۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۵۱۴۲۷۴
معاون فرهنگی دانشگاه بین المللی امام رضا:

تحول در رفتار و تعالی روحی بشریت از مهمترین آثار زیارت است

معاون فرهنگی دانشگاه امام رضا یکی از مهمترین آثار زیارت را تحول در رفتار و تعالی روحی انسان دانست و گفت: سفرهای زیارتی شبیه تولد دوباره انسان ها است و حریم امام معصوم محل طهارت و پاکی از آلودگی های روحی و رفتاری است.
حجت الاسلام کاظمیان پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی محمد کاظمیان پور، معاون فرهنگی دانشگاه امام رضا(ع)، امشب در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی با بیان این که اسلام بر مساله سفر تاکید زیادی کرده، گفت: امیر مومنان(ع) نیز در روایاتی توصیه به سفر می کنند که زیارت اتباع مقدسه از ویژگی خاصی برخوردار است چراکه انسان با روح خود سفر می کند.

وی ادامه داد: در زیارت حضرت ابوالفضل العباس اینطور آمده که از خداوند درخواست می کنیم خدایا وقتی من به زیارتگاه می روم انقلاب و دگرگونی در من به وجود بیاید که در حقیقت یعنی آن سفر تاثیر اخلاقی داشته باشد.

استاد برجسته حوزه و دانشگاه با بیان این که کیفیت زیارت و توجه به مضامین زیارتنامه ها از اهمیت خاصی برخوردار است، تصریح کرد: در زیارت اتباع مقدسه اینطور می خوانید که اینجا محل پاک شدن است و اشکال اصلی در این است که انسان پس از زیارت خالصانه همچنان آلوده بازگردد و مورد رحمت خداوند متعال قرار نگیرد.

حجت الاسلام کاظمیان پور یکی از مهمترین آثار زیارت را تغییر و تحول در افکار و رفتار و تعالی روحی انسان دانست و با بیان این که در زیارت امام رضا(ع) مغفرت و آمرزش قرار داده شده، خاطرنشان کرد: سفرهای زیارتی شبیه تولد دوباره انسان هاست و حریم امام معصوم محل طهارت و پاکی از آلودگی های روحی و رفتاری است.

وی مغفرت و آمرزش را از برکات زیارت ائمه و به مصداق تولد دوباره آدمی دانست و اظهار کرد: شخصی به نزد آیت الله حسن زاده آملی، از شخصیت های بزرگ عرفانی مراجعه کرد و اینطور گفت که پیش از سفر حج دعایی کنید؛ ایشان گفتند امیدوارم با همین ویژگی و خصلت های کنونی بازنگردی و در تو تغییر و تحولی ایجاد شود.

معاون فرهنگی دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) یکی از دستاورد های سفر موثر در زندگی انسان را توجه به رعایت حقوق دیگران و همسفران دانست و با بیان این که آن چیزی که امروز در میان ما مغفول مانده توجه به حقوق مسلمانان است، بیان کرد: بنا به ادله روایی حضرت رضا(ع) سال های سال حتی یکبار در حق همسفران و یاران خود جفا نکردند.

حجت الاسلام کاظمیان پور یکی از دستاورد های مهم زیارت را توجه به فرصت ها و زمان ها دانست و ابراز کرد: امیر مومنان(ع) اینطور فرمودند که فرصت سوزی برای انسان ضایعه است که عمرش از دست برود و انسان هیچ کمالاتی نصیبش نشود که متاسفانه امروز با فضاهای اجتماعی ساعت ها از عمر انسان تضییع می شود.

وی با بیان این که در سفرهای زیارتی باید انسان ها حسن خلق را تمرین کنند، خاطر نشان کرد: اسلام همواره بر خوشرویی و خوش کلامی با دیگران سفارشهای فراوانی کرده و روز قیامت هنگامی که اعمال انسان را پیشگاه خداوند می آورند، سنگین ترین اعمال خوش اخلاقی است که بدین جهت خوشرویی باید در منش زندگی انسان ها باشد.

معاون فرهنگی دانشگاه بین الملی امام رضا(ع) با بیان این که حفظ حجاب خواهران در فصل تابستان به منزله جهاد است، گفت: این حفظ حجاب افتخاری برای جامعه اسلامی به حساب می آید که در این راستا مردان نیز باید مراقبت کنند و امام باقر(ع) نیز فرمود اگر در سفرهای زیارتی می خواهید خداوند به شما نظر کند به دنبال گناه و معصیت نروید و بردباری دشته باشید./864/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات