۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۵۱۴۲۷۸
عضو هیات امنا و سرپرست مرکز جامع علوم انسانی:

صداقت و عاقبت بخیری ویژگی افراد با تقوا است

عضو هیات امنا و سرپرست مرکز جامع علوم انسانی با بیان این که صداقت و عاقبت بخیری دو ویژگی انسان های با تقوا است، گفت: صدق در نیت، رفتار و گفتار سه مرحله اصلی صداقت است.
حجت ‌الاسلام مسعود عالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی، عضو هیات امنا و سرپرست مرکز جامع علوم انسانی، امشب در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی با بیان این که صداقت و عاقبت بخیری دو ویژگی انسان های با تقوا است، گفت: صدق در نیت، رفتار و گفتار سه مرحله اصلی صداقت است.

وی با بیان این که آنچه میان انسان ها تفاوت ایجاد می کند، شخصیت درونی آنان است، تصریح کرد: آنچه که باطن انسان ها را دگرگون می کند نیات و افکار است؛ همچنین صداقت در گفتار، شیطنت در وجود و افکار شهوانی در باطن انسان را از بین می برد  و آن کسانی که باطن و افکار درونی خود را پاک کنند و نیت الهی داشته باشند به سعادت دست پیدا می کنند.

عضو هیات امنا و سرپرست مرکز جامع علوم انسانی با بیان این که نوع نیات و افکار سبب تغییر در باطن انسان ها می شود، خاطرنشان کرد: مومن تمام افکار و اعمالش بر اساس نیت های پاک الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان این که امام صادق(ع) فرمود نیت کنید چند دقیقه قبل اذان برخیزید و سحر را درک کنید، بیان کرد: هر کس هرچه به دست آورده از سحر به دست آورده و شما نیز نیت کنید از سحر چند دقیقه اش را درک کنید.

وی با بیان این که چهارده معصوم حتی یک سحر از عمرشان نیز از دستشان نرفت و اینان الگوهای ما هستند، ابراز کرد: کسی مهمان امام صادق(ع) بود که شب هنگام دید ایشان چه مناجاتی می کنند و تاسف بر خود و عمر از دست رفته اش خورد.

عضو هیات امنا و سرپرست مرکز جامع علوم انسانی  با بیان این که اگر کسی آب که می خورد یاد حسین بیافتد و سلامی بدهد مثل آن کسانی است که با ابا عبد الله به شهادت رسیدند و در همان جبهه با همان فکر و نیت الهی است، گفت: سعی کنیم نیت درست و درمان داشته باشیم و بدانید که نیت صالح کار سختی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین عالی دومین مرحله صداقت را صدق در گفتار دانست و با بیان این که زبان جِرمش کم اما جرم و گناهش فراوان است، تصریح کرد: از 70 گناهی که انسان را دچار سقوط و جهنم می کند 24 مورد آن مرتبط به زبان است و زبان جرمش زیاد است؛ انسان وقتی سکوت اختیار کرده خطری ندارد اما وقتی شروع به حرف زدن کردید خطرات زبان زیاد می شود.

وی افزود: امیرمومنان(ع) در نهج البلاغه می فرماید من در گذشته برادر خدایی داشتم و تمام شارحین نهج البلاغه بحث کردند این برادر خدایی که از او این اندازه تعریف کرده چه کسی بوده اما هر کس بوده مشخص است آنچه او را در چشم ولی خدا بزرگ کرده اوصافش بود آنطور که در وصف او می نویسد اکثر اوقات سکوت داشت و بیش تر دوست داشت شنونده باشد.

عضو هیات امنا و سرپرست مرکز جامع علوم انسانی با بیان این که سعی کنید زبانتان را مهار کنید و بدانید دروغ شاه کلید بسیاری از گناهان و اعمال ناپسند است، بیان کرد: بزرگان ما همین کار را انجام می دادند و خدایی ناکرده اگر کسی بر زبانش دروغ است از زندگی این دروغ و عادت زشت را بیرون ببرد و برای دوری از عذاب های جهنم برای خود خط قرمز هایی در نظر داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان این که نذر مجازات می تواند به ما کمک کند بیش از پیش مراقب افکار و اعمالمان باشیم، به سومین مرحله صداقت یعنی صدق در عمل اشاره کرد و گفت: باید عمل با ادعای انسان مطابقت داشته باشد.

وی با بیان این که مسلمان واقعی در زندگی عملی انسانی است که در خانه دیگران از دستش در امان هستند، تصریح کرد: ملاک تشخیص مومن حقیقی عمل صالح و رفتار نیکو است؛ بنابراین در زندگی عملی مسلمان و مومن باشید./864/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات