۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۴
کد خبر: ۵۱۴۲۳۹

صدقات و دستگیری هایی که مصداق پرداخت زکات است

استاد حوزه علمیه قم گفت: روش هایی وجود دارد که مصداق پرداخت زکات در جامعه اسلامی است مانند تهیه جهیزیه برای دختران یتیم، دستگیری از بیماران، کمک به کفن و دفن اموات و کمک به تهییه مسکن برای افراد فاقد مسکن از جمله این کارها است.
زکات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام نورالهی، استاد حوزه علمیه قم امروز در مراسم بیان احکام شرعی در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به احکام زکات و پرداخت آن گفت: اگر کسی به فقر یکی از نزدیکان خود اطمینان داشته باشد می تواند زکات خود را به آن فرد بپردازد.

 وی افزود: اگر کسی فقیر نشناسد و بخواهد از طریق نهادهای کشور زکات خود را به دست فقیر برساند باید بداند که در کشور دبیرخانه شورای زکات و کمیته امداد متولی امر زکات بوده و فقرا را رصد می کنند و امانت و زکات مردم را به دست محرومان می رسانند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: با توجه به اینکه امام علی(ع) در سخنان گوهر بار خود زکات مال را فضل و بخشش عنوان می کنند، گفت: این موضوع نشان می دهد که ما در مقابل آیات مربوط به زکات مسؤول هستیم حتی اگر گندم و جو نداریم بنابراین از وظیفه پرداخت زکات مبرا نیستیم.

حجت الاسلام نور الهی افزود: راه هایی وجود دارد که بخشش از طریق آنها می تواند مصداق پرداخت زکات باشد که اولین راه این است که انسان با کمک به بیماران و خانواده هایی که بیمار دارند و کمک به پرداخت هزینه های سنگین درمان و معیشت این خانواده ها و افراد می تواند مصداق پرداخت زکات را انجام دهند زیرا فردی که بیمار است توان انجام کار را ندارد و با کمپوت و دسته گل نمی توان به این بیمار کمک کرد و در حقیقت این کار با آیات زکات در تعارض است بنابراین در اینجا باید از بیمار دستگیری کرد.

وی افزود: همچنین کمک در هزینه های کفن و دفن میت که متأسفانه امروزه برای خانواده ها میلیون ها تومان هزینه دارد و در اینجا جای صله رحم پرداخت زکات و ایثار است که متأسفانه مردم نه تنها به خانواده های افراد عزادار کمک نمی کنند بلکه تنها به پوشیدن یک پیراهن مشکی اکتفا می کنند که این خود متعارض با آیات زکات است و در اینجا باید از خانواده صاحب عزا دستگیری کرد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: امروزه متأسفانه ودیعه مسکن و اجاره های خانه بسیار گران است بنابراین افرادی که صاحب خانه هستند به جای حکم تخلیه و اجاره زیاد می توانند از مستأجر خود دستگیری کرده و این کارشان مصداق پرداخت زکات است در حالی که حکم تخلیه با روح آیات قرآن و آیات زکات متضاد است.

حجت الاسلام نورالهی یادآور شد: کمک به خرید جهیزیه برای دختران یتیم و فراهم کردن بستر ازدواج و همچنین کمک به خرید مسکن برای زوج های جوان نیز از دیگر مصادیق پرداخت زکات است و باید بدانیم که برگزاری مراسم های باشکوه ها و میلیونی برای اموات و خرید تاج گل های آنچنانی و بنرهای آنچنانی هیچ فایده ای به حال اموات و خانواده میت ندارد.

وی افزود: با انجام انفاق می توانیم در زمینه ریشه کردن فقر و محرومیت که یکی از اهداف پرداخت زکات در جامعه اسلامی است نقش داشته باشیم/968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات