۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۵۱۴۲۳۶
مدیرعامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی:

رمز تأکید بر زیارت، تقویت معنویت و ترویج معارف اسلامی است

حجت الاسلام شریعتی تبار گفت: باید هیأت های اندیشه ورز دائمی وجود داشته باشد که ظرفیت های فرهنگی حرم های مطهر را بررسی و مشخص کند چگونه می توان تاثیرگذاری و نقش آفرینی حرم های مطهر در جامعه را افزایش داد.
حجت الاسلام شریعتی تبار

حجت الاسلام جعفر شریعتی تبار، مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: حرم های مطهر اولیای خدا کانون نور الهی، هدایتگری و تعلیم و تربیت هستند.

وی، رمز تأکید اولیای دین به زیارت این حرم های مطهر را گسترش و تقویت معنویت وترویج معارف اسلامی و سبک زندگی دینی دانست و ادامه داد: بدون تردید این حرم ها طی تاریخ الهام بخشی و اثرگذاری های متعددی در جامعه داشته اند.

مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی اظهار کرد: اگر امروز در جامعه اسلامی آثاری از معنویت، تمدن اسلامی و معرفت دینی مشاهده می کنیم منبع و کانون الهام بخش ان مقوله زیارت و ارتباط با عتبات مقدسه است.

حجت الاسلام شریعتی تبار اضافه کرد: اصولا خود زیارت و حضور در محضر امام، اثر معنوی خود را دارد اما هرچه میزان خلوص و بار معرفتی زیارت بیشتر باشد میزان اثرگذاری آن در فرد و جامعه نیز بیشتر خواهد بود.

وی، برگزاری برنامه های فرهنگی متنوع در آستان های مقدس اعم از نماز های باشکوه جماعت و حلقه های معرفت و سخنرانی ها را از مثال های عینی اثربخشی این آستان ها معرفی و تصریح کرد: چنین اجتماعاتی با این تعداد مخاطب خودجوش در جایی نظیر ندارد.

مدیرعامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی درباره رسالت مسؤولان در بهره گیری از این ظرفیت عظیم گفت: در مقایسه با گذشته برنامه های متنوع و جذابی اکنون برگزار می شود و برخلاف برخی حرم ها مانند مکه و مدینه که در انحصار وهابیت است، وضعیت ما بهتر است اما باید اذعان کنیم تا نقطه مطلوب فاصله داریم.

حجت الاسلام شریعتی تبار تأکید کرد: باید هیأت اندیشه ورز دائمی وجود داشته باشد که ظرفیت های فرهنگی حرم های مطهر را بررسی و مشخص کند چگونه می توان تاثیرگذاری و نقش آفرینی حرم های مطهر در جامعه را افزایش داد.

وی، معرفت و شناخت را مهمترین مؤلفه در تحقق ثبات فرهنگی در جامعه برشمرد و افزود: مسائل و هنجارهای اخلاقی تربیتی هم مهم است اما آن هم ریشه در معرفت دارد. اهمیت معرفت تا حدی است که همه فضیلت زیارت منوط به بامعرفت بودن آن است.

مدیرعامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی مسؤولیت تأمین و تعمیق معرفت جامعه  را متوجه حوزه های علمیه و مراکز تعلیم و تربیت اسلامی دانست و گفت: در عین حال دولت نیز در این زمینه رسالت هایی دارد و نباید همه مسؤولیت را متوجه حوزه بداند./930/ت302/ب1

ارسال نظرات