۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۵۱۳۸۱۹
استاد درس خارج حوزه:

رسیدن به مقامات علمی با راحت طلبی جور در نمی آید/ تن پروری برای اهل علم مذموم است

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی با بیان این که دست یابی به مقامات علمی و راحت طلبی با یکدیگر جمع نمی شوند گفت: افرادی که به قله های پیشرفت دست پیدا کرده اند به استقبال مشکلات رفته اند.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که شرایط زندگی طلاب امروزی با گذشته متفاوت است، گفت: میزان تحمل طلاب در گذشته نسبت به طلاب امروزی بیشتر بود؛ البته شرایط زندگی در گذشته نیز نسبت به امروز دشوارتر بوده است.

نماینده مردم خراسان رضوی مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: زندگی امروزی نیز دارای مشکلاتی است؛ امروزه سطح زندگی توسعه پیدا کرده است و از سویی در میان طلاب افرادی وجود دارند که زندگی آنها از جهت معیشت به مراتب دشوارتر از طلاب چندین سال گذشته باشد زیرا همان گونه که امکانات گسترده شده است عده ای توان فراهم کردن شرایط زندگی به صورت منطقی در حد سطح زندگی متوسط را ندارند.

وی با تأکید بر این که تن پروری، آسایش طلبی و رفاه برای اهل علم مذموم است، گفت: هیچ فردی در هیچ شرایطی با روحیه تن پرورانه و راحت طلبانه نمی تواند به قله های پیشرفت دست پیدا کند و همواره افرادی که به استقبال مشکلات رفته اند و از مشکلات نهراسیده اند توانسته اند به قله های رفیع پیشرفت از نظر علمی، اخلاقی، مدیریتی، سیاسی و شخصیتی دست پیدا کنند، این گونه افراد به دنبال آسایش و خواب راحت نبوده اند بلکه سختی را به جان دل خریده اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام علی(ع) در نهج البلاغه اظهار کرد: امام علی(ع) بیان می کند برای فتح قله های بلند زندگی باید کمربندها را محکم بست، دامن همت به کمر بست و آستین را بالا زد و در زندگی برای انسان هیچ گاه رسیدن به کارهای بزرگ و فتح قله های بزرگ با تن پروری قابل جمع نیست.

وی ادامه داد: اگر کسی قرار است به قله رفیعی دست پیدا کند بایستی از بسیاری لذت طلبی ها چشم بپوشد؛ به عبارت دیگر رسیدن به کارهای بزرگ با لذایذ دنیوی قابل جمع نیست و اگر فردی می خواهد به مقامات علمی دست پیدا کند باید از راحتی طلبی فاصله گیرد.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: ملت و کشوری که در مسیر استقلال طلبی قرار گرفته و در تلاش است در تمامی زمینه ها اعم از فکری، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به استقلال رسد تبعا در مسیر جهاد و پیکار بی امانی قرار گرفته است که چینی جماعتی نباید به فکر آرامش و راحتی باشند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: افرادی که به دنبال استقلال کشور خود هستند همانند افرادی هستند که در جنگ به سر می برند و نمی توانند به فکر آرامش و راحتی خود باشند چنانچه امام علی(ع) می گوید نباید خواب را بچشید مگر به طور اندک یا به صورت مزمزه؛ همان گونه که انسان روزه دار در صورت امکان هلاکت به دلیل تشنگی می تواند آب را مزمزه کند ملتی که اراده کرده است آزاد باشد نبایستی در فکر خواب باشد و اگر کم خوابی او را دچار مشکل کرد می تواند خواب را در چشمان خودش فقط مزمزه کند.

وی اضافه کرد: از نظر امام صادق(ع) افرادی به مقام فقاهت دست پیدا خواهند کرد که به دنبال مادیات نباشند؛ طلبه ای که دغدغه اش متر عمامه یا شیوه بستن آن است به مقام بالای علمی دست پیدا نخواهد کرد التبه باید توجه داشت که پاکیزگی و آراستگی از ضروریات طلبگی است اما آراستگی به زحمت انداختن خود برای به دست آوردن پارچه گران قیمت و دوخت عالی نیست.

وی با تصریح بر این که یکی از آفت های امروزی در میان طلاب داشتن مسکن ملکی در آغاز زندگی است، گفت: در گذشته بسیاری از بزرگان تا آخر عمر دارای مسکن اجاره ای بوده اند و افراد دارای مسکن ملکی در صورت ایجاد شرایط، برای خرید اقدام می کرده اند اما امروزه متأسفانه بسیاری از طلاب در آغاز زندگی برای خرید مسکن تلاش های فراوانی از جمله دریافت وام انجام می دهند در نتیجه برای بازپرداخت اقساط مجبور می شوند به کارهای اجرایی وارد شوند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی تبیین کرد: به طور کلی آنچه که موجب می شود طلبه به مقامات علمی دست پیدا کند قناعت و دوری از زرق و برق های دنیوی است نه این که زاهدانه زندگی و دنیا را سه طلاقه کند؛ سخن در این است که در صورت ایجاد شرایط می توانند راحت زندگی کنند نه این که برای ایجاد شرایط از درس و بحث خود مایه گذارند موردی که امروزه متأسفانه بسیاری از طلاب دچار آن شده اند./1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات