۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۵۱۴۳۰۸
حجت الاسلام پناهیان:

اسلام قبل از آنکه دین معنویت باشد دین سیاست است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اسلام قبل از آنکه دین معنویت باشد دین سیاست است، گفت: تفسیر معنوی و اخلاقی صرف داشتن از دین یک امر ساده‌لوحانه و ابلهانه است.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در سلسله جلسات درس اخلاق که در هیات شهدای گمنام حسینیه فاطمةالزهرا(س) برگزار شد، گفت: تفسیر معنوی و اخلاقی صرف داشتن از دین یک امر ساده‌لوحانه و ابلهانه است.

وی افزود: دین جدای از قدرت و سیاست نیست. انبیا و اولیای الهی برای آنکه اطاعت شوند نیاز به قدرت داشتند و تمام ابزار قدرتمند شدن آنان در احکام دین بیان شده است بنابراین ساده لوحانه است انسان دیندار دین را تنها در ابعاد اخلاقی و معنوی آن منحصر کند.

حجت الاسلام پناهیان با استناد به روایتی از پیامبر اکرم(ص) که فرمودند: دو گروه کمر مرا شکستند و آن دو گروه عبارت‌اند از منافقان و دینداران ساده لوح، بیان داشت: در تاریخ است که برخی دینداران ساده لوح به نصیحت پیامبر(ص) و امام علی(ع) می‌پرداختند و می‌گفتند با اقداماتتان از دین خارج نشوید.

این استاد حوزه علمیه غیر سیاسی دانستن مقوله امامت و ولایت را طرز فکری ساده لوحانه دانست و ابراز کرد: کسانی که از دین تفسیر غیر سیاسی می‌کنند بالاترین ضربه را بر بدنه اسلام وارد می‌آورند.

وی با اشاره به ایام دهه کرامت، گفت: دشمن انسان کریم غیر سیاسی را به قتل نمی‌رساند زیرا هر کار معنوی و اخلاقی منهای امر سیاسی به نفع دشمن خواهد بود چرا که مردم بر اساس آن کار خود را توجیه کرده و برای دین قیام نمی‌کنند.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: نمازگزاران و دینداران واقعی نسبت به ظلم بی تفاوت نمی‌شوند و در حد توان به پالایش قدرت و پاکیزه کردن سیاست می‌پردازند. اگر ماموران مامون به کاروان حضرت فاطمه معصومه(س) حمله کرده و ایشان را مسموم می‌کنند به دلیل آن است که این بزرگواران خانواده سیاست و معنویت‌اند.

حجت الاسلام پناهیان اضافه کرد: امروز برخی با طراحی‌های عجیب و غریب روضه‌های امام حسین(ع) را به گونه‌ای برپا و اجرا می‌کنند که به مردم بفهمانند اباعبدالله الحسین(ع) به خاطر سیاست به قتل نرسید و اگر امروز ما از قاتلان ایشان سخنی به میان نیاوریم هدف این طراحان محقق خواهد شد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه تحریف دین از سوی ساده لوحان دیندار بسیار خطرناک است، تصریح کرد: برخی روز بعثت نبی اکرم(ص) را روز اخلاق معرفی می‌کنند در حالی که این روز، روز سیاست است خداوند در چنین روزی پیامبر(ص) را مبعوث می‌کند تا با مستکبران مبارزه کرده و قدرت حاکمیت را به حقداران باز پس دهد.

وی با اشاره به اینکه هجرت حضرت معصومه(س) به ایران یک حرکت سیاسی بود، گفت: حضرت فاطمه اخری(س) محبوبیت، حرمت و قداست خود را هزینه قدرت بخشیدن به امام رضا(ع) می‌کردند. حرکت ایشان از مسیری که ماموران اجازه ندادند امام رضا(ع) از آن مسیر به سمت مرو حرکت کنند که مبادا امام با شیعیان خود ملاقات داشته باشند بسیار معنادار است./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات