۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۵۱۴۰۰۰

نشست بررسی «اشغال بحرین به دست آل‎خلیفه» در قم برگزار شد

نشست سیاسی به مناسبت سالگرد «اشغال بحرین به دست آل‎خلیفه و با پشتیبانی انگلیس» در شهر مقدس قم برگزار شد.
حمد بن عیسی آل خلیفه، شاه بحرین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست سیاسی به مناسبت سالگرد اشغال بحرین از سوی آل‎خلیفه با پشتیبانی انگلیس در شهر مقدس قم از سوی جمعیت اسلامی الوفاء بحرین برگزار شد.

راشد الراشد از فعالان و کارشناسان سیاسی، محمد صالح از فعالان حقوقی، یوسف الحری از حقوقدانان بین المللی مقیم لندن و حجت الاسلام سید مرتضی السندی از رهبران جمعیت اسلامی الوفاء بحرین در این نشست سیاسی حضور داشتند.

یوسف الحری در ارتباط از طریق ویدئو کنفرانس با این نشست از جنبه حقوق بین المللی موضوع اشغال بحرین از سوی آل‎خلیفه را مورد بحث و بررسی قرار داد.

وی با بیان اینکه مجامع بین المللی مطابق مصالح خود فعالیت‎ می‎کنند، بیان داشت: سازمان‎های بین المللی چشم خود را در برابر ظلم و ستم شدید مستکبران علیه مردم مظلوم منطقه نظیر سوریه و یمن بسته‎اند و به فکر مصالح خود هستند.

این فعال حقوقی اظهار داشت: مردم بحرین و سایر کشورهای منطقه باید مزاج جوامع بین المللی را تغییر دهند.

وی ادامه داد: آل‎خلیفه با اعطای تابعیت بی مورد، قلع و قمع مردم، شکنجه و ... اقدامات شنیع بسیاری علیه ملت بحرین انجام داده است که مردم این کشور با استفاده از مشاورانی در زمینه حقوق بین الملل و تشکیل کارگروه‎های می توانند حقوق از دست رفته خود را از طریق مجامع بین المللی پیگیری کنند.

گفتنی است که اصل و نسب خاندان آل خلیفه خاندانی به نام "العتوب" باز می‌گردد که از منطقه "الافلاج" در جنوب نجد در عربستان سعودی به سواحل جنوبی خلیج فارس مهاجرت کردند و در ابتدا در قطر سکنی گزیدند و سپس راه به سوی منطقه "کوت" در کویت بردند.

هنگامی که در سال 1795 میلادی ستاره قبیله «بنی خالد» به خاطر سرکوبگری حکومت سعودی افول کرد، این ستاره العتوب بود که درخشیدن گرفت.

خاندان آل خلیفه بحرین و خاندان آل صباح در کویت از این خاندان نشات یافتند، آنها قدرت را به اینگونه بین خود تقسیم کرده بودند که خاندان آل صباح بر حکومت و خاندان آل خلیفه بر تجارت سلطه داشته باشند

اما وقتی در سال 1765 ـ 1776میلادی میان خاندان العتوب اختلاف نظر پیش آمد، آل خلیفه به ریاست «محمد بن خلیفه» از کویت خارج شد و روی به "الزباره" در سواحل غربی قطر نهاد تا با سکونت آنها در این منطقه، مردان قبیله "الجلاهمه" که در منطقه "الرویس" در قطر ساکن بودند، به حمایت از آل خلیفه پرداخت و کمک‌هایی به آنها ارائه داد تا سلطه آنها بر بحرین را گسترش دهند و این مقارن با اواخر قرن هیجده میلادی بود.

منطقه الزباره در آن زمان بندر تجاری و بازرگانی بود که به تجارت مروارید معروف بود و تحت حاکمیت خاندان آل مسلم بودند که آنها نیز از قبیله بنی خالد تبعیت می‌کرد.

هنگامی‌که محمد خلیفه پای به الزباره گذاشت،‌ خود را تابع  و پیرو حاکمیت آل مسلم اعلام و تاکید کرد که آنها نه برای کسب قدرت در این منطقه بلکه برای تجارت روی به الزباره آورده‌اند، اما اندک اندک چون تجارت آنها گسترش و نفوذ آنها در الزباره افزایش یافت، محمد خلیفه به عنوان امیر منطقه انتخاب شد تا اداره امور الزباره را برعهده گیرد تا اینکه در سال 1783 میلادی فوت کرد.

پس از محمد بن خلیفه پسرش "خلیفه بن محمد بن خلیفه" بر الزباره به مدت 7 سال حاکم شد تا پس از وی "احمد بن محمد بن خلیفة" در سال 1794 میلادی و پس از آن برادرش حاکمیت بر منطقه الزباره را به دست گیرد و در این زمان بود که آل خلیفه حاکمیت خود بر الزباره را رسما اعلام کرد، در حالی‌که در آن زمان همچنان به تجارت مروارید و صید آن مشغول بودند و در تمام طول این مدت بحرین تحت حاکمیت ایران بود و شیخ "نصر آل مذکور" نماینده ایران و حاکم ایران در بحرین به شمار می‌آمد.

گفته شده که آل خلیفه با آل مذکور اختلاف پیدا کرده و چون اختلافات آنها به زد و خورد انجامید، در این زد و خورد آل مذکور شکست خورده و زمینه برای حاکمیت و سلطه آل‌ خلیفه بر بحرین با ملحق کردن الزباره به بحرین بیش از پیش افزایش می‌یابد.

به این ترتیب برای اولین بار در تاریخ آل خلیفه به ریاست "احمد بن محمد بن خلیفه" در سال 1782 پای به بحرین می‌گذارد./994/ب921/ف

ارسال نظرات