۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۵۱۴۸۲۳
دبیر مجمع علمای خراسان شمالی:

زمان‌شناسی و مخاطب‌شناسی از ملزومات فعالیت فرهنگی است

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی گفت: برای انجام اقدامات فرهنگی باید ظرف زمانی و مکانی، عرضه و تقاضای و شرایط مخاطبان و جامعه را مدنظر قرار داد؛ وگرنه آن فعالیت فرهنگی نتیجه مناسبی در پی نخواهد داشت.
حجت الاسلام قدیمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام اصغر قدیمی، دبیر مجمع علمای استان خراسان شمالی، امروز در دیدار طلاب مرکز استان، اظهار کرد: در آموزه‌های دینی کمال انسان درگرو سه موضوع تفقه در دین، صبر بر مشکلات و تدبیر معیشت است.

وی افزود: امام باقر(ع) می‌فرماید: «الکمالُ کلُّ الکمالِ التَّفَقُّهُ فِی الدِّینِ، وَالصَّبرُ عَلَی النّائِبَةِ، وتَقدیرُ المَعیشَةِ» و تأکید می‌کند همه کمال‌ها در سه چیز جمع است؛ شناخت عمیق از دین، مدیریت درست زندگی و استقامت در برابر سختی‌ها و مصیبت‌ها.

حجت‌الاسلام قدیمی خاطرنشان کرد: بنابراین یکی از ارزش‌های زندگی یک مسلمان آن است که با فرهنگ مدیریت زندگی آشنا بوده، توانایی و دانایی لازم را برای زندگی درست به دست آورده باشد و به راه‌های درآمدزایی حلال آشنا باشد و از ضرر و زیان بپرهیزد.

استاد حوزه و دانشگاه خراسان شمالی با اشاره به آفت معیشت، اظهار کرد: در کمین هر پدیده‌ای آفتی و آسیبی نهفته است و انسان با تدبیر و دوراندیش کسی است که هم راه‌های تدبیر معیشت را به‌درستی بشناسد و هم گرفتار سوء تدبیر و بی‌برنامگی و بی‌انضباطی نشود.

وی اضافه کرد: امام علی(ع) می‌فرماید: «آفةُ المعاش سوء التدبیر» و تأکید می‌کند که آسیب زندگی و معیشت بی‌تدبیری است.

حجت‌الاسلام قدیمی اظهار کرد: تدبیر یعنی پشت صحنه‌ها را دیدن، عاقبت‌اندیشی، سرانجام کار را روشن و شفاف در همان آغاز ترسیم کردن و بی‌گدار به آب نزدن که اگر این اصول رعایت نشود بی‌تدبیری رخ می‌نماید، زندگی مادی و طبیعی انسان گرفتار اختلال و بی اعتدالی و تزلزل می‌شود و درنتیجه مدیریت ناکارآمد زندگی را دچار ایستایی و چه‌بسا واپس‌گرایی می‌کند.

وی با اشاره به پیامدهای بی‌تدبیری، اضافه کرد: هر کاری و هر پروژه‌ای بسترها و زمینه‌ها، شرایط و مقتضیاتی دارد اگر کسی به این اصول توجه نکند و دیمی و بدون برنامه و بدون پیش‌بینی وارد کار شود گرفتار چالش در زندگی می‌شود.

حجت‌الاسلام قدیمی افزود: امام علی(ع) در این زمینه می‌فرماید: «آفةُ الحَزْمِ فَوتُ الأمرِ» و آفت دوراندیشی و احتیاط را کار از کار گذشتن ذکر می‌کند.

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی اظهار کرد: یعنی برای انجام یک کار ازجمله اقدامات فرهنگی باید ظرف زمانی و مکانی آن، عرضه و تقاضای آن و شرایط بازار و مشتریان و جامعه را مطالعه کرد وگرنه نوش‌دارو بعد مرگ سهراب می‌شود و اثری نخواهد داشت./9314/پ202/ب1

ارسال نظرات