۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۵۱۳۹۳۶

تعلیق عضویت عربستان از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد

سازمان‌های حقوق بشر بحرین خواستار تعلیق عضویت عربستان از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به دلیل اعدام شیعیان در این کشور شدند.
 شورای حقوق بشر سازمان ملل

به گزارش خبرگزاری رسا، سازمان‌های حقوق بشر بحرین صدور حکم اعدام برای تعدادی از شهروندان شیعه قطیف، احساء و مدینه را با اتهام‌های واهی سیاسی به شدت محکوم و این اقدام را تجاوزگری آشکار علیه حقوق شیعیان برشمردند.

سازمان‌های حقوق بشر بحرین تاکید کردند که این احکام از دادگاه‌هایی صادر شده که موافق با معیارهای جهانی برای دادرسی عادلانه نیست و نه تنها فعالان حقوقی بلکه مذهب و دین را مورد هدف قرار داده است.

این سازمان‌ها با انتقاد شدید از به خدمت گرفته‌شدن مسؤولان قضایی برای تامین منافع سیاسی حاکمیت عربستان خاطر نشان کرد: سازمان‌های جهانی حقوق بشر در موارد متعدّد از مقامات سعودی درخواست کردند تا نسبت به تصحیح مجازات‌ اعدام در مسائل مرتبط با آزادی بیان اقدام کند.

سازمان‌های حقوق بشر بحرین همچنین تصریح کردند که بیشتر اعتراف‌هایی که مقامات سعودی برای توجیه اعدام فعالان حقوق بشری به آنها استناد می‌کنند تحت شکنجه شدید مانند ضرب و جرح، زندان‌های انفرادی و ... از متهم‌ها اخذ شده و فاقد وجاهت قانونی است.

این سازمان‌ها تاکید کردند که در سایه غیاب دستگاه‌های نظارتی بین‌المللی، عربستان سعودی فرصت را غنیمت شمرده و با سوء استفاده از تساهل و تسامح جامعه جهانی حقوق بشر، به جنایات خود در حق انسان‌های بیگناه ادامه می‌دهد.

سازمان‌های حقوق بشر بحرین در پایان تعلیق عضویت عربستان سعودی از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به دلیل تجاوزگری‌های متمادی و نقض قوانین صریح بین‌المللی را خواستار شد.

قابل ذکر است که دادگاه عالی جنایی عربستان به تازگی حکم اعدام تعدادی از جوانان قطیف، احساء و مدینه منوّره را صادر کرد تا تعداد زندانیان شیعی که در انتظار اعدام هستند به 36 تن برسد./981/ب902/ر

ارسال نظرات