۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۷
کد خبر: ۵۱۴۲۵۶
امام جمعه موقت ساری:

ترویج فرهنگ وقف، نسخه ای مناسب برای ترویج دین در جامعه است

امام جمعه موقت ساری به اهمیت وقف در جامعه اسلامی اشاره کرد و با بیان این که وقف دستور عملی اسلام برای تقویت دین در جامعه است، گفت: امروز باید از همه ظرفیت های موجود به منظور تقویت این سنت مهم دینی بهره گیریم.
امام جمعه موقت ساری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام محمد قاسمی، امام جمعه موقت ساری امروز در مراسم تودیع و معارفه رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساری با تبریک فرا رسیدن دهه کرامت و میلاد با سعادت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع)، این دهه فرخنده را فرصتی برای تبیین و گسترش معارف اهل بیت(ع) در جامعه دانست.

استاد حوزه علمیه مازندران در ادامه با بیان این که بهره گیری از معارف اهل بیت(ع) راه سعادتمندی بشر است، افزود: بشریت امروز برای رهایی از بحران های پیش روی نیازمند بهره گیری از سیره ائمه معصومین(ع) است.

امام جمعه موقت ساری با اشاره به این که در جامعه دینی اهل بیت(ع) و سیره و روش آنها نباید غریب باشد، خاطرنشان کرد: جایگاه امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را مدیون اهل بیت(ع) هستیم.

حجت الاسلام قاسمی با تأکید براین که جامعه بدون سیره اهل بیت(ع) به اهداف خود دست نخواهد یافت، خاطرنشان کرد: اگر در همه امور فردی و اجتماعی سیره اهل بیت(ع) نهادینه شود به حتم موفقیت از آن ما خواهد بود.

امام جمعه موقت ساری با بیان این که بهره گیری از سیره اهل بیت(ع) تنها نباید در حد شعار باقی بماند، گفت: متأسفانه امروز آن طور که شایسته بود از سیره و روش اهل بیت(ع) به خوبی در زندگی بهره نگرفتیم.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که سیره اهل بیت(ع) بهترین و شرافت مندانه ترین شیوه زندگی برای انسان است، تصریح کرد: در سیره اهل بیت(ع) سازش و ذلت هیچ جایگاهی ندارد بلکه اهل بیت(ع) برای تبلیغ دین در برابر همه دشمنی ها و توطئه ها با اقتدار ایستادند.

حجت الاسلام قاسمی با بیان این که اهل بیت(ع) در برابر زیاده خواهی ها و زورگویی های حکام فاسد زمان خود سازش را ترجیح ندادند، خاطرنشان کرد: ائمه معصومین(ع) در راه تبلیغ و دفاع از دین و شریعت محمدی هیچ گاه از سر سازش در نیامدند.

امام جمعه موقت ساری با تأکید براین که استکبار ستیزی یکی از شاخص های مهم ائمه معصومین(ع) بوده است، تصریح کرد: امروز مسؤولان و مدیران کشور باید این راه و روش ائمه اطهار(ع) در برخورد با دشمنان و بدخواهان را پیش روی خود قرار دهند.

وی با بیان این که سیره اهل بیت(ع) بهترین راه خنثی کردن توطئه های دشمنان علیه اسلام و انقلاب است، گفت: با توجه هجمه های گسترده فرهنگی دشمن علیه دین و انقلاب بهره گیری از سیره ائمه معصومین(ع) راه صحیح برخورد و مقابله با این هجمه های سازمان یافته است.

امام جمعه موقت ساری در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت وقف در جامعه اسلامی اشاره کرد و با بیان این که وقف دستور عملی اسلام برای تقویت دین در جامعه است، افزود: امروز باید از همه ظرفیت های موجود به منظور تقویت این سنت مهم دینی بهره گیریم.

حجت الاسلام قاسمی با بیان این که موقوفات بسیاری در مازندران وجود دارد که نیازمند شناسایی و احیاء است، تصریح کرد: احیاء و تقویت موقوفات یکی از بهترین راه های رفع مشکلات اقتصادی در کشور است.

امام جمعه موقت ساری با اشاره به این که ظرفیت و پتانسیل وقف به حدی بالا است که می تواند جایگزین مناسبی برای دیگر ظرفیت های اقتصادی کشور باشد، خاطرنشان کرد: اگر این فرهنگ ارزشمند به خوبی در جامعه نهادینه شود به حتم موضوع فقر از جامعه اسلامی رخت خواهد بست.

حجت الاسلام قاسمی با بیان این که ائمه معصومین(ع) اهمیت بسیاری برای وقف قائل بودند، تصریح کرد: با مطالعه در تاریخ اسلام خواهیم دید که ائمه اطهار(ع) حتی اموال خود را در راه اسلام وقف کردند که این خود نمونه و الگوی ارزشمندی برای جامعه امروز است.

امام جمعه موقت ساری با اشاره به وجود بیش از هزار و 200 امامزاده و بقعه متبرکه در استان، حضور گسترده امامزادگان در مازندران را نشان دهنده عشق و علاقه مردم این استان به نوادگان ائمه معصومین(ع) دانست و گفت: این ظرفیت دینی و فرهنگی ارزشمند فرصت مناسبی برای تقویت دین و معنویت در جامعه است.

وی با بیان این که متأسفانه هنوز بخش مهمی از مردم با احکام وقف آشنایی ندارند بر ضرورت تبیین این احکام مهم به مردم تأکید کرد و گفت: مسؤولان، مردم و اداره اوقاف در احیای موقوفات باید انقلابی و جهادی ورود کنند.

حجت الاسلام قاسمی با بیان این که مسؤولان در تحقق نیت واقف در موقوفات توجه ویژه ای داشته باشند، گفت: واقفان نیک اندیش اموال و دارایی های خود را به منظور انجام امور فرهنگی، دینی و اجتماعی وقف کرده اند و کسانی که متولی این امر هستند با نسبت به تحقق نیت واقف حساسیت ویژه ای داشته باشند.

امام جمعه موقت ساری با بیان این که بسیاری از علما و فقهای دینی نسبت به مسأله وقف همواره حساسیت ویژه داشته و دارند، افزود: اگر خدای ناکرده در انجام نیت واقف قصوری وجود داشته باشد جبران آن سخت خواهد بود.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که امروز ترویج و گسترش فرهنگ وقف یکی از بهترین راه های تقویت دین در جامعه اسلامی است، خاطرنشان کرد: ائمه معصومین(ع) با وقف اموال و دارایی های خود در راه اسلام تلاش کردند تا دین و معارف اهل بیت(ع) در جامعه ساری و جاری باشد.

گفتنی است، در این مراسم از تلاش‌های سه ساله حجت الاسلام ابراهیم حیدری قدردانی و حجت‌الاسلام علی سلطانی به عنوان رییس جدید اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساری منصوب شد./۹۵۰/پ202/ب1

ارسال نظرات