۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۵۱۴۲۷۶
آیت الله ممدوحی:

تشکیل حکومت به اتفاق شیعه و سنی از ضروریات دین است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه تشکیل حکومت به اتفاق شیعه و سنی، از ضروریات دین است، گفت: دین همیشه در بستر حاکمیت می تواند کار کند و بدون حکومت قابل اجرا و پیاده شدن نیست به همین دلیل هم پیامبر(ص)به محض ورود به مدینه حکومت تشکیل دادند.
آیت الله ممدوحی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، امروز در سلسله نشست های دانش افزایی اساتید و طلاب در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد با عنوان حکمت حکومت فقیه گفت: دین همیشه در بستر حاکمیت می تواند کار کند و بدون حکومت قابل اجرا و پیاده شدن نیست به همین دلیل هم پیامبر(ص) به محض ورود به مدینه حکومت تشکیل داده و حتی جانشین معرفی کردند. بنابراین به رغم تصور عده ای دین در یک مسجد چندمتری خلاصه نمی شود و در همه زمینه های زندگی انسان دارای برنامه و احکام است.

وی با بیان اینکه تشکیل حکومت به اتفاق شیعه و سنی، از ضروریات دین است، در پاسخ این شبهه که اگر دین موجب ترقی جامعه است چرا همه کشورهای اسلامی عقب مانده هستند؟، تصریح کرد: در هر برنامه ای برای اینکه نتیجه دهد باید همه جزئیات و ارکان آن دقیقا عمل شود و در غیراین صورت عدم پاسخ گرفتن، تقصیر خود فرد است نه آن برنامه. درباره دین نیز باید به همه اجزای آن عمل کنیم تا نتیجه بگیریم.

آیت الله ممدوحی با تأکید براینکه التقاط در دین جواب هیچ چیز را نمی دهد، افزود: نماز بدون روزه، روزه بدون حجاب و حجاب بدون اخلاق، کارساز نیست بلکه این مجموعه دین است که اثرگذار است و به عنوان مثال، عربستان جاهلی را که به جهل افتخار می کرد، شایسته نزول قرآن و آقایی کره زمین می کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دین داری را، عمل و کاربرد دین در زندگی دانست و گفت: کاربردی ترین فلسفه های عالم، دین است که اگر در عمل پیاده شود نتیجه می دهد نه در نوشتار یا گفتار؛ چنانکه در انقلاب اسلامی شاهد عملی شدن آن بودیم.

وی در ادامه به تفاوت های وکالت و فقاهت اشاره و اظهار کرد: کاروکیل باید قابل استناد به شخص موکل باشد اما در حکومت اینگونه نیست یا جعل وکالت در عملی که قابل واگذاری به غیر باشد صحیح است اما در حاکمیت نمی شود شخصا حاکم را تغییر داد.

آیت الله ممدوحی ادامه داد: در وکالت هر گونه تصمیمی از سوی وکیل که موکل نخواهد پذیرفته نیست و وکیل وکالت ندارد. همچنین وکیل باید فقط در جهت منافع موکل عمل کند در حالی که حاکم گاهی جرم یا ظلم و.... مرتکب می شود.

استاد حوزه علمیه افزود: وکیل هرگز محکوم عملی که به سبب وکالت انجام داده، نیست و اگر مالی تلف شد، موکل گرفتار می شود نه وکیل اما در حکومت، مردم برای کاری که حاکم انجام داده مواخذه نمی شوند.

وی یادآور شد: در وکالت، زمان و مکان عمل مشخص است و در صورت عدم رعایت شرایط وکالت، وکیل خلع می شود در حالی که در حکومت اینگونه نیست. همچنین کارهای وکیل باید دقیقا تحت نظر موکل باشد اما فقیه بدون دخالت مردم می تواند عمل کند.

آیت الله ممدوحی در پاسخ این شبهه که عده ای می گویند فقیه صرفا بر صغیر و سفیه، ولایت دارد و ما هیچ یک از این دو نیستیم که شامل ولایت فقیه قرار بگیریم، خاطرنشان کرد: فقیه در اینگونه موارد که فرد، شعور یا قدرت تصمیم گیری ندارد، آن هم به صورت محدود، عهده دار وکالت او می شود اما در حکومت، فقیه در کارهای عمده اجتماعی مانند مدیریت اقتصاد، سیاست و....که از مردم جامعه مطلقا ساخته نیست، ورود می کند./930/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات