۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۵۱۳۸۲۱

گزارشی از عملکرد دوسالانه معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا

معاون سابق پژوهش جامعه‌الزهرا(س) در ارائه گزارش عملکرد دوسالانه به برنامه‌های تأسیسی، تکمیلی و طرح‌نامه‌های پژوهشی جهت تحقق اهداف این معاونت اشاره کرد.
غروی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل روابط عمومی و بین الملل جامعه الزهرا(س)، سیده سعیده غروی، معاون سابق پژوهش جامعه‌الزهرا(س) با اعلام این خبر گفت: بدون تردید دستیابی به اهداف و چشم‌اندازهای مجموعه مقدس جامعه‌الزهرا(س) به عنوان برترین نهاد حوزوی تأثیر­گذار و بین‌المللی بانوان، در سایه نظام آموزشی پویا و هدفمندی که در صدد تولید دانش و نوآوری باشد، نقش سازنده‌تری را در جامعه اسلامی ایفا خواهد کرد.

موفقیت در عرصه پژوهش، مرهون نظام آموزشی پژوهش‌نگر است

غروی با بیان اینکه در معاونت پژوهش، تلاش برای افزایش آگاهی، کشف، گسترش و تعمیق آموزه‌های اسلامی مورد توجه است، اظهار داشت: این معاونت با زمینه‌سازی و نهادینه کردن پژوهش در برنامه‌های آموزشی و برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلند­مدت پژوهشی در صدد است تا از بدو تحصیل، زمینه‌های رشد، شکوفایی، بروز خلاقیت، نوآوری و تولید علم را در میان طلاب، اساتید و دانش‌آموختگان جامعه‌الزهرا(س) فراهم آورد.

وی که بیش از دو سال، معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(س) را به عهده داشته است، تصریح کرد: معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(س) از اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴ تاکنون کوشیده است با برنامه‌ریزی‌های منسجم و هدفمند، بخشی از اهداف پژوهشی جامعه علمی کشور را تأمین کند، هر چند موفقیت در این عرصه، مرهون نظام آموزشی پژوهش‌نگر است که خلأ جدی آن در جامعه‌الزهرا(س) مشهود است.

برنامه‌های تأسیسی، برنامه‌های تکمیلی و طرح‌نامه‌های پژوهشی در دستور کار معاونت پژوهش

معاون سابق پژوهش جامعه‌الزهرا(س) یادآور شد: برنامه‌ریزی دوسالانه معاونت پژوهش بر مبنای سه هدف اصلی «ظرفیت‌شناسی پژوهشگران و طلاب مستعد پژوهش»، «برنامه‌ریزی در جهت ظرفیت‌سازی» و «ارتقا­بخشی سطح پژوهشی اساتید و پژوهشگران» شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های تأسیسی، برنامه‌های تکمیلی و طرح‌نامه‌های پژوهشی جهت تحقق اهداف معاونت پژوهش به صورت هدفمند برنامه‌ریزی شد، افزود: برنامه‌های تأسیسی، برنامه‌هایی است که برای اولین‌بار در معاونت پژوهش انجام شده و فاقد سابقه قبلی است.

جامعه‌الزهرا(س)؛ اولین نهاد حوزوی خواهران که مجوز برگزاری کرسی‌های ترویجی، نقد و مناظره را دریافت کرده است

دکتر غروی، برگزاری پنج کرسی ترویجی، نقد و مناظره در سال ۹۵ و ابتدای ۹۶ را از جمله برنامه‌های تأسیسی این معاونت برشمرد و ادامه داد: این معاونت افتخار داشت که با برگزاری نشست‌های علمی پژوهشی از سوی شورای انقلاب فرهنگی، مجوز برگزاری کرسی‌ها را دریافت کند که به گفته این شورا، جامعه‌الزهرا(س) اولین نهاد حوزوی خواهران است که مجوز برگزاری کرسی‌ها را دریافت کرده است.

وی با بیان اینکه ۲۰ نشست تخصصی ویژه اساتید و پژوهشگران در طول این مدت برگزار شده است، گفت: در طول دو سال گذشته، ۳۹ نشست علمی پژوهشی ویژه طلاب، اساتید، پژوهشگران، اعضای انجمن‌های علمی پژوهشی و دستیاران پژوهش توسط معاونت پژوهش برگزار شد.

تأسیس و راه‌اندازی ۶ انجمن علمی پژوهشی در طول یک سال گذشته در جامعه‌الزهرا(س)

معاون سابق پژوهش جامعه‌الزهرا(س) اضافه کرد: از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ تا کنون ۱۷ کارگاه عمومی، ۱۴ کارگاه ویژه دستیاران پژوهش، ۱۷ کارگاه ویژه اعضای انجمن‌ها و ۳ کارگاه ویژه کتابداران جامعه‌الزهرا(س) برگزار شده که در مجموع، ۵۱ کارگاه و ۳۱۵ ساعت را شامل می‌شود.

غروی با اشاره به اینکه ۶ انجمن علمی پژوهشی در طول یک سال گذشته در جامعه‌الزهرا(س) تأسیس و راه‌اندازی شده است، عنوان کرد: تحقق فرهنگ پژوهش گروهی و برنامه‌ریزی و اجرای ۶ کلان‌پروژه پژوهشی و همچنین طراحی و اجرای ۸ فراخوان حمایتی از آثار طلاب و اساتید و پژوهشگران جامعه‌الزهرا(س) از دیگر برنامه‌های تأسیسی معاونت پژوهش در دو سال گذشته است.

وی یادآور شد: برگزاری جشنواره پژوهشی بین‌المللی بانو امین(ره)، برگزاری جشنواره پژوهشی فجر و همچنین اجرای دوره تربیت دستیار پژوهش از جمله برنامه‌هایی بودند که برای اولین بار در جامعه‌الزهرا(س) اجرا شدند.

برنامه‌های تکمیلی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(س) در طول دو سال گذشته

معاون سابق پژوهش جامعه‌الزهرا(س) در ادامه به برنامه‌های تکمیلی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(س) در طول دو سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: برنامه‌های تکمیلی آن دسته از فعالیت‌های پژوهشی است که در ادامه، تکمیل و اصلاح برنامه‌های گذشته انجام شده است.

غروی افزود: بهسازی امور کتابخانه، توسعه همکاری‌ها، تعاملات و تفاهم‌نامه‌های پژوهشی با سایر مراکز علمی پژوهشی و برگزاری همایش آموزش پژوهش‌محور که از مقام پژوهشگران جلیل شد، از جمله برنامه‌های تکمیلی این معاونت بود.

وی اضافه کرد: در این مدت، ۲۷ جلسه شورای نشر آثار پژوهشی معاونت پژوهش و ۲۰ جلسه شورای پژوهش معاونت، طبق سنوات گذشته برگزار شد.

ارائه ۱۲ طرح‌نامه پژوهشی از سوی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(س)

معاون سابق پژوهش جامعه‌الزهرا(س) به طرح‌نامه‌های پژوهشی این معاونت اشاره و تصریح کرد: معاونت پژوهش از اردیبهشت‌ماه ۹۴ تا خردادماه ۹۶، به منظور تحقق اهداف پژوهشی جامعه‌الزهرا(س)، ترسیم وضعیت مطلوب، ایجاد فرصت منظم پژوهشی، استفاده صحیح از منابع و هموار ساختن راه مناسب شناسایی و پرورش استعداد­های پژوهشی، اقدام به تنظیم و ارائه طرح‌نامه‌های پژوهشی کرده است که برخی از آن‌ها در حال بررسی و شماری دیگر نیز به دلیل نبود بستر مناسب اجرایی در مجموعه متوقف شده است.

غروی در پایان عنوان کرد: ۱۲ طرح‌نامه پژوهشی از سوی معاونت پژوهش در طول دو سال گذشته ارائه شده که به شرح ذیل است:

طرح ساماندهی و حمایت از پایان‌نامه‌های سطح چهار جامعه‌الزهرا(س)؛ طرح پژوهشکده مجازی معاونت پژوهش؛ طرح سایت اندیشکده زن و خانواده؛طرح همایش کتاب سال بانوان؛ طرح ساماندهی و پشتیبانی فعالیت‌های پژوهشی طلاب، اساتید و دانش‌آموختگان جامعه‌الزهرا(س)؛ طرح هم‌اندیشی ملی جایگاه زن و خانواده در جهان معاصر، طرح برگزاری کارگاه‌های مهارت‌افزایی پژوهشی اساتید جامعه‌الزهرا(س)؛طرح تحقق آرای فقها و مدارک آن‌ها در مسائل فقه بانوان؛طرح مشاوران پژوهشی؛طرح ترسیم نقشه علمی تولیدات علمی پژوهشی در حوزه زنان و خانواده؛طرح تشکیل کارگروه سیاستگذاری و آسیب‌شناسی پژوهش‌های کاربردی؛ طرح تربیت پژوهشگر./968/د۱۰۱/ج

ارسال نظرات