۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۳
کد خبر: ۵۱۴۳۰۰
در پنجاه و یکمین کارگاه پایان نامه نویسی صورت گرفت؛

تبیین مهارت ها و شیوه های صحیح و علمی نگارش پایان نامه

عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در پنجاه و یکمین کارگاه پایان نامه نویسی مهارت ها و شیوه های صحیح و علمی پایان نامه نویسی، نحوه تنظیم طرح نامه(پلان) و شیوه های درست نویسی نکاتی را ارائه و تبیین کرد.
کارگاه پایان نامه نویسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمد علی قاسمی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی عصر پنجشنبه در پنجاه و یکمین کارگاه پایان نامه نویسی در مدرسه علمیه عالی نواب انتخاب موضوع، تهیه منابع، نحوه تنظیم طرح نامه، تنظیم فهرست، فیش برداری و نگارش و سامان دهی سرفصل ها را از مراحل اصلی نگارش پایان نامه عنوان کرد.

قاسمی با اشاره به پژوهش بنیادین و کاربردی تصریح کرد: پژوهش بنیادین در خصوص علومی به کار می رود که بسیاری از مفاهیم آن شفاف و روشن نیست و در صدد رفع مجهولات بر می آید اما در پژوهش کاربردی انجام عمل تاثیر عملی در جامعه دارد که البته موضوعات فقهی هم بنیادی و هم کاربردی اند و در هر دو دسته جای می گیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به برخی از ویژگی های هر پایان نامه خاطر نشان کرد: در هر پایان نامه همه اطلاعات قابل طرح درباره موضوع را مد نظر بدانید، مخاطب را آنکس تصور کنید که هیچ اطلاعاتی نسبت به موضوع ندارد و تلاش کنید تا پایان نامه شما جنبه آموزشی با هدف افزایش آگاهی و اطلاعات در جامعه داشته باشد.

وی ادامه داد: یک تحقیق موضوع محور اطلاعاتی را درباره یک موضوع یا مساله ارائه می کند اما تحقیق مساله محور فرآیندی است که از مواجهه محقق با مشکل علمی یا عملی آغاز و با تبدیل آن به مساله، طرح فرضیه و ارزیابی آن خاتمه می یابد.

قاسمی جدید بودن سوالات، پاسخ جدید و تازه به سوالات و ارائه روش جدید در پاسخگویی به سوالات را از ویژگی های سوالات یک تحقیق مساله محور دانست و با اشاره به پیشینه طرح بیان کرد: پیشینه طرح تالیفات از جمله مقالات، پایان نامه ها و کتبی است که در ارتباط مستقیم با این عنوان تا کنون توسط محققان انجام گرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در ادامه در خصوص حجم تخمینی تحقیق، ویژگی های عنوان، منابع و ارجاعات پایان نامه، روش دستیابی به منابع و مقالات کار شده در موضوع تحقیق و جمع آوری و پالایش عناوین، روش تخصصی جستجو، کاربرد رایانه در امور علمی و تهیه نقشه علمی تدوین پایان نامه نکاتی را ارائه کرد./۸۶۴/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات