۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۴۷۱۲
در همایش نور مستور صورت گرفت؛

تبیین مبانی نظری عرفانی فقیه محقق آیت الله حاج سید احمد کربلایی

استاد حوزه علمیه در مراسم بزرگداشت صد و پنجمین سالگرد رحلت حکیم و عارف بالله فقیه محقق آیت الله حاج سید احمد کربلایی به بیان برخی از مبانی نظری عرفانی این عارف در طی مناظرات و نظریات او پرداخت.
حسین عشاقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله حسین عشاقی، مدرس سطوح عالی حکمت عرفان امشب در مراسم بزرگداشت صد و پنجمین سالگرد رحلت حکیم و عارف بالله فقیه محقق آیت الله حاج سید احمد کربلایی در مسجد حوض لقمان به بیان برخی از موالی نظری عرفانی این عارف در طی مناظرات و  نظریات او پرداخت.

آیت الله حسین عشاقی با بیان این که سید احمد کربلایی در مکتوب سوم از کتاب توحید علمی آیت الله حسینی تهرانی به بحث وحدت شخصی وجود پرداخته و او وحدت را حقیقی و کثرت را از اسماء و صفات گرفته تا انزل مراتب مظاهر اعتباری می داند، تصریح کرد: او در طی برخی از مکتوبات چندین برهان را در راستای اثبات این وحدت حقیقی مورد طرح و بحث قرار می دهد.

مدرس سطوح عالی حکمت و عرفان با اشاره به اين برهانها گفت كثرت وجود، مستلزم محدوديت وجود حق است، و منجر مي‌گردد به تركب ذات حق از دو حيثيت وجود و عدم كه بدترين نوع تركب است، و نيز با اين قاعده كه صرف هر چيز تكثر پذير نيست، ناسازگار است.

آیت الله عشاقی با بیان این که سید احمد کربلایی بر خلاف ديدگاه صدرالمتالهين، حقیقت وجود را واحد ذومراتب نمی داند كه مرتبه عالی آن به خداوند متعال اختصاص داشته باشد، ابراز کرد: مرحوم سید احمد کربلایی متعرض دیدگاه صدر المتالهین شده و تشکیک در وجود را منتفی می داند؛ زيرا بين شديد و ضعيف نسبت تضاد برقرار است نه هم‌سنخي با اختلاف مرتبه.

وی با بیان این که از مبانی نظری سید احمد کربلایی نفی هرگونه تشکیک در مرتبه ذات حق است اظهار کرد: او معتقد بود كه قاعده بسيط الحقيقه در مورد ذات حق جاري نيست و نمي‌توان گفت كه ذات حق در عين بساطت واجد كثرات اسماء است.

آیت الله عشاقی با بیان این که سید احمد کربلایی معتقد بود کمال خداوند به نفس ذات اوست تصریح کرد: اگر علم حق با ذات او اختلاف ماهوی يا اختلاف مفهومي داشته باشد در اين صورت كمال خداوند را به بيگانه‌اي وابسته کرده اید که این با ذات اقدس وجوبي پروردگار همخوانی و مطابقت ندارد.

مدرس سطوح عالی حکمت و عرفان در پایان از طلاب فاضل و اساتید معزز حوزه حاضر در این همایش درخواست کرد تا در مبانی نظری آیت الله سید احمد کربلائی، این موحد به معنای واقعی کلمه را بیش از پیش واکاوی کنند./864/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات