۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴
کد خبر: ۵۱۴۰۲۷
حجت الاسلام والمسلمین ظهیری:

بیان قصه زندگی اهل بیت بهترین روش تربیت دینی کودکان است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در قصه آثار تربیتی نهفته است که گاهی به مراتب از یک استدلال عقلی قوی تر و اثر گذارتر است، گفت: بهترین روش تربیت دینی بیان قصه زندگی اهل بیت(ع) برای کودکان است.
تأسی به اهل بیت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ظهیری، امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: سعد اسکافی در بیان روایتی از امام باقر (ع) چنین نقل می کند که «روزی بر امام باقر(ع) وارد شدم و حین ورود من به منزل امام، عده ای از منزل آن حضرت خارج می شدند که امام باقر(ع) از من پرسیدند ای سعد این گروه را شناختی که در پاسخ امام بیان کردم نه و امام فرمودند اینها از عوالمی آمده بودند که شما حتی تصورش را هم نمی کنید».

وی افزود: سعد اسکافی یک روز به امام باقر(ع) عرض کرد من گاهی می نشینم و برای مردم قصه می گویم و در بیان قصه به ذکر فضائل و مناقب شما می پردازم که امام باقر(ع) فرمود من این کار تو را دوست دارم و ما دوست داریم  شما مردم و شیعیان بنشیند و قصه فضائل و مناقب ما را بیان کنید.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم در آیه 3 سوره یوسف می فرماید«نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ هَذَا الْقُرْآنَ وَإِن كُنتَ مِن قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِينَ».

وی افزود: خداوند براساس این آیه قصه گفتن و فرهنگ قصه گویی را به خود نسبت داده است و ما باید دقت کنیم که بالاترین قصه، قصه زندگانی اهل بیت(ع) است که اهل بیت(ع) در روایت های زیادی ما را به قصه گفتن برای فرزندان خود دعوت کرده و از ما می خواهند که برای فرزندان خود قصه های دینی را بیان کنیم.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: علت اهمیت فرهنگ قصه گویی این است که قصه دارای آثار تربیتی فراوانی بوده و گاهی یک قصه جای هزاران استدلال را می گیرد بنابراین انسان با قصه گفتن می تواند بستر تربیتی فرزندان خود را فراهم کند و خداوند در قرآن کریم نیز مردم را با بیان قصه به اخلاق پسندیده و تقوای الهی دعوت می کند.

حجت الاسلام و المسلمین ظهیری با اشاره به اینکه بهترین سیره تربیتی در دهه کرامت بیان قصه زندگی کریمه اهل بیت(ع) برای مردم است، گفت: حضرت معصومه(س) در مدینه دیده به جهان گشودند و قبل از امام رضا(ع) در شهر مقدس قم دیده از جهان فرو بستند و مراسم تدفین ایشان با آمدن چهار سوار از سوی قبله که بنابر روایتی یکی از آنها امام رضا(ع) بودند، انجام شد.

وی افزود: قصه هجرت حضرت معصومه(س) اثر عجیبی در نشر فرهنگ اسلام و فرهنگ اهل بیت(ع) داشته است و بیان این قصه برای فرزندان ما درس ولایتمداری و شناخت معصوم و تبعیت از امام معصوم(ع) است.

استاد حوزه علیمه قم با اشاره به اینکه حضرت معصومه (س) با چهار هزار نفر از مدینه حرکت کرد و به هر شهری که رسیدند برای مردم خطبه خوانی کرده و حقانیت امام رضا(ع) و اهل بیت(ع) را بیان کردند، گفت: در کتاب«بلاغات النساء» از حضرت معصومه(س) به عنوان یکی از چهار زن بلیغ، برتر و بهتر جهان اسلام یاد شده است و این موضوع نشان می دهد که همگان شاهد سخنرانی های برجسته حضرت معصومه(س) در مسیر هجرت به خراسان بوده اند.

وی افزود: این بانوی بزرگوار در مسیر هجرت خود به مرو  نقشه های ظالمین در حق اهل بیت(ع) از جمله مأمون را برای مردم بیان می کردند به همین دلیل وقتی به ساوه رسیدند مورد حمله مأموران مأمون قرار گرفته و به بیماری مشکوکی مبتلا می شوند و در قم از دنیا می روند و علت حمله به کاروان حضرت و بیماری مشکوک ایشان نیز همین افشاگری است که علیه مأمون داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین ظهیری یادآور شد: بیان داستان زندگی حضرت معصومه(س) همانطور که اشاره شد نقش بسیار مهمی در آگاهی  فرزندان ما از سبک زندگی اهل بیت(ع) و امام شناسی و تبعیت از امام دارد./968/پ۲۰۲/ی

 

ارسال نظرات