۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۵۱۴۰۱۴
عضو مجمع نمایندگان مطرح کرد؛

حزب‌گرایی دولت‌ها مانع اصلی ترویج امر به معروف

حجت‌الاسلام درگاهی گفت:‌ اگر دولت ها فرهنگ امر به معروف را در نهادها و ادارات خودشان اجرایی می کردند و جلوی دروغ، رشوه و سایر تخلفات اداری را می گرفتند، مردم هم آنها را الگوی خود قرار می دادند.
حجت الاسلام مسلم درگاهی آتش به اختیار

حجت‌الاسلام مسلم درگاهی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه امیرمؤمنان(ع) همه واجبات را در برابر دریای امر به معروف و نهی از منکر به قطره تشبیه می کنند، گفت: اگر این واجب دینی میان مردم نهادینه شود، دیگر جامعه با مشکلات بحران زا در عرصه های فرهنگی و اجتماعی مواجه نخواهد شد.

امر به معروف پدیده ای اجتماعی و فراگیر است

عضو مجمع نمایندگان طلاب امر به معروف و نهی از منکر را یک پدیده اجتماعی و فراگیر معرفی کرد و اظهار داشت: سایر واجبات همانند نماز، روزه، جهاد، حج و غیره شرایط خاص خود را دارد، اما امر به معروف در همه سنین، زمان ها و مکان ها بر همگان اعم از کوچک و بزرگ، پیر و جوان و زن و مرد واجب است؛ نمونه بارز فراگیر بودن امر به معروف و نهی از منکر را در رفتار امام حسین(ع) می‌توان به وضوح دید، چراکه ایشان در کودکی به قصد احقاق امر به معروف و نهی از منکر مقابل خلیفه اول ایستادند و فرمودند «از منبر پدر من پایین بیا و بر منبر پدر خودت سوار شو».

وی ادامه داد: اگر امر به معروف و نهی از منکر به عنوان پدیده ای همگانی معرفی و اجرا شود، جامعه به مدینه نبوی تبدیل خواهد شد که گناهکاران تحت تأثیر عوامل اجتماعی، خود به خود، مانند سه نفری که در جنگ تبوک شرکت نکردند و بعد از بازگشت پیامبر اکرم(ص) از جنگ مورد شماتت همه افراد قرار گرفتند، به سوی توبه حقیقی رهسپار می شوند.

احیای امر به معروف به اجرای عادلانه احکام قانونی می انجامد

حجت‌الاسلام درگاهی یکی از پیامدهای مثبت نهادینه شدن امر به معروف و نهی از منکر را اجرای عادلانه احکام قانونی دانست و ابراز داشت: با نهادینه شدن این واجب دینی دیگر شاهد نیستیم که قانون در حق فقیران اجرا و درباره ثروتمندان و آقازاده ها اجرا نمی شود.

عملکرد نادرست دولت ها سبب کمرنگ شدن فرهنگ امر به معروف در جامعه

عضو مجمع نمایندگان طلاب یکی از عوامل کمرنگ شدن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را عملکرد نادرست دولت‌ها در این عرصه معرفی کرد و عنوان داشت: یکی از اشتباهات مردم این است که امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه دولت می دانند؛ امام راحل در این باره، مراحل اولیه امر به معروف یعنی انزجار قلبی و تذکر زبانی را وظیفه همگانی دانستند و مرحله «یدی» را برعهده دولت گذاشتند که متأسفانه دولت‌ها در این عرصه بسیار بی وفا و بی توجه بوده اند.

نهادینه شدن فرهنگ امر به معروف در جامعه مبتنی بر عملکرد درست دولتمردان در این عرصه است

وی افزود: اگر دولت ها فرهنگ امر به معروف را در نهادها و ادارات خودشان اجرایی می کردند و جلوی دروغ، رشوه و سایر تخلفات اداری را می گرفتند، مردم هم آنها را الگوی خود قرار داده و این فرهنگ راحت تر در جامعه نهادینه می شد، اما چون دولت ها به دلیل منافع حزبی و گروهی به دنبال محقق ساختن مبانی امر به معروف نرفته اند، مردم هم نسبت به این مسأله بی تفاوت شده اند.

آتش به اختیار عمل کردن در عرصه امر به معروف بهترین راهبرد نهادینه کردن این ارزش دینی در جامعه

حجت‌الاسلام درگاهی در پایان خاطرنشان کرد: جوانان باید طبق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در زمینه امر به معروف و نهی از منکر آتش به اختیار عمل کرده، تنها به تکلیف خودشان عمل کنند و در این عرصه از مسؤولان نالایق الگو نگیرند تا مبانی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نهادینه شود./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات