۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۵۱۴۱۶۲
حجت الاسلام والمسلمین عابدی خطاب به اساتید حوزه:

استادی موفق است که درس را خوب هضم کرده باشد

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به برکت درس خواندن در قم اظهار داشت: اساتید باید به ادبیات عرب مسلط باشند و مراقب باشند چه کتابی را می خوانند.
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی اختتامیه در  دومین جشنواره علمی اساتید حوزه علمیه خواهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم امروز در اختتامیه دومین جشنواره علمی اساتید حوزه علمیه خواهران که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، با تبریک میلاد حضرت معصومه(س) خاطرنشان کرد: وقتی حضرت معصومه(س) از دنیا رفتند، مردم قم باغ بابلان را به حضرت معصومه وقف کردند؛ قمی ها هیچ مردی را در حرم دفن نمی کردند و فقط خانم های سادات را دفن می کردند؛ در زمان صفویه بنا شد برخی از شاهان و مراجع و وزرا را در حرم دفن کنند ولی حریم حضرت معصومه(س) را حفظ می کردند و با فاصله دفن می کردند.

استاد عابدی افزود: وقتی سید بحرالعلوم به قم برای زیارت می آمد از چهار راه بازار کفش هایش را در می آورد و بدون کفش به زیارت می رفت و ملا صدرا هم که از کهک به زیارت می آمد از گلزار شهدا پا برهنه به حرم می رفت زیرا می گفتند این جا قبر بزرگان است و با کفش آمدن بی احترامی است.

درس خواندن بر سر مزار علما برکت دارد

وی با بیان این که در روایات آمده است ارزش هر کسی به مقدار روایاتی است که داشته است، گفت: مجموع احادیثی که حضرت عبد العظیم داشت 107 حدیث است ولی اطراف حضرت معصومه(س) دویست هزار آدم دفن هستند که هر کدام دویست هزار حدیث بلد بوند و این مسأله نشان از ارزش این سرزمین است که ملا صدرا حتی برای حل مشکلات فلسفی خود به حرم حضرت معصومه(س) می رفت.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی با بیان این که 2500 سال قبل وقتی ارسطو مرد شاگردانش بر سر قبر او می رفتند و درس می خواندند، ابراز داشت: این مسأله یک مسأله عقلی است و ما باید قدر حضرت معصومه(س) را بدانیم و به همین خاطر آیت الله مرعشی نجفی 50 سال روزی 4 بار زیارت حضرت معصومه(س) را داشت.

وی در رابطه با بحث اساتید حوزه اظهار داشت: سقراط یک فیلسوف بزرگ بود و به گونه ای در کلاس سؤال مطرح می کرد که شاگردانش گمان می کردند که خودشان جواب سؤال را داده اند و این روش تدریس را روش سقراطی می گویند.

استادی موفق است که درس را خوب هضم کرده باشد

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این که چگونه درس بگوییم و چه درسی موفق است و چه درسی ضعیف است گفت: مدرس افغانی می فرمود اگر استادی به کلاس آمد و مطلبی را گفت و شما نفهمیدید به او بگویید یک بار دیگر بگوید و اگر تا سه بار استاد مطلبی را گفت و شما نفهمیدید یقین کنید خود استاد هم نفهمیده است.

وی با بیان این که موارد زیادی است که استاد درس می دهد ولی خودش نفهمیده است، گفت: درس باید برای خود استاد هضم شده باشد و بفهمد که هدف از این کلام چه بوده و اگر انسان مطلب برای خودش هضم نشده باشد وقت شاگردان را هدر داده است.

اگر می خواهید به دین خدمت کنید باید ادبیات کار کنید

حجت الاسلام والمسلمین عابدی با بیان این که باید ادبیات طلاب قوی باشد و روی ادبیات عرب خوب تسلط داشته باشند، گفت: اگر می خواهید به دین خدمت کنید اصلش این است که ادبیات قوی بشود واگر ادبیات را سرسری بگیرید حتی درس اخلاق فارسی هم نمی توانید بگویید، اگر نگاه کنید در طول تاریخ تمام اساتید اخلاق از ادیبان بودند.

وی خاطرنشان کرد: کتاب های ادبیات همان کتاب های اخلاق است مانند کتاب کیمیای سعادت که هم به درد ادبیات می خورد و هم اخلاق است؛ استادان اخلاقی مانند آیت الله مشکینی استاد فصاحت و بلاغت بود پس اگر طلاب اساتید می خواهند درس شان موفق باشد باید ادبیات کار کنند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: نکته بعد این است که اساتید باید مطالعه زیاد کنند و به سراغ شرح ها نروید؛ تعبیر آیت الله حائری این است که از وقتی که شرح ها در حوزه ها آمد علم مُرد؛ انسان اگر مطلبی را نفهمید بهتر از این است که بفهمد ولی با شرح یاد بگیرد.

اساتید زیاد کتاب بخوانند ولی نه هر کتابی

وی با بیان این که اساتید باید زیاد به کتاب های مختلف مراجعه کنند، افزود: من یک زمانی قرآن را شروع کردم و کلمه به کلمه قرآن را به ده ها کتاب لغت مراجعه کردم و آن وقت فهمیدم که ما چقدر قرآن را اشتباه معنا می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی خاطرنشان کرد: من آداب المتعلمین را تدریس می کردم و در این کتاب درس را به عنوان «سبق» آورده است؛ من به آیت الله مرعشی گفتم که در هیچ کجا ندیدم که درس را به معنی سبق بگیرند و ایشان هم گفت من نمی دانم.

وی ادامه داد: روزی در حرم نشسته بودم که دیدم دو افغانی می گویند زود باش که سبق دیر شد فهمیدم که افغانی ها به درس می گویند سبق و بعد رفتم تحقیق کردم که این افغانی چه کسی بوده که این کتاب را نوشته فهمیدم شخصی به نام برهان الدین زرنوجی که سنی مذهب هم بوده این کتاب را نوشته و یک شیعه دزد هم این کتاب را برداشته و هرجا قال عمر بوده را تغییر داده و قال علی(ع) نوشته و هرجا هم قال ابو حنیفه بوده به قال الصادق(ع) تغییر داده.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که باید مراقب بود که هر کتابی را نخوانیم، گفت: درس خواندن و درس دادن جایگاه بسیار والایی دارد و به همین خاطر مراجع خمس را برای تحصیل و لوازم آن که مدرسه سازی است مصرف می کنند ولی استفاده خمس در ساخت مسجد را جایز نمی دانند./843/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات