۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۵۱۴۰۶۴
آیت الله مجتهد شبستری:

آیت الله مشکینی تا پایان عمر ثابت قدم و پشتیبان انقلاب و ولایت فقیه بود

نماینده مجلس خبرگان تأکید کرد: مرحوم ‌آیت الله مشکینی تا پایان عمر ثابت قدم بودند و همانند کوه در برابر طوفان ها ایستادگی کرد و پشتیبان ولایت فقیه و انقلاب بود.
آیت الله مجتهد شبستری

آیت الله محسن مجتهد شبستری نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت الله مشکینی گفت: در بین علما و اساتید افرادی داریم که شاید نظر آن ها از نظر علمیت، بیان، تقوا و سایر مزایا کمتر دیده شده است.

وی افزود: مرحوم آیت الله مشکینی که یکی از اساتید مبرز حوزه علمیه به شمار می رفتند و اکثر فضلای حوزه علمیه پای دری ایشان نشستند و تلمذ کردند، انسان موفقی بودند که سطوح عالیه را چندین دوره به صورت متعدد تدریس کردند.

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان این که آیت الله مشکینی از نخستین کتاب فقهی طلاب تا بالاترین کتب فقهی و اصولی را تدریس کردند، اظهار داشت: ایشان بیش از 10 بار کتاب های سطوح عالیه را تدریش داشتند که طلاب بسیاری بهره مند شدند.

سوابق تدریس آیت الله مشکینی در کمتر استادی وجود دارد

وی ادامه داد: آیت الله مشکینی در مسجد امام قم تدریس داشتند که پر از جمعیت بود، پس از آن ها درس ایشان به مسجد اعظم قم منتقل شد و افزون بر مباحث فقهی و اصولی که تدریس داشتند، تفسیر را تدریس می کردند که دروس ایشان همواره با حضور پرشور طلاب و شاگردان همراه بود.

آیت الله مجتهد شبستری با بیان این که سوابق تدریس آیت الله مشکینی شاید در کمتر از استادی از اساتید حوزه علمیه وجود داشته باشد، ابراز داشت: به دلیل تسلط ایشان بر کتاب ها و مبانی اصولی، فقهی و تفسیری و همچنین خوش بیان بودن، مرحوم آیت الله مشکینی شاگردان بسیاری داشتند.

وی عنوان کرد: خود بنده نیز افتخار داشتم و پای درس ایشان حاضر شدم، به ویژه یک درس خصوصی استصحاب رسائل را به همراه سه نفر دیگر در خدمت ایشان بودیم، مرحوم آیت الله مشکینی با وجود این که درس های چند صد نفره داشتند اما با توجه به تواضع ایشان قبول کردند که برای افراد کمی تدریس خصوصی داشته باشند.

امام جمعه سابق تبریز خاطرنشان کرد:مرحوم آیت الله مشکینی بیان شیوایی داشتند و مطالب بسیار علمی را با شیوه ای رسا برای شاگردان تدریس می کردند، با توجه به ویژگی های برجسته ایشان، شاگردان بسیاری در محضر آن مرحوم تلمذ کردند.

آیت الله مشکینی شخصیتی انقلابی و همراه با ولایت فقیه بود

وی اضافه کرد: افزون بر علمیت بالای مرحوم آیت الله مشکینی، تواضع، تقوا و جنبه های اخلاقی ایشان بسیار زبانزد بود و سبب می شد که آیت الله مشکینی را به عنوان معلم اخلاق حوزه بشناسند، اگر در جلساتی نیاز بود که مباحث اخلاقی به طلاب منتقل شود ایشان انتخاب می شدند چون مورد قبول همگان بودند.

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که مرحوم آیت الله مشکینی دعاهای وارد شده از اهل بیت(ع) برای مسائل گوناگون را مسلط بود و درباره آن کتاب هایی می نوشت، گفت: ایشان با حال معنوی جلسات را اداره می کردند.

وی افزود: جلسات مرحوم آیت الله مشکینی معنویت خاصی داشت، افزون بر جهات عالیه علمی و اخلاقی آیت الله مشکینی در حالی که عالمی با تقوا بودند فردی بسیار انقلابی به شمار می رفتند و از ابتدای انقلاب با امام راحل عظیم الشأن همراهی داشتند و از شاگردان بنیانگذار انقلاب بودند.

آیت الله مجتهد شبستری با تأکید بر این که آیت الله مشکینی همواره همراه حضرت امام بود، اظهار داشت:در ماجرای امضای مرجعیت حضرت امام، آیت الله مشکینی نقشی مؤثر داشت، در زمان ستمشاهی مسأله مرجعیت امام مطرح بود که خدایی نکرده ایشان محکومیت اعدامی نداشته باشند از این رو چند نفر از اساتید برجسته باید تأیید می کردند که مرحوم آیت الله مشکینی جزو اولین ها بود و مواردی هم تبعید شده و به زندان رفتند.

وی ادامه داد: مرحوم آیت الله مشکینی بعد از پیروزی انقلاب هم مورد عنایت خاص امام راحل بودند، ایشان در زمان حیات امام جمعه قم بودند و مردم مراجعات بسیاری داشتند و ایشان به رسیدگی به امور مردم اهتمام داشت.

آیت الله مشکینی همانند کوه در برابر طوفان ها ایستادگی کرد

عضو جامعه روحانیت مبارز ابراز داشت: وقتی مجلس خبرگان تأسیس شد مرحوم آیت الله مشکینی از ابتدا زمانی که در قید حیات بودند ریاست خبرگان را بر عهده داشتند، با این که ایشان در حد مرجعیت بودند اما در عین حال با تواضع برای خبرگان ثبت نام می کردند و در بین خبرگان ملت ها جایگاهی ویژه داشتند.

وی آیت الله مشکینی را شخصیتی انقلابی و حامی رهبر معظم انقلاب دانست و عنوان کرد: ایشان در گفتار و عمل این حمایت را در حد بالا داشتند، ایشان تا پایان عمر ثابت قدم بودند و همانند کوه در برابر طوفان ها ایستادگی کرد و پشتیبان ولایت فقیه و انقلاب بود.

امام جمعه سابق تبریز خاطرنشان کرد: آیت الله مشکینی نعمتی بزرگ بود که از دست ما رفت، امیدواریم که خداوند توفیق ادامه راه ایشان را به خبرگان، علما و طلاب عنایت فرماید، مرحوم آیت الله مشکینی رییس تشکل حوزوی و انقلابی جامعه مدرسین بودند و خدمات بسیاری به حوزه های علمیه و انقلاب ارائه کرد./1323/

ارسال نظرات