۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۵۱۴۲۱۴
حجت الاسلام والمسلمین مدنی:

استادی که تفاخر کند درسش به جای رشد حماقت می آورد

مدیر جامعه الزهرا(س) با اشاره به شأن و جایگاه استاد حوزه علمیه گفت: استادی که تفاخر کند و تکبر داشته باشد درسش به جای رشد حماقت می آورد.
حجت الاسلام والمسلمین مدنی مدیر جامعه الزهراء اختتامیه دومین جشنواره علمی اساتید حوزه علمیه خواهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مدنی، مدیر جامعه الزهرا(س) امروز در اختتامیه دومین جشنواره علمی اساتید حوزه علمیه خواهران سراسر کشور که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، با تبریک دهه کرامت گفت: اگر ما این دهه را دهه علم هم نامگذاری کنیم جا دارد زیرا در روایات این لقب به امام رضا(ع) داده شده و این که در دهه کرامت از اساتید تکریم شود بسیار مناسب است.

وی با بیان این که هیچ عنوانی پرافتخارتر از عنوان استادی نیست، خاطرنشان کرد: در موعظه لازم نیست واعظ افضل و عالم تر باشد زیرا پیامبر اسلام(ص) می فرماید ای جبرئیل من را موعظه کن و این نشان می دهد که موعظه از دانی به عالی هم می تواند صورت بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی به ذکر چند ویژگی استاد اشاره کرد و اظهار داشت: به نظر من سنگ بنای تمام خصوصیات اساتید و ویژگی بنیادین استاد این است که استاد شأن و جایگاه و مرتبه خود را باور داشته باشد؛ اگر استاد حوزه ای ته دلش متأثر است که اگر من ادامه تحصیل می دادم الان عنوان ریاست و یا مدرکی داشتم دیگر تأثیر گذار نخواهد بود.

وی افزود: باید باورمان بشود که استادی در حوزه دین همان مرتبه ای است که وقتی به آدم القاء شد ملائکه در برابر او سجود کردند؛ ما باید برای این مرتبه والا عظمت و شرف قائل شویم و تصورمان این باشد که اگر درس مان تأخیر شد یک واجب به تأخیر افتاده است.

مدیر جامعه الزهرا(س) قم گفت: نباید احساس کنیم که فقه و اصول و ادبیات عرب چه دردی از جامعه دوا می کند؛ ما هم مدعی نیستیم که برنامه ها و دروس حوزه بی نقص است ولی باید مسیر را باور داشته باشیم که طلبه باید سرباز امام زمان(عج) باشد این استاد است که طلاب را تربیت می کند و افتخاری از این بالاتر وجود ندارد.

حوزه علمیه پادگان حضرت ولی عصر(عج) است

وی با اشاره نکته ای از آیت الله مشکینی، اظهار داشت: ایشان می فرمود که اگر امام زمان(عج) الان ظهور پیدا کند کسانی که از این مسیر دفاع می کنند همین طلبه هایی هستند که در حوزه های علمیه هستند و من احساس می کنم حوزه علمیه پادگان حضرت ولی عصر(عج) است.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی با بیان این که درس باید سبب رشد انسان شود، خاطرنشان کرد: برخی از درس ها حمق می آفریند و برخی از درس ها رشد می آفریند و برخی از درس ها هم خنثی است؛ استادی که مدام به شاگردان خود بگوید شما این مطالب را نمی فهمید و درک شما به این مطالب نمی رسد و یا این مطلب را فقط من فهمیده ام و بر علم خود بنازد درسش هم حماقت می آورد.

وی اظهار داشت: ما باید اجازه دهیم که دانش آموز ما تفکر کند و نقد کند و حرف بزند و این شیوه تدریس حوزه های علمیه ما بوده است که به تدریس سامرائی مشهور بوده؛ میرزای شیرازی در سامراء این شیوه را داشته که وقتی روی منبر می نشست می گفت یکی درس را بیان کند و دیگران اشکال می کردند و در آخر کلاس میرزا بحث را جمع می کرد و گاهی جلسه درس چهار ساعت طول می کشید.

مدیر جامعه الزهرا(س) قم با بیان این که خدا قلب های متکبر را مهر می کند و نمی تواند ظرف علم باشد، افزود: قلب متکبر ممکن است ظرف چیزهایی قرار بگیرد که هیچ حاصلی برای او نداشته باشد ولی علم در قلب متکبر جای نمی گیرد.

وی افزود: امام کاظم(ع) به هشام می فرماید همانطور که زراعت در زمین نرم می روید و در سنگ زراعتی نمی روید حکمت هم در قلب متواضع جای می گیرد؛ باید توجه داشت که هم شاگرد و هم استاد باید در برابر هم تواضع کنند تا علم در قلب آنها جای بگیرد./843/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات