۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
کد خبر: ۵۱۳۸۱۶
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیة:

نقش مسؤولان در بهره وری از ظرفیت های فرهنگی حرم های مطهر کمرنگ است

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به نقش زیارت و ارتباط با معصومین در صیانت از باورها و اعتقادات مردم گفت: توجه به مشاهد مشرفه تاکنون صرفا جنبه مردمی و خودجوش داشته و نقش مسؤولان در این زمینه کمرنگ بوده است.
حال و هوای حرم مطهر رضوی در شب شهادت حضرت امام صادق (ع)

حجت الاسلام ابوطالب علی نژاد، عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیة در گفت و گو با خبرنگار  خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به ظرفیت های فرهنگی معنوی حرم های مطهر ائمه اطهار(ع) و امامزادگان گفت: با توجه به جایگاه خاصی که اهل بیت(ع) و امامزادگان مبتنی بر آیات و روایات، نزد شیعیان دارند، مرقدهای شریف آنان نیز بسیار محترم و مورد توجه است.

وی افزود: با حضور امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) این عشق و علاقمندی چند برابر  شده و از نظر فکری معنوی نقش بسیار مهمی برای شیعیان داشته چرا که زمینه حضور مستقیم و ارتباط نزدیک شیعیان با اهل بیت(ع) فراهم شده است.

حجت الاسلام علی نژاد خاطرنشان کرد: نفس زیارت و ارتباط با معصومین نقش مهمی در افکار و روحیات مردم دارد اما تاکنون بهره وری لازم و مناسب که باید از این فضاهای معنوی بشود انجام نشده و این در حالی است که رهبر معظم انقلاب بقاع متبرکه و حرم های مطهر را قطب فرهنگی می دانند.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیة با اشاره به اینکه توجه به مشاهد مشرفه تاکنون صرفا جنبه مردمی و خودجوش داشته و نقش مسؤولان در این زمینه کمرنگ است، ادامه داد: در شرایط کنونی که جامعه از هر سو مورد هجمه به مبانی فکری تشیع و تلاش مخالفان و دین ستیزان برای تضعیف این مبانی است، انتظار می رود مسؤولان بیشتر به این مهم توجه داشته باشند.

حضور خودجوش و مشتاقانه مردم در حرم ها فرصتی طلایی است

وی با اشاره به اهمیت تأمین رفاه و آسایش زائران و نیز غنای محتوایی برنامه های فرهنگی تربیتی در حرم های مطهر، افزود: حضور خودجوش و مشتاقانه مردم از اقصی نقاط ایران و جهان در حرم ها فرصتی طلایی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام علی نژاد در ادامه به نقش اساسی زیارت در صیانت از اعتقادات و باورها اشاره و تصریح کرد: به تناسب مناطق مختلف، نیاز مخاطبان متفاوت است و نمی توان نسخه واحد ارائه کرد؛ در این میان شناخت زمینه های ایجاد انگیزه در مردم اهمیت ویژه ای دارد زیرا اگر طی برنامه های فرهنگی حرم های مطهر این باور برای مردم ایجاد شود که اهل بیت(ع) و امامزادگان الگوهای زندگی صحیح و موفق هستند، سبک زندگی جامعه به صورت خودجوش اصلاح خواهد شد.

وی با اشاره به مسؤولیت همه نهادها از جمله حوزه های علمیه، رسانه ها، وزارتخانه های مختلف و صاحب نظران در  زمینه تبیین جایگاه اهل بیت(ع) و آموزه های کارآمد انان به تناسب مخاطب و نیاز روز گفت: به فرموده امام رضا(ع) اگر مردم محاسن کلام و آموزه های اهل بیت(ع) را بدانند قطعا از ایشان پیروی خواهند کرد.

تقویت مبانی فکری و اعتقادی مهمترین مؤلفه در دستیابی به ثبات فرهنگی است

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیة ضمن تأکید بر نگاه خردمندانه به آموزه های اهل بیت(ع) به عنوان تامین کننده سعادت دنیوی و اخروی انسان ها اظهار کرد: مهمترین مؤلفه دستیابی جامعه به ثبات فرهنگی، تقویت مبانی اعتقادی فکری مردم است زیرا انسان براساس آنچه فکر می کند زندگی می کند.

حجت الاسلام علی نژاد اضافه کرد: اگر باورها و عقاید انسان سالم و صحیح باشد، طبعا رفتار و زندگی او نیز صحیح خواهد بود چنانکه شاهد بودیم سنت های گذشته که ریشه در آموزه های دینی داشت، زندگی به مراتب بهتر، زیباتر و محکم تری را برای پیشینیان ما رقم زده بود./930/ت۳۰۲/ب۱

 

ارسال نظرات