۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۵۱۴۲۰۳
در یازدهمین جلسه محاضرات فی فقه القرآن الکریم صورت گرفت؛

تبیین احکام مربوط به میراث انبیا

حضرت آیت الله سبحانی در یازدهمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر آیات مرتبط با احکام شرعی در قرآن کریم تحت عنوان «محاضرات فی فقه القرآن الکریم» به تبیین احکام مربوط به میراث انبیا پرداخت.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید، در یازدهمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر آیات مرتبط با احکام شرعی در قرآن کریم تحت عنوان «محاضرات فی فقه القرآن الکریم» در مدرسه علمیه عالی نواب با اشاره به آیه 5 سوره مبارکه مریم به احکام مربوط به میراث انبیا پرداختند.

وی آیه «فَهَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا، يَرِثُنِي وَيَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيًّا» را مرتبط با مقوله میراث انبیا دانسته و خاطر نشان کردند: خداوند متعال در انسان غریزه تمایل به اولاد را قرار داده و علت این غریزه را نیز علما مبنی بر این می دانند که فرزند انسان مایه ادامه حیات نسل او بوده و پس از مردن عملا انسان از راه وارث زنده است.

این مرجع تقلید دومین علاقه مندی هر فردی را این دانست که می خواهد تا دسترنجش به وارث خویش بازگردد و تصریح کرد: انسان ها همه خواهان فرزندند تا پس از مرگ دسترنجشان به وارثان صالح برسد و در این قضیه میان انبیا و غیر آنان تفاوتی نیست در حالی که در نقطه مقابل آن فقهای اهل سنت معتقدند انبیا اگر چیزی را به ارث بگذارند ارتباطی به فرزندانشان ندارد.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که زکریا در عصر خویش رییس قومش بود و از اطراف برای او اموالی می رسید همانطور که مراجع به دستشان اموال و نذوراتی می آید، بیان کردند: اما با این حال جناب زکریا از این می ترسیدند که بمیرد اما این اموال به دست نااهلان و بستگان ناخلفشان بیفتد؛ بنابراین از این متوجه می شویم واژه ارث در قران به معنای ارث مال است.

وی با بیان این که ترس انبیا از این بود که آنان وارثی نداشته باشند چراکه اگر وارث صالح داشته باشند دیگر ترسی ندارند، گفت: اگر انبیا فرزندی داشته باشند بدین جهت که اموال به فرزند صالحی برسد و دست نااهلان نیافتد، نگرانی ندارند.

این مرجع تقلید با بیان این که در این آیه مقصود نبوت نیست چراکه خداوند متعال نبوت را به انسان های صالح می دهد، اظهار کرد: بنابراین خوف و یا عدم خوف جناب یحیی در صورتی صحیح است که میراث مال باشد.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که در سیاق آیه آمده که از خداوند درخواست می کردند بچه ای دهد که پاک باشد و بتواند از این اموال استفاده پاک کند، تصریح کرد: بنابراین مصداق آیه انبیا نیستند چراکه همه شان پاکند و گفتن این جمله برای انبیا لغو است.

وی در پاسخ به این شبهه که انبیا و اولیا نباید به مال ارزش قائل شوند و از این واهمه داشته باشند که عاقبت و نتیجه مال دنیوی شان چگونه است، تصریح کرد: مال دنیا در نظر آنان ارزشی ندارد اما نگرانند که مبادا این ماله به دست نااهلان بیافتد؛ دغدغه زکریا و یحیی نیز این بود که نکند این مال وارث نداشته باشد و بستگان آن را در جای حرام استفاده کنند./864/پ202/ب1

ارسال نظرات