۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۹
کد خبر: ۵۱۴۰۴۸
عضو هیات امنا و سرپرست مرکز جامع علوم انسانی:

رضوان و رحمت الهی درگرو احسان به والدین است

سرپرست مرکز جامع علوم انسانی خطاب به والدین گفت: باید در خانه بسترسازی و فضاسازی تربیتی و دینی داشته باشید و بین شما و فرزندانتان صمیمت جریان داشته باشد؛ زیرا صمیمیت و رفاقت بهترین راه تربیت است.
حجت الاسلام مسعود عالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی، عضو هیات امنا و سرپرست مرکز جامع علوم انسانی، امشب در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی با بیان این که یکی از مهمترین دعاهای اهل بیت عاقبت بخیری بود، گفت: مومنان باید نسبت به عاقبت خود نگران باشند و تلاش کنند تا پایبندی شان به دین چندین و چند برابر شود.

سقوط و لغزش در لحظه دین و ایمان انسان را نابود می کند

وی با بیان این که بسیاری از انسان های متدین در برهه کوتاهی از زمان دچار سقوط و لغزش شدند، تصریح کرد:  سقوط و صعود در لحظه ها رخ می دهد، هیچکس در این دنیا تضمین شده نیست و از خداوند بخواهید دین و ایمانتان ثابت باشد.

عضو هیات امنا و سرپرست مرکز جامع علوم انسانی با بیان این که باید اعتقاداتمان را امانت دست خداوند متعال به عنوان برترین امانت دار جهان هستی بسپاریم، بیان کرد: از او بخواهیم تا هنگام مرگمان این امانات را به ما عنایت کند؛ مرحوم آیت الله مرعشی نجفی با آن درجه دینی می گفت صبح خداوند را به چهارده معصوم قسم می دهم که تا هنگامه ظهر دین و ایمان صیانت شود.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان این که در دوران غیبت لغزش و سقوط زیاد اتفاق می افتد که باید در ثابت قدمی در دین محکم و استوار بود، اظهار کرد: در دوران غیبت امام زمان(عج) دعای غریق را بسیار بخوانید.

دعای خیر والدین در سعادت افراد نقش بسزا و مهمی دارد

وی با بیان این که عاقبت بخیری و رضوان و رحمت الهی در گرو احسان به والدین است، گفت: متاسفانه امروز در دنیایی زندگی می کنیم که  مقدسات برایشان چندان اهمیتی ندارد و اگر برای رسولشان کاریکاتور بکشند حساس نمی شوند.

عضو هیات امنا و سرپرست مرکز جامع علوم انسانی با بیان این که نبوت حضرت یحیی به سبب خدمت و احسان به والدین او همراه با پرهیز از هر گونه زورگویی بود، اظهار کرد: خداوند متعال از میان همه خصلت های حضرت زهرا(س) این را بیان کرده که احسان به والدین داشت و انسان زور گو و عصیان گری نبود.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان این که اگر کسی عصیان گری نداشته باشد روحیه پرخاشگری نیز ندارد، بیان کرد: اگر انسان ها اهل خدمت به والدین باشند، شقاوت و عصیان از آنان دور بوده و اینگونه انسان می تواند تا به آن مقام انبیا دست پیدا کند و به جایی برسد که نسبت به خداوند متعال به عنوان رب جهانیان خاضع و خاشع باشد.

خوشرویی و خوش اخلاقی از مصادیق بارز عاقبت به خیری است

وی با بیان این که کسانی که دشمن اهل بیت بودند عاق والدین شدند، خاطر نشان کرد: یکی از چیزهایی که باعث عاقبت بخیری می شود همین خوش اخلاقی است طوری که این اخلاق نیک مانع آزار و اذیت دیگران شده و بسیار ارزشمند است.

عضو هیات امنا و سرپرست مرکز جامع علوم انسانی اخلاق خوش و خدمت به والدین را از رفتارهای مسبب عاقبت بخیری دانست و تصریح کرد: اگر کسی عابد اما بد اخلاق باشد خداوند از او تنفر دارد و اعتقاد دارم اگر کسی یک صفت اهل بیت یا یک رفتار آنان را در وجود خود پیاده کند همین یک صفت او را همچون رشته ای به اهل بیت متصل می کند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی  با بیان این که رسول الله به همه سلام می کرد و سبقت در سلام می گرفت، گفت: رسول خدا(ص) سفره دار و سخاوتمند بود و یکی از مهمترین خصلت پیامبر و اهل بیت نیز همین خوش اخلاقی آنان بود که اگر انسان بتواند این صفت را در خود پیدا کند به سعادت و کمال می رسد.

رسالت انسان مومن در خانه و خانواده گذشت و بخشش است

وی با بیان این که متاسفانه امروز در جامعه خلا اخلاق دینی وجود دارد، ابراز کرد: روش اهل بیت برای دعوت مردم به دین اخلاق خوش و رفتار زیبا بود و ما نیز امروز باید تمرین کنیم فرزندانمان را با رفتار خوش، به دین دعوت کنیم.

عضو هیات امنا و سرپرست مرکز جامع علوم انسانی با بیان این که اخلاق خوش و اهل عمل بودن سنگ را زیر و رو و انسان را عاقبت بخیر می کند، تصریح کرد: اخلاق خوب در همه جا واجب است اما اگر در خانه بد اخلاق باشید خانه جهنم می شود؛ بنابراین با والدین، همسر و فرزندان به عنوان سه رکن رکین خانواده خوش رفتاری کنید.

حجت الاسلام والمسلمین عالی  با بیان این که خانه محل سیر و سلوک است و رسالتتان در محیط خانه و خانواده گذشت است، خاطر نشان کرد: مرحوم علامه جعفری، این فیلسوف با عظمت می گفت در خانه دعوا می کردیم که ناگهان به خود گفتم گرگ و پلنگ نیستید که هم را بدرید و برای حفظ صفا و صمیمیت دست همسرم را بوسیدم.

رقبای تربیتی فرزندان عامل هبوط آنان به جای صعود و پیشرفت است

وی با بیان این که انسان ها باید هنر نشان بدهند و در چنین مواقعی بندگی کردن هنر است، اظهار کرد: از رسول الله در وسائل الشیعه اینطور آمده که خداوند عذاب و فشار قبر را از سه دسته از زنان امت من برداشته است.

عضو هیات امنا و سرپرست مرکز جامع علوم انسانی این سه دسته را زنانی دانست که تحمل فقر همسر می کنند، با بد اخلاقی و سوء خلق همسرشان صبوری می کنند و صداق و مهریه خود را می بخشند و این دسته زنان را به سبب تحمل سختی در دنیا از دسته کسانی دانست که دچار فشار قبر و عذاب خداوند متعال نمی شوند و با آنان با عطوفت رفتار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با اشاره به رکن سوم هر خانه ای یعنی فرزندان بیان کرد: متاسفانه امروز در جامعه رقبای تربیتی به وجود آمده و آن شبکه های اجتماعی نوجوانان را به سمتی می برند که فساد و فحشا است و در این خصوص دلسوزی نیز ندارند؛ پیامبر فرمود وای به حال بچه های آخر الزمان از دست والدینشان، بنابراین والدین نیز مراقب باشند حق فرزندتان ادا شود.

فرزندانتان را جذب دین کنید/ در زندگی اعمال و رفتار قرآنی و دینی داشته باشید

وی با بیان این که امام حسین(ع) به آن معلمی که به فرزندشان سوره حمد یاد می داد هزار دینار بخشیدند، گفت: این اهمیت به تربیت فرزند ایشان را نشان می دهد همانطور که ابا عبد الله فرمود این پول در برابر کار او که قرآن را در دل بچه من گذاشت هیچ ارزشی ندارد؛ بنابراین کاری کنید که بچه هایتان جذب دین شده و با والدین خود همراه شوند.

عضو هیات امنا و سرپرست مرکز جامع علوم انسانی با بیان این که اگر رفتار والدین با فرزندان همراه با محبت نباشد، بچه ها به درستی تربیت نمی شوند، یادآور شد: خود انسان باید در زندگی و رفتار های محیط خانواده اهل عمل باشد و بدانید که راه تربیت و اصلاح فرزندان تربیت و اصلاح خودمان است تا آنان به صورت عملی رمز موفقیت و سعادت را از ما بیاموزند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان این که اگر می خواهید فرزندتان اهل حجاب باشد خودتان این کار را انجام دهید، اظهار کرد: حضرت امام راحل(ره) می گفتند آن زمان شخصیت های اخلاقی بودند که از عملشان درس می گرفتیم.

صمیمت و محبت دو عنصر مهم در تربیت فرزندان است

وی با بیان این که در خانه بستر سازی و فضاسازی تربیتی و دینی داشته باشید و بدانید این بهترین راه تربیت است، گفت: صمیمت بین شما و فرزندانتان جریان داشته باشد و این خانواده باید بستر صمیمت و رفاقت باشد.

عضو هیات امنا و سرپرست مرکز جامع علوم انسانی  با بیان این که تمرکز شیطان به ایجاد نزاع، دعوا و کدورت در محیط خانه و خانواده است، بیان کرد: او خوبی ها را به صورت بدی جلوه می دهد اما مومنین باید صمیمت را بیش تر کنند که پیامبر(ص) گفت اگر زن و مرد یکساعت در کنار هم بشینند و صحبت کنند از اعتکاف در مسجد نیز ثواب بالاتری دارد./864/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات