۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۵۱۴۲۲۱
خالقی خبر داد؛

تثبیت جایگاه اساتید حوزه های عمیه خواهران در سال آینده

معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران با اشاره به برنامه های سال آینده این معاونت گفت: تثبیت جایگاه اساتید در حوزه های علمیه خواهران از برنامه های سال آینده است.
محمود خالقی معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمود خالقی، معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران، امروز در اختتامیه دومین جشنواره علمی اساتید حوزه علمیه خواهران که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور برگزار شد با بیان خیر مقدم به اساتید راه یافته به مرحله کشوری این جشنواره، اظهار داشت:از  این که این جشنواره را در دهه کرامت برگزار می کنیم بسیار خوشحال هستیم و خدا را شاکریم.

وی با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) خطاب به حضرت عبدالعظیم حسنی اظهار داشت: حضرت می فرمایند به دوستان من سلام برسان و به آنها متذکر شو که مراقب دسیسه های شیطان باشند و آنها را به صدق حدیث و اداء امانت توصیه کن؛ به نظر من صدق حدیث برای اساتید بسیار کاربرد دارد زیرا انسان نباید از بیان جمله نمی دانم ابایی داشته باشد و باید تصمیم بگیریم که بدون علم چیزی را نگوییم و و امانت های الهی را حفظ کنیم.

خالقی ادامه داد: توصیه دیگری که امام فرمودند این بود که قوم خود را به سکوت فرا بخوان تا در رابطه با چیزهایی که فایده ای ندارد بگومگو نکنند و نسبت به همدیگر خوشبین باشند و با هم رفت و آمد داشته باشند؛ مخصوصا اساتیدی که می خواهند معارف اهل بیت(ع) را به شاگردان خود القاء کنند باید از طریق عمل و رفتار این کار را انجام دهند.

وی اظهار داشت: امام رضا(ع) می فرمایند با اقبال به همدیگر می توانید به من نزدیک شوید و درگیری با همدیگر را ترک کنید؛ امام قسم می خورند که اگر کسی در این مسیر قدم برداشت و یکی از دوستان من را ناراحت کند هم در دنیا و هم در اخرت عذاب و خسران خواهد دید.

معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: پاره پاره شدن افراد جامعه مخصوصا در حوزه علمیه که جای اتحاد قلوب است شدیدا مورد نهی امام رضا قرار گرفته است و اثر وضعی این گناه در همین دنیا برای انسان ظاهر می شود.

وی افزود: امام فرمودند که به قوم خود بگو خداوند افراد درستکار را می بخشد و نسبت به گناهکاران هم گذشت دارد مگر کسانی که شرک به خدا داشته باشد و یا دوستی از دوستان ما را اذیت کند و یا نیت سوئی نسبت به دوستداران ما اهل بیت(ع) داشته باشد.

وضعیت وعده های سال گذشته معاونت آموزش حوزه های علمیه خواهران

خالقی در ادامه با اشاره به وعده هایی که در جشنواره گذشته داده شده است به روند اجرایی شدن آنها پرداخت و اظهار داشت: راه اندازی شوراهای علمی اساتید در مراکز استان ها تا حدودی انجام شده است؛ راه اندازی انجمن های علمی اساتید در شبکه کوثر نت و انجمن های علمی ادبیات عرب، فقه، اصول و کلام را راه اندازی کرده ایم و به دنبال این هستیم که تا پایان سال جاری بقیه رشته ها به خصوص انجمن علمی تفسیر را هم راه اندازی کنیم.

وی ادامه داد: سامانه پاسخ گویی به سؤال های اساتید را هم نیاز ندانستیم سامانه مستقل داشته باشد؛ در رابطه با افزایش مراکز تربیت مدرس هم نتوانستیم در این خصوص کاری را انجام دهیم؛ در رابطه با برگزاری دوره های علمی مهارتی و اخلاقی هم تقریبا برای همه استان ها دوره های مقدماتی را برگزار کردیم و برای مقدمات دوره های علمی، هم از نظر محتوایی و شیوه اجرایی بسته هایی را آماده کرده ایم که دوره های علمی پربارتر باشد.

معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران با بیان این که متأسفانه در بخش اخلاقی و تربیتی کمتر برنامه ریزی داشته ایم، اظهار داشت: ما معتقد هستیم اخلاق و تربیت با مسائل علمی عجین است و اساتید هم باید در درس های اخلاق حضور داشته باشند؛ ازاین رو ما طرح نشست اخلاقی ریحان را طراحی و دبیرهایی را برای استان ها تعیین کردیم و یک دوره آن در قم برگزار شد و در استان ها هم باید پیگیری شود.

تثبیت جایگاه اساتید در حوزه های علمیه خواهران در سال آتی

وی در رابطه با برنامه های معاونت آموزش حوزه های علمیه خواهران برای سال آینده ابراز داشت: ارائه بسته های کمک آموزشی و پشتیبانی های بیشتر از اساتید؛ تثبیت جایگاه اساتید در حوزه های علمیه خواهران، رتبه بندی آموزشی مدارس، رتبه بندی اساتید، تکمیل دوره های مهارتی و استفاده بیشتر از فناوری و تکنولوژی آموزشی، تربیت مربی دوره های علمی و مهارتی با استفاده از اساتیدی از خود استان ها، نشست اخلاقی ریحان، تربیت اساتید برای مناطق محروم و تربیت استاد متناسب با رشته تدریس از مهمترین برناه های ما است.

خالقی خاطرنشان کرد: این جشنواره که در سال اول برای اساتید ادبیات عرب و در سال دوم برای اساتید فقه، اصول و احکام بوده به امید خدا در سال آینده برای اساتید تفسیر خواهد بود.

وی اظهار داشت: در این جشنواره از میان بیش از هزار استاد 614 نفر به مرحله اول راه یافتند و از میان آنها 172 نفر به مرحله کشوری راه پیدا کرده اند که امروز از میان این 172 نفر در هر رشته سه نفر به عنوان برترین ها تجلیل می شوند.

معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران افزود: ما در این جشنواره نسبت به سال گذشته رشد 15 درصدی را داشته ایم و اساتید استقبال بیشتری داشته اند؛ امیدواریم این روند ادامه پیدا کند./843/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات