۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۵۱۴۶۵۹
به مناسبت روز ملی تکریم و بزرگداشت امامزادگان؛

علل مهاجرت امامزادگان به ایران ‌+ دانلود کتاب ضریح‌های نورانی

مهاجرت امامزادگان همزمان با شروع نهضت های عدالت خواهانه علویان از نیمه دوم قرن اول هجری و افزایش فشار، تعقیب و گریز و دستگیری امامزادگان آغاز شد.
امامزاده دانلود فایل

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، درباره علل مهاجرت امامزادگان مطالب زیادی مطرح شده است اما نکته مهم دیگری که در این باره مطرح است هجمه برخی رسانه های معاند خارجی است تا هویت امامزادگان در پوشش موضوعاتی چون افزایش تصاعدی آمار بقاع متبرکه و امامزادگان در سالهای پس از انقلاب اسلامی زیر سوال برود؛ چرا که دشمن و خدعه گران فرهنگی و روشنفکران کژ اندیش می بینند که بقاع متبرکه و اماکن مقدس امامزادگان به کانون تحول و رویش و بصیرت تبدیل شده اند و تأثیرگذاری فرهنگی و اجتماعی آنها روز به روز افزایش می یابد.

مقاطع زمانی هجرت علویان به سرزمین های ایران

این مهاجرت ها با شروع نهضت های عدالت خواهانه علویان از نیمه دوم قرن اول هجری و افزایش فشار، تعقیب و گریز و دستگیری امامزادگان آغاز شد. مهاجران از  آل ابی طالب(ع) و سادات و نوادگان و ذراری آل رسول(ص) را که به  ایران  سفر کرده اند به چهار گروه کلی تقسیم می شوند:

گروه نخستین آن دسته از سادات هستند که از ظلم و جور امویان و بویژه سفاکی های حجاج بن یوسف بدین حدود پناه آوردند؛

گروه دوم آنهایی هستند که در عهد ولایت عهدی حضرت امام رضا (ع) بدین سوی آمدند؛

گروه سوم کسانی هستند که در وقایع خروج عده ای از فرزندان علی(ع) بر خلیفه یار ایشان بودند و پس از شکست در برابر خلیفه بدین نواحی گریختند؛

گروه چهارم که نسبت به سه گروه پیشین کثرتی داشتند آن جمع هستند که به هنگام ظهور (حکومت) علویان در مازندران و ری به دربار ایشان روی نهادند.

 متوکل عباسی یکی از این سفاکان است که در دوره او جنایات بی شماری صورت گرفت و عداوت و کینه او نسبت به اولاد علی (ع) و فاطمه زهرا (س) سخت و شدید بود. او تنها به ریختن خون شیعیان علی (ع) قناعت نکرد. بلکه نسبت به ائمه بزرگ شیعیان یعنی علی بن ابیطالب (ع) و حسین بن علی (ع) هم کینه می‌ورزید. لذا زیارت مرقد مطهر و مقدس حسین بن علی (ع) را ممنوع کرد و زیارتگاه آن حضرت را ویران ساخت و بر زمین آن بذر کاشت. لذا در این دوره بیشتر بزرگان و رهبران شیعه مذهب اعم از زیدی، اسماعیلی و دوازده امامی و یاران و طرفداران نامدار آنان به ویژه فرزندان و نوادگان امامان که سخت مورد تعقیب عمال خلافت بودند پنهانی به ایران رهسپار شده و در شهرها و دهکده های دورافتاده و سخت عبور ایران که به علت حمایت و یاری توده مردم ایران از علویان ...، به طور مخفیانه به فعالیت پرداختند. در این دوره تاریخی (قرن سوم هجری) شهرها و مناطقی مثل: خراسان ، طبرستان (مازندران)، کومش (قومس)، گیلان، ری و قم مورد توجه قرار گرفتند.

درباره امامزادگان ايران اين مطلب جالب توجه است كه يكي از مورخان و نسابه‌هاي قرن ششم به نام ابوالحسن علي بن زيد بيهقي(م: 565ق) در مجلد اول كتاب نفيس خود لباب الانساب و القاب الاعقاب (نسخه خطي كتابخانه آستان قدس) گويد: پس از شهادت حضرت امام علي بن موسي الرضا عليهما السلام سه هزار نفر از اولاد ائمه طاهرين به خونخواهي آن حضرت از بغذاد به ايران آمدند و لشكر مأمون از حدود و حوالي قم تا خراسان جا به جا با آنان مصاف داده و آنها را شهيد كردند!

این قیام ها موجب شد گروه های بی شماری از سادات و علویان راهی نیمه شمالی ایران و مناطق امن دیگر شوند. در اين مقطع علويان حكومت تشکیل دادند و فضاي نسبتاً امني برايشان در برخي از مناطق ايجاد شد.

یکی دیگر از علل حضور علویان در این خطه سرسبز مهمان نوازی ملوک و سلاطین طبرستان و ارادت قلبی ملت ایران به اهل بیت و فرزندان و نوادگانشان، به ویژه پرچمداری آنها با شعارهای عدالتخواهانه است که مورد توجه ملت ایران که خسته از قید و بند ها و بی عدالتی های حکومت ساسانی بود، قرار گرفت .

به هر حال حضور و مهاجرت فرزندان و ذراری اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در سرزمینهای ایران و صفحات شمالی در مقاطع مختلف اتفاق افتاده است. بررسی ها نشان می دهد مسیر مالرویی که از دامنه البرز به سمت مناطق شمالی وجود داشته، نزدیکترین معبر برای رسیدن به مناطق امن طبرستان بوده است. در دوره قاجاریه ناصر الدین شاه هم ازمسیر فرحزاد به زیارت امامزاده داود می‌رفت و از انجا گذرگاهی به سمت شهرستانک و در ادامه به سمت مناطق شمالی وجود داشته است.

 تشکیل حکومت علویان در طبرستان عامل و انگیزه دیگری بود که به مهاجرت امامزادگان و نوادگان اهل بیت (ع) از حجاز و عراق انجامید. آن گونه که غلبه نسبی شیعه در ایران مرکزی عامل دیگر مهاجرت بود. تاریخ سیاسی اسلام نشان می دهد که مرحله اول مهاجرت به هر دلیل در طول قرون اول تا چهارم هجری بوده است و در مرحله دوم مهاجرت از محل استقرار ثانویه به نقاط دیگر صورت گرفته است. در این مقطع، علویان  حکومت تشکیل دادند و فضای نسبتا امنی برایشان فراهم شد که همین مسئله موجب مهاجرت بخشی از امامزادگان به این مناطق شد.(برگرفته از نوشته آقای علی شیرین در سایت http://www.oghaf.ir  که خلاصه وار و با اندکی تصرف نقل شده است).

ضمنا معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه به مناسبت روز 5 ذی القعده، روز ملی تکریم و بزرگداشت امامزادگان، کتاب ضریح های نورانی را منتشر کرده است که علاقه مندان می توانند آن را از بخش فایل ضمیمه دریافت کنند./۹۲۵/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹
دنبال این کتاب بودم ولی متاسفانه در سایت شما هم لینکش خراب شده است لطفا در صورت امکان اصلاح فرمایید
0
0