۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۶
کد خبر: ۵۱۴۲۳۳
کارشناس طب اسلامی تبیین کرد؛

منشأ دیابت از دیدگاه طب اسلامی و سنتی

استاد حوزه علمیه خواهران گفت: کسانی که پرخور هستند و یا فعالیت مناسبی انجام نداده و تمام ابزار زندگی آنها مکانیزه است بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.
دیابت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم شریف عصر امروز در رواق حضرت خدیجه(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه دیابت یا بیماری قند با منشأ غلبه بلغم در بدن است، گفت: بیماری دیابت نوع یک، یک بیماری خود ایمن بوده که در افراد زیر30 سال بروز می کندکه طب کلاسیک آن را با انسولین درمان می کند.

وی افزود: در دیابت نوع دو به دلیل غلبه بلغم بر سلول های بدن، سلول ها امکان پاسخگویی کافی را به انسولین ندارند و به عبارت دیگر قند و انسولین در خون آنها وجود دارد اما امکان اینکه این قند را وارد سلول کرده و آن را به مصرف برسانند برای بیمار مبتلا به دیابت وجود ندارد؛ بنابراین قند خون در این بیماران افزایش می یابد.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: علائم ابتدایی دیابت نوع یک این است که فرد ممکن است هیچ مشکلی نداشته باشد؛ اما در اثر یک استرس و فشار، قند خون فرد به سرعت بالا رفته و وارد کمای دیابتی می شود و یا هوشیاری فرد کاهش پیدا می کند و معمولا افراد دیابتی تیپ یک به این شکل شناخته می شوند.

خانم شریف ادامه داد: در اثر افزایش شدت قند سلول های مغزی کار خود را به خوبی انجام نمی دهند و باید دقت کرد که دیابت نوع یک بسیار نادر است و زیاد نیست و شیوع آن کمتر بوده و ژنتیکی و وراثتی نیست بلکه به یکباره و اتفاقی در اثر جهش ژنی بروز می کند.

وی افزود: در دیابت نوع دو که امروزه بسیار شایع است و در سنین بالا هم بروز می کند فرد دچار خشکی دهان بوده و همواره تشنه می شود و به دنبال پرنوشی در اثر تشنگی، حجم ادرار فرد افزایش پیدا کرده و دچار تکرر ادرار می شود و قبل بروز این علائم در ابتدا فرد از خوردن شیرینی دچار سرگیجه، سنگینی در قفسه سینه شده و احساس ناخوشایندی از خوردن چیزهای شیرین دارد.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: اگر قند فرد به صورت طولانی مدت و چندین سال بالا باشد فرد دچار اختلالات نورپاتی دیابتی یا کاهش حس در اندام هایی مانند دست و پا می شود و این بیماری خود را دیر نشان می دهد.

خانم شریف یکی دیگر از اختلالت بیماران دیابتی را اختلال شبکیه عنوان کرد و افزود: اگر قند فرد بلندمت و طولانی شود فرد دچار کاهش بینایی، دید تار و دید نقطه نقطه می شوند که اگر متأسفانه این بیماری طولانی باشد و کنترل نشود فرد ممکن است دچار خونریزی شبکیه شده و در دراز مدت بینایی یک چشم خود را از دست بدهند.

وی با اشاره به روش های پیشگیری از دیابت براساس طب اسلامی و سنتی تصریح کرد: براساس آموزه های طب اسلامی و سنتی کسانی که فعالیت روزانه زیادی دارند نسبت به دیگران کمتر دچار بیماری دیابت می شوند، مگر اینکه دچار استرس زیاد باشند.

استاد حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: با توجه به اینکه این بیماری یک بیماری غلبه بلغم با منشأ افزایش سردی و تری است؛ بنابراین اگر فرد غذاهای سرد و تر را از برنامه غذایی خود حذف کند بیماریش بهتر می شود و با حذف و کم خوردن غذاهای سرد مانند ماست، مرغ، دوغ، ماهی، سیب زمینی، ماکارونی و سالاد اولویه و همچنین پرهیز از مصرف نوشابه و دلستر می توان از بروز دیابت پیشگیری کرد.

خانم شریف اظهار کرد: بیشتر غذاهایی که ما می خوریم از جمله نان و برنج دارای نشاسته هستند و ترکیب نشاسته با ورود به بدن شکسته و تبدیل به قند می شود بنابراین کسانی که پرخور هستند و یا فعالیت مناسبی انجام نداده و تمام ابزار زندگی آنها مکانیزه است بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

وی تصریح کرد: مصرف آویشن، نعناع، پونه، زنیان، زیره، اسطو خودوس، انواع آش ها و خورشت های سنتی قند را بالا نبرده و موجب مصرف قند می شوند، به عبارت دیگر قند را در خون کاهش می دهد./968/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات