفار رُحماء بینهم»، خداوند می فرماید محمّد رسول ما است و کسانی که به خدا ایمان دارند و از امت او هستند، با دشمنان با شدت برخورد می‌کنند و با دوستان خودشان با رأفت و محبت رفتار می کنند.

آری، پیامبر در هر دو عالم، منشأ رحمت بوده و هست. اما از این نکته نباید غفلت کرد که آن حضرت با دشمنان اسلام و قرآن که قابل هدایت نبودند با شدت برخورد می کردند، لذا فرهنگ ما فرهنگ دشمن‌ستیزی است، رضوان خدا بر امام راحل که فرمودند: «تا بانگ لااله الا الله بر جهان طنین نیاندازد، مبارزه هست و تا مبارزه هست، ما ایستاده ایم». فرهنگ ما فرهنگی نیست که در مقابل دشمن کوتاه بیاییم، فرهنگ ما فرهنگی نیست که اگر ما را تحریم کردند زانویمان سست شود. این را دشمنان ما در هشت سال دفاع مقدس تجربه کرده‌اند. برخی از مسئولین متأسفانه از هارت و هورت دشمن می‌ترسند! اما غافل از این که دشمنان ما خوب می دانند که؛ آزموده آزمودن را خطاست.

اینها از شاخصه های مهم فرهنگ غنی اسلامی- شیعی ما است، فرهنگ ما فرهنگ سیدالشهدا است، که وقتی آب را بر ایشان و یارانش می بندند، شعارشان «هیهات منّا الذلّه» است، فرهنگ ما شهادت‌طلبی و زیر بار ذلت نرفتن است و دشمن همین را هدف قرار داده، چرا اسرار دارند که فرهنگ بسیجی باید از متون درسی دانش‌آموزان حذف شود؟ چرا می‌گویند: درس آموزش دفاعی، نماد خشونت است و باید حذف شود! مگر پیامبر اکرم (ص) نفرمودند: به بچه‌های خود اسب سواری و شنا و تیراندازی بیاموزید؟ این یعنی تربیت جامعه سالم، نفوذ ناپذیر و دشمن‌ستیز.

چرا ورزش فوتبال می‌بایست در تمام جوامع مورد تشویق واقع شود؟ نمی گوییم کسی سراغ فوتبال نرود اما باید توجه داشت که جام جهانی را چه کسانی به فوتبالیست‌ها موفق می‌دهند؟ ما گاهی از استکبار و شبکه صهیونیسم جهانی غفلت می‌کنیم. درست همان زمانی که تمام مردم اعمّ از زن و مرد، جوان و سالمند، تا پاسی از شب بازی‌های جام جهانی را دنبال می‌کنند و در برخی کشورها بعضی از افراد بیچاره از شدّت ناراحتی که چرا توپ در فلان دروازه رفت یا نرفت، سکته می‌کنند و می‌میرند، درست در همان هنگام شاهد جنایات رژیم کودک‌کُش اسرائیل در سرزمین اشغالی و دیگر کشورهای اسلامی هستیم و بسیاری از این افراد در آن هنگام، حتی مطلع نمی‌شوند که چه جنایتی صورت گرفته است! بله آب را گل‌آلود می‌کنند تا ماهی بگیرند. این یعنی در زمین دشمن بازی کردن! بگذریم از آن که دشمن با شیطنت خود، بازی‌های جام جهانی را به گونه‌ای طراحی می کند که از ورود خانم های محجبه جلوگیری کند!

دشمن می‌داند که با وجود فرهنگ عمیق اسلامی ـ شیعی، هیچ تهدیدی و تحریمی ارزش ندارد و تنها راه، آن است که فرهنگ ما را تغییر دهد. در سند توسعه پایدار در صفحه 11 آمده است:

 «مــا بــه دنبــال ترویــج جوامــع فراگیــر، عدالت محــور و صلح جــو هســتیم، جوامعــی کــه بــه دور و رهــا از تــرس و خشــونت هســتند. توســعۀ پایــدار در نبــود صلــح، محقق نمی شود و استقرار صلح نیز در نبود توسعه پایدار امکان پذیر نیست».

در صفحه 50 ، هدف شانزدهم این گونه توضیح داده شده است:

 هــدف اصلی 16 ...

  1.  کاهــش قابــل ملاحظــۀ همــۀ اشــکال خشــونت و میــزان مــرگ و میرهــای وابســته بــه آن در همــه جــا. 
  2.  پایــان دادن بــه سوءاســتفاده و اســتثمار، قاچــاق و همــۀ اشــکال خشــونت علیــه کــودکان و شــکنجۀ آنــان.

الف- تقویــت مؤسســات مرتبــط ملی، از جمله از طریق همکاری های بین المللی   به منظور ظرفیت سازی در همــۀ ســطوح؛ بــه  ویــژه در کشــورهای در حــال توســعه، بــرای ممانعــت از خشــونت و نیــز مبــارزه بــا جــرم و تروریســم.

     ب- ترویج و اجرای قوانین و خط مشی‌های عاری از تبعیض برای توسعۀ پایدار.

بله ما هم از جنگ و خشونت علیه کودکان و زنان بیزاریم. ما هم از قاچاق انسان متنفریم. اما سوال این است که چه کسانی در جهان جنگ و خونریزی راه انداخته‌اند؟ چه کسانی از رژیم کودک‌کُش اسرائیل حمایت می کنند؟! چرا در افریقا و آسیای شرقی و امریکای جنوبی از فقر و گرسنگی نان شب ندارند؟ کدام سیاست و شیطنت آنها را به فقر و بیچارگی انداخته؟ چرا کشوری مثل آمریکا باید عضو سازمان ملل باشد و مانند پلیس به دنبال مجرم بگردد؟ در حالی که همه می دانند جنایتکارترین و خشن‌ترین روسای جمهور دنیا، روسای جمهور آمریکا و انگلیس و فرانسه است که همه اینها در سازمان ملل حق وِتو دارند! اینهایی که خودشان از تروریست‌ها و آدم‌کُش‌های حرفه ای هستند و مولّد تروریستند، برای مردم دنیا برنامه‌ریزی می کنند تا صلح ایجاد کنند و بشریت را از فقر نجات دهند!

چه کسانی ادعای صلح دارند؟ کشورهای جنگ‌طلبی که چنگالشان به خون مستضعفین جهان آلوده است خودشان عضو سازمان ملل بوده  و با تدوین سند توسعه پایدار، ادعای صلح‌طلبی و مبارزه با تروریست می‌کنند! آنان جوامعی  را می‌پسندند که سر به زیر باشند و هر چه بر سرشان بکوبی صدایشان بلند نشود و نفسشان بالا نیاید! سازمان ملل جایزه صلح نوبل را به چه کسانی داده است؟ هنری کیسینجر، جیمی کارتر، اسحاق رابین، شیمون پرز، باراک اوباما، یاسر عرفات و دالایی لاما!

شما بروید در کشور هند پرچم استکبارستیزی را به دست بگیرید، کمتر کسی شما را حمایت می کند! آیا استکبار در هند هیچ برنامه ای و جنایتی نداشته است؟ جنایات آمریکا در هند را ببینید.  ولی اگر پرچم سفید صلح دوستی به دست بگیرید جمعیت زیادی اطراف شما جمع می شود، لذا می بینید که جایزه صلح نوبل را به دالایی لاما (رهبر بودایی‌ها) می دهند، دالایی لاما شخصیتی است که در کنار و همراه نخست‌وزیر اسرائیل و روسای جمهور فعلی و قبلی امریکا بوده و هست! سازمان ملل به آن دسته از رهبران فرهنگی جایزه می دهند که دشمن‌ستیز نباشند، استکبار‌ستیز نباشند.

رساـ با سپاس از حضرت عالی که وقت ارزشمندتان را در اختیار خبرگزاری رسا گذاشته اید./۸۸۱۳۰۳/س

 

ارسال نظرات