۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۵۱۳۹۹۹
حجت‌الاسلام حیدری کاشانی مطرح کرد؛

اهمیت مدیریت روحیه شتاب و عجله در سبک زندگی اسلامی

کارشناس رسانه ملی با بیان این‌که مؤمن قبل از آن‌که دنیا از او گذر کند باید از مصادیق آن گذر کند، گفت: مدیریت روحیه شتاب و عجله چهارچوب سبک زندگی اسلامی است.
حجت الاسلام حیدری کاشانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدباقر حیدری کاشانی امروز در آیین سخنرانی مذهبی پیام حرم که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد بابیان این‌که خداوند متعال در 6 آیه قرآن کریم بر ویژگی سرعت و دقت در الگوی بندگی مؤمن تصریح فرموده است، اظهار داشت: مؤمن در الگوی بندگی و سلوک رحمانی خداوند متعال باید اهل سرعت و دقت باشد.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این‌که اگر مؤمن در سلوک بندگی خداوند متعال به زمان دقت نداشته باشد سرمایه‌های بندگی او اتلاف خواهد شد، ابراز داشت: خداوند متعال در 2 آیه بر حقیقت سبقت مؤمن در سلوک بندگی اشاره داشته است؛ این در حالی است که قرآن کریم 4 آیه را برای توصیف اهمیت و جایگاه سرعت در سلوک بندگی اختصاص داده است.

وی افزود: مؤمن باید در سلوک بندگی اهل سبقت گرفتن در تمام اعمال صالح باشد؛ بر این اساس برخی از اعمال در نظام مبانی اسلامی هستند که تأکید بر عجله در ظهور فعل آن شده است برای مثال مؤمن باید در ادای فریضه واجب نماز با تعجیل در سبک زندگی خود مواجه شود.

کارشناس رسانه ملی تعجیل در امور دنیا را مقدمه هلاکت انسان توصیف کرد و گفت: مؤمن باید رمز عجله‌های پسندیده و عجله‌های ناپسند را درک کند تا بتواند حقیقت اختیار را بفهمد؛ این در حالی است که رمز خلقت انسان بر هویت تعجیل از سوی خداوند متعال درحالی‌که چنین هویتی زمینه هلاکت او توصیف‌شده است را می‌توان از بیان مبانی ثقلین استخراج کرد.

وی افزود: امام علی(ع) به‌صراحت به اهل تعقل فرموده است که رستگاری مؤمن بر این حقیقت استوار است که در امور الهی تعجیل کند درحالی‌که در امر دنیا صبر و بردباری را اساس رفتار خود قرار دهد.

حجت‌الاسلام حیدری کاشانی مدیریت روحیه شتاب و عجله را چهارچوب الگوی زندگی توصیف کرد و اظهار داشت: بندگی به این معنی است که مؤمن شتاب را مدیریت می‌کند و برای رسیدن به معبود خود حقیقت شتاب را برای دست‌یابی به معبود بکار می‌گیرد.

وی افزود: انسان مأمور به رسیدن و درک حقیقت توحید است؛ بر این اساس لازم است با عجله و شتاب از هر آنچه غیر توحید است گذر کرده و به‌سوی معبود حرکت خواهد کند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) عبور همراه با سرعت از مصادیق دنیا را اساس رستگاری توصیف کرد و گفت: دنیا با هویتی شتاب‌زده خلق‌شده است و مؤمن باید پرشتاب از آن عبور کند؛ این در حالی است که خداوند متعال دنیا را عاجل توصیف کرده است به این معنی که باید باعجله از دنیا عبور کرده و از مصادیق آن گذر کند.

کارشناس رسانه ملی بابیان این‌که مؤمن قبل از آن‌که دنیا از او گذر کند باید از مصادیق آن گذر کند، ابراز داشت: رمز موفقیت اولیاءالله همین موضوع است که به رستگاری مورد توصیف دین دست پیداکرده‌اند./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات