۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۵۱۴۰۶۳
استاد اخلاق مطرح کرد؛

کافی؛ جامع‌ترین کتب حدیثی شیعه

آیت الله جاویدان با بیان اینکه کتاب کلینی جامع‌ترین کتب حدیثی شیعه است، گفت: همه اعتبار کتاب مرحوم کلینی به سبب بهره گیری از کتاب‌های زراره است.
آیت الله جاودان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی جاودان، استاد اخلاق، چهارشنبه شب در سلسله جلسات هفتگی درس اخلاق که در حسینیه مرحوم شیخ مرتضی زاهد برگزار شد، درباره مبارزات امام صادق(ع) با انحرافات و شبهات عصر خویش، گفت: هر امامی در عصر خود باید با مشکلات زمان خود مبارزه کند.

وی در ادامه با بیان اینکه مشکل اصلی زمان امام صادق(ع) ظهور فرقه‌های انحرافی بود، اظهار داشت: یکی از مشکلات آن زمان بحث مهدویت دروغین و قیام مهدی بود.

آیت‌الله جاودان اضافه کرد: این قیامها به خاطر نهایت شهرت اعتقاد به حضرت مهدی(عج) و روایاتی است که از پیامبر(ص) در این زمینه صادر شده‌ بود صورت می‌پذیرفت. حتی منصور هم نام پسرش را مهدی گذاشت تا مردم را از این طریق گمراه کند. آمارهای تاریخی تا به امروز حکایت از قیام حدود صد نفر به نام مهدی دارد.

استاد اخلاق ادامه داد: امام صادق(ع) باید با این فکر غلط و انحرافات بزرگ زمان خود مقابله می‌کردند تا به عموم مردم بفهمانند که این جریان‌ها، انحرافی هستند.

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) از طریق فقه با رای و قیاس مبارزه کردند، ابراز کرد: حضرت فرمودند: اولین کسی که قیاس کرد، ابلیس بود. یکی دیگر از جریانات انحرافی، بحث تصوف در زمان امام بود امام با ایشان بحث کرد و به آن‌ها گفت که کارشان غلط است. همچنین امام با جریان زنادقه هم مبارزه کردند.

آیت‌الله جاودان با اشاره به فعالیت‌های امام صادق(ع) در تربیت شاگران، گفت: امام یک وظیفۀ عمومی داشتند که آن رساندن اسلام به دیگران بود به همین سبب بعضی از شاگردانشان نظیر هشام بن حکم را امام صید کرده بودند.

استاد اخلاق با بیان اینکه امام مجموعه‌ای از شاگردان متخصص از تخصص‌های مختلف را تربیت کردند، تصریح کرد: ابان بن تغلب در علوم قرآنی، هشام بن حکم در کلام، محمدبن مسلم و زراره در فقه از شاگردان برجستۀ امام بودند.

وی ادامه داد: با وجود این شاگردان هنگامی که امام شهید شدند، علمشان از بین نرفت و کتاب‌های زراره بدست کلینی رسید. امروز هیج منبعی یافت نمی‌شود که مطالبش همانند کتاب کلینی به این حد سنددار باشد./813/\۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات