۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۵۱۴۱۵۷
حجت‌الاسلام‌والمسلمین جمشیدی:

حوزه خواهران در برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی پیشتاز است/ اساتید نسبت به مسائل انقلاب بی تفاوت نباشند

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با تأکید بر نقش تربیتی اساتید بر طلاب گفت: با تغییراتی که در نظام آموزشی حوزه شکل گرفته رابطه استاد و طلبه کمرنگ شده است و روش جایگزین تربیتی هم ارائه نکردیم و این آسیب‌زا است.
اختتامیه دومین جشنواره علمی اساتید حوزه علمیه خواهران سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمودرضا جمشیدی، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، پیش از ظهر امروز در اختتامیه دومین جشنواره علمی اساتید حوزه علمیه خواهران که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، با تبریک دهه کرامت اظهار داشت: این جشنواره‌ها برای ما یک نشاط و شادی مضاعف دارد و اگر حوزه‌های علمیه خواهران به این جا رسیده است در حقیقت حمایت‌ها، پشتیبانی‌ها، هدایت‌ها و ایستادگی‌های آیت‌الله شرعی بود و متأسفانه آن‌طور که باید حق ایشان ادا نشد.

وی با بیان این که اساتید در حق ما و شما پدری کرده‌اند و سلف شایسته ما به وظیفه خود عمل کرده اند، گفت: ما به ضرورت زمان در نظام آموزشی حوزه تغییراتی را انجام دادیم ولی نظام آموزشی ما استاد محوری است و تربیت در رابطه شاگرد با استاد شکل می‌گیرد.

نظام تربیتی جایگزین برای طلاب ضروری است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جمشیدی با بیان این که اساتید ما از زندگی کردن و مشغله‌های زندگی و درس خواندن و تعلیم و ترکیه طلبه‌ها دریغ نداشتند و به عیادت شاگرد می‌رفتند و با هم مدام در ارتباط بودند، خاطرنشان کرد: ما نظام آموزشی را تغییر دادیم و گاهی استاد دیر می‌آید و زود می‌رود و گاهی استاد در طول سال با طلبه هیچ آشنایی ندارد و ما هم به فکر نظام‌های تربیتی جایگزین نبودیم.

وی با اشاره به این که درس‌هایی که با چند هزار طلبه برگزار می‌شود استاد نمی‌تواند با همه طلاب ارتباط بگیرد، افزود: ما نتوانستیم نظام تربیتی جایگزین ارائه کنیم؛ ما باید بدانیم که سهم استاد در تزکیه مقدم بر تعلیم است و ما باید علم و عمل برای خدا داشته باشیم و این را به شاگردان منتقل کنیم.

اساتید نسبت به مشکلات فکری و اخلاقی طلاب بی‌تفاوت نباشند

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور با بیان این که اساتید نباید نسبت به مشکلات فکری و اخلاقی طلبه‌ها بی‌تفاوت باشند، گفت: ما نمی‌توانیم استاد باشیم و به طلبه‌ها آرامش ندهیم و او را از انحراف دور نکنیم و اگر این کار را نکنیم چه فرقی بین ما و دیگر نظام‌های آموزشی است؛ اگرچه که باید از مرید و مراد بازی هم دوری کرد.

انقلابی ماندن حوزه به عمل و نظر اساتید بستگی دارد

وی خاطرنشان کرد: اگر انقلابی ماندن دغدغه بزرگان و مقام معظم رهبری است تضمین کننده بقای انقلابی حوزه‌های علمیه به اساتید حوزه‌ها در عمل و نظر بستگی دارد و اگر استاد نسبت به انقلاب اسلامی بی‌تفاوت باشد شاگردانش هم بی‌تفاوت خواهند بود و به تدریج این تفکر رواج پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جمشیدی با اشاره به مسأله رشد علمی و ارتقاء کیفی حوزه‌های علمیه با بیان این که حوزه‌های علمیه خواهران تا امروز سهم چندانی در تولید علم نداشته‌اند، اظهار داشت: خواهران اندیشمند و نخبه ای در طول بوده‌اند که در طول تاریخ عالم و محدث بودند ولی سهم زیادی در برابر برادران ندارند زیرا اساسا حوزه‌های علمیه خواهران قبل از انقلاب زیاد به چشم نمی‌آمد.

حوزه علمیه خواهران در برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی پیشتاز است

وی تصریح کرد: به برکت پیروزی انقلاب حوزه‌های علمیه خواهران و برادران گسترش خوبی پیدا کردند؛ امروز نزدیک به 500 مدرسه علمیه خواهران در سراسر کشور وجود دارد و یک سپاه عظیم علمی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تمهید شده که نزدیک به 100 هزار فارغ التحصیل و 80 هزار نفر نیز مشغول تحصیل داریم. ما نزدیک به 600 کرسی آزاد اندیشی در بیش از دو سال پیش برگزار کردیم و در مقایسه با دیگر نهادهای آموزشی حوزوی و دانشگاهی پیشتاز هستیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: اگر ما بخواهیم این کرسی‌های علمی به نظریه‌پردازی و تولید علم منجر شود نیازمند جهش کیفی و کیفیت سازی و پردازش نهضت علمی در حوزه‌های علمیه خواهران هستیم و این کار اساتید است؛ اگر شما اساتید نسبت به علم‌آموزی رغبت نشان ندهید شاگردان به رشد علمی نخواهند رسید زیرا بنیه علمی پژوهشگران به اساتید برمی‌گردد.

وی گفت: هر تدریس و مباحثه‌ای نیاز به برنامه و مراقبت دقیق دارد و ما اگر می‌خواهیم سهم حوزه‌های علمیه خواهران را در کشور و جهان بالا ببریم نیازمند تقویت بنیه علمی طلبه‌ها هستیم و این به اساتید برمی‌گردد زیرا بزرگ‌ترین سهم در تربیت را اساتید دارند.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی از فعالیت ۱۰ هزار طلبه وبلاگ نویس خواهر خبر داد که از طریق درگاه کوثر بلاگ نسبت به این امر اقدام می کنند. حدود یکصد هزار نفر در شبکه کوثر نت فعالیت می کنند که روز به روز بر تعداد اعضای فعال آن افزوده می شود.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران ابراز داشت: ما در حوزه‌های علمیه خواهران نزدیک به ۹۰۰هسته پژوهشی داریم که بیش از 350 هسته توسط خود اساتید شکل گرفته است و نزدیک به 600 هسته پژوهشی هم به وسیله خود طلاب با همراهی اساتید است که نقش پر رنگ اساتید در رشد علمی حوزه‌های علمیه را نشان می‌دهد.

وی افزود: اینکه طلبه‌ای به هر دلیلی از حوزه علمیه خارج شود برای حوزه‌های علمیه و ما بدتر از خود آن طلبه است زیرا ما نتوانسته‌ایم نیت‌ها و انگیزه‌ها و تربیت طلاب را عوض کنیم و به درستی او را تربیت کنیم؛ استادی که در نوع رفتار و پوشش رعایت نمی‌کند در شاگردان هم تأثیر می‌گذارد./843/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات