۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۵۱۴۹۷۸
مدیر مدرسه علمیه نبی اکرم مطرح کرد؛

آرامش معنوی ایرانیان محصول وجود امام رضا و حضرت معصومه

حجت الاسلام دهقانی گفت: حرم‌های امامان و امام زادگان به خصوص حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) منبع نور و معنویت هستند و تأثیر بسزایی در هدایت‌گری دینی دارند.
حجت الاسلام فرهاد دهقانی

حجت الاسلام فرهاد دهقانی، مدیر مدرسه علمیه نبی اکرم(ص) تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره اینکه حضور امام رضا(ع)، حضرت معصومه (س) و امامزادگان در ایران چه نقشی جهت ترویج معنویت داشته است، گفت: نقش معنوی این بزرگواران مخصوصاً در بخش فقهی بسیار چشم‌گیر بوده تا آنجا که هنوز هم اثرات آن در شهرهایی مثل شهر مقدس قم خودنمایی می‌کند.

وی افزود: تمام این برکات به خاطر حضور بزرگوارانی مانند امام رضا(ع)، حضرت معصومه (س) و امامزادگان است که در بدو ورودشان به ایران مورد استقبال چشمگیر مردم قرار گرفته و در ارتباطات حضوری، معارف دینی را اعم از اعتقادات، احکام و اخلاق به مردم ارائه می‌دادند.

مدیر مدرسه علمیه نبی اکرم(ص) در ادامه عنوان کرد: امام رضا(ع) ولی نعمت ما ایرانیان است، ما این نعمت را فقط نعمت آب و نان نمی‌دانیم بلکه نعمت آرامش معنوی و روحی که در پرتو اعتقادات و رعایت احکام (حلال، حرام، طهارت و نجاست) حاصل می‌شود و آن را مدیون اهل بیت(ع) به ویژه فرزندان امام موسی بن جعفر(ع) در ایران هستیم؛ بانوی مکرمه‌ای نظیر فاطمه معصومه(س) که در صفات نیک، پس از امام رضا(ع) سرآمد فرزندان امام موسی بن جعفر(ع) است.

وی با اشاره به روایتی، ابراز داشت: نقل شده که روزی عده‌ای از شیعیان وارد مدینه شدند و پرسش‌هایی داشتند که می‌خواستند از محضر امام کاظم(ع) بپرسند و ایشان در سفر بودند، از این رو حضرت فاطمه معصومه (س) پاسخ آن پرسش‌ها را نوشت و به آنان داد. آنان از مدینه خارج شده و در بیرون شهر امام (ع) را دیدند. هنگامی که امام (ع) پرسش‌های آنان و پاسخ‌های معصومه (س) را مشاهده کرد، سه بار فرمود: «فِداها اَبوها» پدرش به فدایش باد.

حجت الاسلام دهقانی در ادامه با اشاره به برکات حضور معصومین در ایران گفت: حضور چنین بزرگوارانی در هر کشوری، قطعاً منشأ خیرات فراوانی است و دین مردم را از راهزنان و کذّابان دینی محافظت خواهد کرد. هیچ تردیدی وجود ندارد که حضور حضرت معصومه(س) در شهر مقدس قم، این شهر را به یکی از شهرهای مهم جهان اسلام تبدیل کرده است و وجود مزار حضرت معصومه(س) در شهر قم، جهان را مورد تأثیر معارف مکتب تشیع قرار داده است.

وی در ادامه اضافه کرد: از مهم ترین اموری که سبب شده تا کشور ایران به کشور شیعی شناخته شود نقش مؤثر این بزرگواران و شناساندن مکتب تشیع به مردم بوده است.

مدیر مدرسه علمیه نبی اکرم(ص) در خصوص راه های دسترسی به ثبات فرهنگی بر اساس فرهنگ ملی و دینی، ابراز داشت: دین اسلام کامل‌ترین دین در میان ادیان بوده و اربابان غربی از این می ترسند که این کمال به مردم فهمانده شود و ملت ها دست از یهود و مسیحیت بردارند، بنابر این اسلام در همه موارد نقشه راه را ترسیم نموده و به ویژه در عرصه فرهنگ، مهندسی خاصی دارد.

وی با بیان اینکه مهم ترین مشکل امروزه برخی مردم و متأسفانه مسئولان دوری از همین مهندسی است، اظهار داشت: البته بخش عمده این مشکل به دلیل عدم آگاهی نسبت به آن موارد است که لازم است چهار کار عمده در این بخش صورت بگیرد؛ اول معرفی الگوها و شاخص‌هایی که مؤفق بوده اند البته نه موفقیت نسبی بلکه تام، دوم معرفی ارزش های ملی که شاید سابقه دینی نداشته باشد، مثلا چه زمانی ایرانیان به بی حجابی یا سگ به دست گرفتن یا به بی غیرتی و بی حیایی افتخار می‌کردند. سوم بیان و نشان دادن آثار مخرب و خانمان برانداز اتکاء به فرهنگ‌هایی که با دین فاصله داشته‌اند غربی یا شرقی، و چهارم معرفی خوشی‌های واقعی برای رهایی از خوشی‌های کاذب.

حجت الاسلام دهقانی در ادامه افزود: همه مردم به دنبال آرامش هستند، عده‌ای خیال می‌کنند آرامش در پول، خانه، همسر و فرزند است اما وقتی به آن می‌رسند، باز هم احساس کمبود می‌کنند. عده‌ای می‌دانند که علت، کمبود معنویت است و عده‌ای با وجود احساس این کمبود از درون، برای پاسخ به آن دنبال خوش‌گذرانی، ول‌خرجی، اختلاط محرم و نامحرم و... می‌روند که هم در حین عمل، آرامش روان‌شان به هم می‌ریزد و هم پس از ارتکاب به آن؛ خیلی از این افراد که خود کشی می‌کنند گرفتار همین سردرگمی هستند.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های حرم رضوی و حضرت معصومه(س) برای مهندسی فرهنگی کشور و غفلت مسئولین، گفت: از آنجا که حرم‌های امامان و امام زادگان مخصوصاً این دو حرم منبع نور و معنویت هستند، تأثیر بسزایی در هدایت‌گری دینی دارند و از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار هستند که می‌توان همه موارد فرهنگی را از این منابع نورانیِ کامل دریافت کرد اما متأسفانه امروزه مورد غفلت قرار گرفته و اثرات آن در خانواده‌های طلاق یا فرزندان بی موالات و ... مشاهده می‌شود. حتی برخی مسئولین که به برکت جمهوری اسلامی اشتغالاتی هم دارند نسبت به این مسئله بی‌مهری می‌کنند.

مدیر مدرسه علمیه نبی اکرم(ص) در ادامه افزود: ما باید به تمام جهان خوراک فرهنگی و آموزشی بدهیم نه آنکه آنها برای ما برنامه ریزی نموده و سندی مثل 2030 را تهیه کنند. مسئولان فرهنگی باید از کسانی که وصل به منابع دینی و فرهنگی هستند مشاوره بگیرند تا احساس خلأ نکنند که در نتیجه آن بخواهند این خلأ را از هر منبعی پر کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه ما در همه دوران‌ها بیشترین ضربات را از ناحیه تک‌روی و اختلافات خورده‌ایم. اگر بحث فرهنگی به اماکنی مثل حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) سپرده شود و دولت فقط نظارت صحیح بر آن داشته باشد قطعاً تأثیرات قابل توجهی بر جامعه خواهد داشت./966/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات