۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۵۱۴۰۹۰
مدیر حوزه علمیه مازندران:

مسائل اخلاقی باید جزء اولویت های نخست حوزه باشد

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که نباید مسائل اخلاقی در حاشیه مسائل علمی حوزه قرار گیرد، گفت: باید بدانیم که علم بدون تهذیب و اخلاق نمی تواند یک طلبه را به جایگاه واقعی یک طلبه برساند.
مدیر حوزه علمیه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در غرب مازندران، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران امروز در جلسه مدیران مدارس علمیه استان در نوشهر با تبریک دهه کرامت از ایام به عنوان فرصتی ارزشمند در جهت ترویج فضائل و معارف اهل بیت(ع) در جامعه یاد کرد.

وی در ادامه با بیان این که دهه کرامت با ولادت حضرت معصومه(س) آغاز و با ولایت هشتمین امام شیعیان به پایان خواهد رسید، افزود: این دهه تجلی کرامت اهل بیت(ع) بر امت اسلامی به ویژه ملت ایران است.

مدیر حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که دهه تبیین کننده عالی ترین و مفاهیم بلند، سازنده و ارزشمند انسانی است، خاطرنشان کرد: این دهه فرصت ارزشمندی برای تقویت معرفت جامعه نسبت به اهل بیت(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که دهه کرامت دهه ارزش گذاری به مقام ارزشمند و متعالی اهل بیت(ع) و حب و دوستی با این بزرگواران است، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم بیش از هر زمان دیگری از سیره ائمه معصومین(ع) در زندگی خود بهره گیریم.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که دهه کرامت نويدبخش تجلي آفتاب رضوي و مهتاب فاطمي در خاندان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) است، تصریح کرد: امروز جامعه اسلامی برای از بین بردن هجمه های فرهنگی نیازمند بهره گیری از سیره و معارف اهل بیت(ع) است.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که جامعه بدون بهره گیری از معارف ناب اهل بیت(ع) نمی تواند به اهداف متعالی خود دست یابد، گفت: جایگاه امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف مرهون نورانیت و معنویت اهل بیت(ع) است.

وی با تأکید براین که مسیر صحیح را اهل بیت(ع) به ما نشان دادند و ما امروز باید تنها همان مسیری که اهل بیت(ع) تعیین کرده اند گام برداریم، خاطرنشان کرد: در هر جایی بر خلاف مسیر اهل بیت(ع) گام برداشتیم نتیجه ای مطلوب برای جامعه اسلامی حاصل نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که اهل بیت(ع) راه تعالی و سعادت حقیقی را به انسان نشان دادند، افزود: اما جامعه بشری آن طور که شایسته بود علاوه بر این از معارف ناب اهل بیت(ع) بهره مند نشد حتی بر خلاف مسیر تعیین شده از سوی ائمه معصومین(ع) گام برداشتند.

مدیر حوزه علمیه مازندران به مشکلات گسترده امروز دنیای بشریت اشاره کرد و آن را به دلیل فاصله گرفتن از معارف اهل بیت(ع) دانست و خاطرنشان کرد: دنیای امروز به دلیل غرق شدن در مسائل مادی و لذت های دنیوی از معارف ناب دینی فاصله گرفته است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که امروز حوزه های علمیه در صف نخست ترویج معارف اهل بیت(ع) در جامعه هستند، تصریح کرد: طلاب و روحانیان به عنوان مروجان اصلی دین در جامعه رسالت سنگینی در برابر ترویج و گسترش این معارف ناب در جامعه بر عهده دارند.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری در بخش دیگری از سخنان خود به برخی برنامه های سال تحصیلی جدید مدیریت حوزه علمیه استان اشاره کرد و گفت: از ابتدای آغاز سال تحصیلی جدید حوزه، دو مدرسه علمیه امام علی(ع) ساری و کوهستان بهشهر با پذیرش طلبه به صورت رسمی فعالیت علمی خود را آغاز خواهند کرد.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که حوزه علمیه امام علی(ع) یکی از بزرگترین مدارس علمیه استان به شمار می رود، خاطرنشان کرد: این حوزه با تلاش و مساعدت چند ساله آیت الله طبرسی، نماینده ولی فقیه در مازندران ساخته شده است. عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به ظرفیت بالای پذیرش طلاب در حوزه علمیه امام علی(ع) تصریح کرد: یکی از برنامه های ما تقویت دروس تخصصی و سطح بالا در این حوزه علمیه با امکانات بالا است.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که این حوزه علمیه از یک کتابخانه مجهز برخوردار است که ظرفیت بسیار ارزشمندی برای بهره مندی طلاب حوزه علمیه مرکز استان محسوب می شود، خاطرنشان کرد: با آغاز به کار رسمی این حوزه شاهد تحول مناسبی در سطح فضای آموزشی حوزوی استان خواهیم بود.

مدیر حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود به اجرای طرح میثاق طلبگی در نوشهر اشاره کرد و با بیان این که این طرح در دو مرحله برگزار شده است، گفت: در مجموع بیش از 300 طلبه جدید الورود در طرح میثاق طلبگی استان شرکت کردند که اثرات و خروجی ارزشمندی داشته است.

استاد حوزه علمیه مازندران در ادامه به نقش مدیران مدارس در تقویت بعد علمی و آموزشی مدارس علمیه اشاره کرد و گفت: مدیران و اساتید یک مدرسه علمیه در صف نخست برنامه های آموزشی حوزه قرار دارند و به همین دلیل باید وظایف و برنامه های محوله را به نحو احسن انجام دهند.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری همچنین بر ضرورت توجه به بعد اخلاقی و تهذیبی طلاب حوزه تأکید کرد و گفت: امروز مدارس علمیه در مسائل اخلاقی و تهذیبی باید یک برنامه مدون و مشخصی برای سال تحصیلی خود داشته باشد، چون اخلاق در حوزه یک اصل مهم و غیر قابل انکار است.

مدیر حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که توجه به مسأله اخلاق باید در اولویت برنامه های مدارس علمیه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: مباحث اخلاقی در حوزه همواره مورد توجه علما و فقهای دینی بوده و امروز نیز باید جزء اولویت ها باشد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که نباید مسائل اخلاقی در حاشیه مسائل علمی حوزه قرار گیرد، تصریح کرد: باید بدانیم که علم بدون تهذیب و اخلاق نمی تواند یک طلبه را به جایگاه واقعی یک طلبه برساند.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری در بخش پایانی سخنان خود همچنین بر ضرورت تقویت برنامه های قرآنی در مدارس علمیه استان تأکید کرد و گفت: خوشبختانه چند سالی است که طرح حفظ قرآن در چند مدرسه علمیه آغاز شده و امیدواریم با حمایت های لازم در سطح دیگر مدارس نیز گسترش یابد./۹۵۰/پ۲۰۲/ب۱

 

ارسال نظرات