۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۵۱۴۷۹۱
حجت الاسلام والمسلمین فقیهی:

انذار نخستین وسیله تربیتی قرآن کریم است

استاد حوزه علیمه خواهران با بیان اینکه هدف قرآن کریم از انذار آگاهی دهی به مردم در زمینه عقوبت اعمال است، گفت: انذار نخستین وسیله تربیتی قرآن کریم است.
فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین سید احمد فقیهی، استاد برجسته تفسیر حوزه علمیه قم امروز در شبستان نجمه خاتون(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه سوره اعراف از سوره های طولانی قرآن کریم است، گفت: در روایت ها بیان شده که هر کس در هر ماه یک روز به تلاوت و خواندن این سوره  اقدام کند در قیامت برای او خوف و ترسی نخواهد بود و غمگین نمی شود.

وی افزود: سوره اعراف با حروف مقطع آغازا شده و علامه طباطبایی معتقد هستند که این حروف با محتوا و متن سوره در ارتباط است و علت نامگذاری سوره به نام اعراف این است که در میانه آن داستان اعراف آمده و مراد از اعراف جایگاه و مقام اهل بیت(ع) است.

استاد حوزه علیمه قم تصریح کرد: در این سوره بیان شده است که قرآن کتاب نازل است و منظور این است که هر کس قرآن بخواند با شرح صدر و فراخی سینه روبه رو شده و سینه انسان گشاده می شود پس نتیجه نزول قرآن این است که نگرانی و ترس را در سینه و قلب انسان نابود می کند.

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی با بیان اینکه قرآن امر ثقیل و سنگینی است و خداوند رسالت سنگینی را بر دوش پیامبر(ص) قرار داده است، تصریح کرد: زمانی که مسؤولیت سنگینی بر دوش انسان قرار داده می شود ممکن است انسان نگران شود که چگونه این مسؤولیت را انجام دهد که در این سوره بیان شده تلاوت قرآن این اندوه حاصل از مسؤولیت را در قلب انسان از بین می برد و خداوند پشتیبان انسان است.

وی هدف از نزول قرآن را انذار عمومی مردم دانست، گفت: منظور از انذار این نیست که مردم را بترسانید بلکه منظور این است عواقب کارهای خطرناک مردم را به آنها یادآوری کنیم.

استاد برجسته درس تفسیر حوزه علمیه قم افزود: در تربیت فرزندان اولین مرحله انذار است و باید در قدم اول به آنها یادآوری کنیم که مقصد و امور انسان به خداوند متصل است و انسان نیازمند یاری خداوند است پس باید مراقب بود و انذار در اینجا مربوط به گناهانکاران است؛ زیرا انذار برای مؤمنان انذار نیست بلکه تذکر است و باید دقت کرد که انذار در اینجا می تواند یک امر عمومی باشد و حتی مؤمنین هم بر این اساس باید مراقب باشند ولی باید توجه شود که  تذکر فقط مخصوص مؤمنان است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مراد از انذار قرآن این است که باید دنبال فهم قرآن باشیم و احکام آن را بیاموزیم و مطابق با آن عمل کنیم، گفت: هدف از نزول قرآن مطابقت اعمال و رفتار با قرآن کریم است و همه مردم باید به این شکل رفتار کنند چون مخاطب قرآن عموم مردم  است.

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی با اشاره به اینکه حفظ دین و دنیا، و آزادی مطلق و شهوت رانی و عمل همزمان به قرآن امکان ندارد، افزود: به همین سبب بیان شده که در ابتدا از قرآن مطابعت کرده و از غیر خدا نیز پیروی نکیند و غیر خدا را نیز به عنوان اولیاء قرار ندهید و به غیر از اهل بیت(ع) به کس دیگری به عنوان سرپرست و ولی اقتدا نکرده و دیگران را به دنبال خود به راه اهل بیت(ع) بکشانیم نه اینکه در انحراف و باطل از دیگران پیروی کنیم./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات