۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۵۱۵۲۱۰
مدیر آموزش‌های کاربردی مدرسه علمیه امام خمینی:

دوره تابستانی آموزش زبان‌های خارجی در شهر نجف برگزار شد

مدیر آموزش‌های کاربردی مدرسه علمیه امام خمینی(ره) با بیان اینکه دوره‌های آموزشی زبان‌های خارجی دو ساله است، گفت: در پایان هر سال یک دوره آموزش یک ماهه طراحی شده که به صورت متمرکز با حضور اساتید مجرب داخلی و خارجی اداره می‌شود.
 آموزش زبان‌های خارجی در شهر نجف  آموزش زبان‌های خارجی در شهر نجف موسسات دینی در شهر نجف  آموزش زبان‌های خارجی در شهر نجف

حجت الاسلام روح الله فیضی، مدیر آموزش‌های کاربردی مدرسه علمیه امام خمینی(ره) تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره برگزاری دوره‌ زبان‌های خارجی از سوی بخش آموزش‌های کاربردی مدرسه علمیه امام خمینی(ره)، گفت: آموزش‌های کاربردی مدرسه علمیه امام خمینی(ره) وظایف مختلفی به عهده دارد که یکی از آنها بخش آموزش زبان‌های خارجی است.

وی افزود: در حال حاضر مکالمه عربی با هشت سال سابقه از سال 1388 و مکالمه انگلیسی با دو سال سابقه از سال 1394 آغاز به کار کرده است. در زمینه مکالمه عربی خروجی‌های متعددی در مؤسسات تهران و قم از جمله مرکز زبان حوزه علمیه قم و مدرسه معصومیه فعال هستند.

مدیر آموزش‌های کاربردی مدرسه علمیه امام خمینی(ره) با بیان اینکه دوره‌های آموزشی زبان‌های خارجی دو ساله است، عنوان کرد: در پایان هر سال یک دوره آموزش یک ماهه طراحی شده که به صورت متمرکز با حضور اساتید مجرب داخلی و خارجی اداره می‌شود. در سال 1395 حدود بیست نفر از افراد این دوره به همت مرکز زبان حوزه علمیه قم از سوی اساتید لبنانی و ایرانی ارزیابی و موفق به دریافت گواهی تدریس از مرکز زبان حوزه علمیه قم شدند و در اردوی سال 96 به عنوان استادیار در اردوی تابستانی حضور داشتند.

وی با اشاره به اینکه یکی از امتیازات مدرسه علمیه امام خمینی (ره) برگزاری اردوی تابستانی یک ماهه در خارج از کشور است، ابراز داشت: در دو سال اخیر این اردو در کشور عراق و در شهر نجف اشرف برگزار شده است.

حجت الاسلام فیضی در رابطه با ضرورت برگزاری این دوره در خارج کشور، اظهار داشت: از فواید برگزاری این دوره‌ها در خارج از کشور می‌توان به تأثیر شگرف محیط بر سرعت زبان آموزی اشاره کرد؛ محیط مناسب قدرت فراگیری زبان آموز را چندین برابر می‌کند، همچنین تمرکز زبان آموز برای یادگیری مباحث در محیط خارجی به علت آسودگی خاطر و دور بورن از دغدغه‌های دیگر چند برابر می‌شود.

وی در ادامه افزود: استفاده از اساتید بومی و عرب زبان متخصص که با فرهنگ و اندیشه کشور و زبان مورد آموزش، آشنایی کامل دارند و همچنین بهره‌مندی از مؤسسات و مراکز آموزش زبان کشور عراق مانند مدرسه آموزش زبان آیت الله حکیم در عراق و تجربیات آن مؤسسات، از جمله فواید برگزاری این دوره‌ها در خارج از کشور است.

مدیر آموزش‌های کاربردی مدرسه علمیه امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه دوره آموزشی هر ساله با برنامه ریزی دقیق و بررسی فضای آموزشی کشور مقصد، با استفاده از اساتید مجرب آغاز می‌شود، گفت: دوره آموزشی یک ماهه از ساعت 7 صبح تا 6 بعد از ظهر با رویکرد تقویت چهار مهارت عمده در زبان (کتابت، استماع، ترجمه، فهم و درک مطلب) به صورت روزانه، برنامه‌های درسی منظم و دقیقی را اجرا می‌کند و در طول روز از اساتید میهمان عرب زبان و بومی جهت تدریس و ندوات (جلسات گفتگوی آزاد) استفاده می‌شود.

وی افزود: در طول دوره، زبان آموزان از هنگام حرکت اتوبوس تا آخر دوره که به تهران بازمی‌گردند موظف به صحبت کردن به زبان عربی هستند و در این شریط بعد از دوره تابستان قادر به تکلم و محاوره می‌شوند و در نهایت بعد از تابستان دو سال می‌توانند به عنوان استاد مکالمه عربی در مؤسسات آغاز به فعالیت رسمی کنند.

حجت الاسلام فیضی با اشاره به یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این دوره در نجف اشرف، عنوان کرد: انگیزه بالا و خستگی ناپذیر بودن زبان آموزان سبب شده تا به امید و انگیزه زیارت معصومین در آخر هفته‌های دوره، سنگینی و فشار آموزش برای آنها قابل تحمل و شیرین شود.

وی در ادامه ابراز داشت: از ویژگی‌های مهمی که رمز موفقیت مکالمه زبان‌های عربی و انگلیسی در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) است، حمایت آیت الله کاظم صدیقی تولیت این مدرسه و مسؤولان آن است، همچنین اختیاری بودن آموزش زبان سبب شده طلاب با اختیار خود و با انگیزه‌های واقعی وارد این دوره شده و نسبت به آن خودجوش و حساس عمل کنند.

مدیر آموزش‌های کاربردی مدرسه علمیه امام خمینی(ره) افزود: ویژگی دیگر دوره ‌آموزش زبان خارجی این است که خود طلاب برنامه ریزی و جهت دهی این اردو را به عهده دارند. طلابی که در سال‌های قبل از این دوره‌ها فارغ التحصیل شده‌اند، در سال 96 تحت نظر مدیریت آموزش‌های کاربردی به برنامه ریزی و انجام فعالیت‌های اردویی مشغول هستند. همچنین عاملان بخش‌های اداری، فرهنگی، آموزشی، امور اساتید، اردویی و مناسبات همگی از طلاب و زبان آموزان فارغ التحصیل این دوره هستند.

وی با اشاره به اینکه ویژگی برجسته دوره 96 برگزاری دو دوره همزمان مکالمه عربی و انگلیسی به تعداد 70 نفر از زبان آموزان در نجف اشرف بود، گفت: این دوره با حضور اساتید ایرانی و عربی در مکان مدرسه علمیه امام خمینی (ره) در نجف اشرف برگزار شد که حدود 55 نفر زبان عربی و 15 نفر زبان انگلیسی را آموزش دیدند. فضای معنوی، وقت متمرکز و ایجاد محیطی مناسب برای زبان آموزی سبب شد تا این دوره را از جمله دوره‌های مؤفق آموزشی باشد.

حجت الاسلام فیضی با اشاره به اینکه فضای عربی نجف متناسب با زبان انگلیسی نیست، عنوان کرد: با این وجود سعی شد با ایجاد یک فضای ایزوله (فضای انگلیسی) که طلاب، اساتید و میهمانان خارجی همه به زبان انگلیسی صحبت می‌کردند، تقریبا فضای خوبی جهت آموزش زبان انگلیسی فراهم شود.

مدیر آموزش‌های کاربردی مدرسه علمیه امام خمینی(ره) در ادامه تصریح کرد: در این دوره با علمای مختلف از جمله آیات محمد سعید حکیم، اسحاق فیاض، بشیر النجفی، قپانچی و حسینی (نماینده مقام معظم رهبری در عراق) دیدار رسمی برقرار شد و از عنایات و راهنمایی‌های آنها در اداره اردوی سال 96 استفاده شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این دوره با وجود گرمای 55 درجه عراق و نجف و امکانات رفاهی در حد متوسط، بدون هیچ تعطیلی و با بهره وری مناسب برگزار شد. ان شاء الله این دوره‌ها قدمی در جهت ترویج و تبلیغ معارف اهل بیت(ع) بوده و مورد عنایت امیرالمؤمنین(ع) باشد.

گفتنی است، دوره تابستانی سال 96 از تاریخ 5 تیر تا 5 مرداد در شهر نجف اشرف برگزار شده است./966/ت302/ب1

ارسال نظرات