۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۵
کد خبر: ۵۱۵۲۵۴
نویسنده حوزوی عنوان کرد؛

«بی‌ارادگی» و «پرخوری» عامل درونی و بیرونی «تنبلی»

حجت‌الاسلام دهقان عامل درونی و بیرونی «تنبلی و راحت طلبی» را به ترتیب «بی ارادگی» و «پرخوری» معرفی کرد.
اخلاق اجتماعی، جامعه، سبک زندگی

حجت‌الاسلام اکبر دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، از عواملی که مانع پیشرفت در زندگی انسان می شود را تنبلی و راحت طلب خواند و عامل درونی آن را اینگونه توصیف کرد: اساسی ترین عامل درونی تنبلی که می توان به آن اشاره کرد «بی ارادگی» در انسان است، چراکه اگر انسان بی اراده باشد، تحمل بر سختی و دشواری را نخواهد داشت.

نبود صبر در انسان مقدمه رذائل اخلاقی

مؤلف و نویسنده حوزوی نبود صبر در انسان را مقدمه ای برایرفتن به سوی رذیلت های اخلاقی دانست و با بیان حدیث امیرالمؤمنین(ع) «هركس بر رنج كسب وكار صبر نكند، بايد رنج ندارى و بی پولی را تحمّل كند»، بالا بردن درجه صبر و تحمل را برای مؤمنان الزامی دانست، چون رسیدن به درجات بالای مادی و معنوی مبتنی بر صبر پیشگی است.

وی عامل بیرونی تنبلی و راحت طلبی را «پرخوری و پر خوابی» معرفی کرد و در این باره به حدیث امام صادق(ع) مبنی بر اینکه «اگر مردم در خوردن اعتدال و میانه روی را رعایت می کردند، بدن آنها همیشه سالم بود»، اشاره کرد.

علت بیشتر بیماری ها «پرخوری یا بدخوری» است

حجت‌الاسلام دهقان با بیان اینکه علت بیشتر بیماری ها «پرخوری یا بدخوری» است، گفت: بسیاری از افراد هستند که در زمینه خوراکی ها هیچگونه رعایتی به خرج نمی دهند و همین عامل سبب می شود تا مدت ها دچار بیماری های گوارشی، معدوی و غیره شوند؛ بنابراین باید انسان در زمینه غذا خوردن شاخصه های طب اسلامی را به خوبی رعایت کند.

زیاده خوابی در شب موجب فقیر محشور شدن انسان می شود

این پژوهشگر حوزوی در پایان با اشاره به اینکه پرخوری سبب خواب زیاد می شود، اظهار داشت: یکی از مسائلی که در روایات بر روی آن بسیار تأکید شده، مسأله زمان و کیفیت «خوابیدن» است؛ در روایات آمده است که خوابیدن زیاد منجر به فقیر و تنگدست محشور شدن انسان در قیامت خواهد شد، چون شخصی که زیاد بخوابد طبیعتاً نخواهد توانست مناجات شبانه خالصانه داشته باشد./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات