۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۵۱۴۶۶۷
واکنش کارشناس عرفان نوظهور به برنامه رسانه ملی:

هیپنوتیزم مبنای علمی ندارد/ رسانه ملی سلیقه‌ای عمل کرده است

پژوهشگر عرفان‌های نوظهور با بیان این که هیپنوتیزم در هیچ آکادمی علمی به ثبت نرسیده است، گفت: رسانه ملی سلیقه‌ای عمل کرده است و نباید از یک جریان فکری بدون تحقیق تبلیغ کنند.
حجت الاسلام رسول حسن زاده

حجت‌الاسلام رسول حسن‌زاده، کارشناس عرفان‌های نوظهور، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در رابطه با هیپنوتیزم شدن رضا رشیدپور در برنامه حالا خورشید که از شبکه سه سیما پخش شد، اظهار داشت: مشکل ما با هیپنوتیزم این است که این افراد ادعای علمی بودن هیپنوتیزم را دارند در حالی که هیپنوتیزم یک جریان شبه‌علمی است.

وی افزود: ریشه هیپنوتیزم که در برنامه زنده تلویزیونی هم پخش شد مربوط به آنتوان مِسمِر است که این فرد حتی از کلیسا هم طرد شد و گزارش‌هایی که از جلسات او است آن‌ها ارتباط با ارواح و اجنه داشتند تا درمان.

حجت‌الاسلام حسن‌زاده با بیان این که قلمرو حیطه هیپنوتیزم مشخص نیست، گفت: این افراد هیپنوتیزم را در همه چیز مطرح می‌کنند و گاهی می‌گویند درمان است و گاهی می‌گویند آرامش‌بخش است و قلمرو این جریان معلوم نیست و معلوم نیست که چه مبنایی دارند و در چه مرکز علمی این روش به ثبت رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: هیپنوتیزم یک جریان فرا روانشناسی و متافیزیکی است که مربوط به جنبش عصر جدید می‌شود که یک جریانی است که قلمرو روانشناسی و فرا روانشناسی و علم و فرا علم را در هم پیچیده است و هر کس ذوق خود را اعمال می‌کند و از آن بهره‌برداری می‌کند.

کارشناس عرفان‌های نوظهور افزود: به نظر من رسانه ملی سلیقه‌ای رفتار کرده است و مخاطبان خود را لحاظ نکرده است؛ زیرا ما باید در رسانه ملی ارزش‌ها را ببینیم و حقایق را متوجه شویم در حالی که این کار رسانه ملی تبلیغ از جریان فکری بود که علم بودن آن هنوز به اثبات نرسیده است.

وی با بیان این که هیپنوتیزم آرامش نیست، گفت: ما مخالف نوآوری نیستیم و این که اتفاق افتاده است تبلیغ یک باور اشتباه است که جایش در رسانه ملی نیست بلکه اول باید در یک آکادمی علمی گزاره‌هایش را اثبات کنیم بعد از آن مؤسسه علمی در رسانه ملی انعکاس پیدا کند نه این که از ابتدا فردی بیاید در رسانه ملی بگوید من چنین ابتکاری کرده‌ام و با این روش سزارین انجام می‌دهم و چنین کارهایی می‌کنم.

پژوهشگر پژوهشگاه المصطفی تصریح کرد: اگر این فرد چنین کارهایی را هم انجام داده بگوید سبک علمی آن چیست و در چه بیمارستانی این کار انجام می‌شود؛ این عوام‌فریبی است که بدون مبنای علمی چنین چیزی را در رسانه ملی مطرح کنیم؛ این که در آپارات کلیپ این کار موجود است که دلیل درست بودنش نیست و یک صحبت عوامانه است.

وی با بیان این که حکم فقهی هیپنوتیزم باید به درستی تبیین شود، گفت: باید موضوع هیپنوتیزم به درستی برای مراجع تبیین شود و موضوع شناسی شود ولی این استفتاءهایی که از مراجع شده است چون موضوع خوب تبیین نمی‌شود، معمولاً اصل بر اباحه گذاشته می‌شود./843/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات